לפני עשור גיחכו יצרנים רבים על הנושא ההיברידי וטענו שהוא יחצ"ני ברובו. היום, לא רק שרובם מאמצים אותו כך או אחרת, הם גם מדברים על היברידי נטען, אשר יכול לייצר תנועה חשמלית למרחק משמעותי מנסיעת חניה. גם מיצובישי הצהירה על הכוונות שלה לפני שנתיים בתערוכת טוקיו, כאשר הודיעה שתייצר גירסה היברידית־נטענת של מיצובישי אאוטלנדר.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
לכאורה, מיצובישי אאוטלנדר PHEV היא עוד היברידית־נטענת שחייבת את הטווח החשמלי שלה לחיבור לשקע חשמל, אבל רק לכאורה. במיצובישי מעדיפים לראות בה רכב חשמלי, אבל כזה עם מאריך טווח בדמות מנוע בנזין שגם יודע לטפל בהנעה כשצריך.
העובדות החשובות הן אלה: לרכב הנעה כפולה בזכות מנועים חשמליים מלפנים ומאחור. המנוע השלישי - שלוגם בנזין - עוסק לרוב בטעינת המצברים, אך גם יכול לסייע במהירויות גבוהות יותר ואף לקבל עליו את מלוא ההנעה (הקדמית) ללא תיבת הילוכים, אלא באמצעות חיבור ישיר בסיוע מצמד. העובדה שהמערכת עובדת בצורה נעימה היא תעודת כבוד לחברה הקטנה.
פגישה ראשונה
במיצובישי מספרים שהאאוטלנדר הוא רכב ראשון שלהם שפותח מראש כדי לקבל את החשמלי הזה, ולכן הוא לא עבר שינויים רבים לעומת הדגם המוכר בארץ. חיצונית, למעט גון התכלת המתכתי ומעט כיתובים וקוסמטיקה, קשה להבחין שמדובר ברכב שונה. זה אומר שהמראה נותר אנמי ומעט מיושן ביחס למקובל כיום.
כאשר אנחנו נכנסים לרכב מתברר שגם כאן השינוי זעיר. באופן הגיוני לגירסה שאמורה להיות יקרה, רמת הגימור גבוהה יותר וכוללת עור וחשמל למושבים ושפע מערכות בטיחות. ועדיין העיצוב מיושן ונטול השראה.
בתנועה
חמושים בכל האינפורמציה, אנו יוצאים לסיבוב היכרות עירוני במרכז ברצלונה
ומגלים רכב קל לנהיגה. כרגיל, צריך לשים לב לחיווי הירוק שמאותת שהרכב מוכן ליציאה, ולא להמתין להתעוררות מכנית עם הנגיעה בלחצן ההתנעה. שנייה אחרי מתגלה הבורר כמתחכם מדי, אבל שילוב ל־D והרכב נע באופן צפוי ושקט. לחיצה על המצערת תגלה קצב נאות ותגובות הולמות (11 ש' למאה קמ"ש) ובהמשך נגלה ביצועים יותר מסבירים גם על הכבישים המהירים.
אחרי קרוב לשעה של תנועה חשמלית וכ־30 ק"מ המצברים שלא היו מלאים בתחילת הדרך מתחילים להתרוקן, ואז מדי פעם מתעוררת יחידת הבנזין לסייע לטעינה. בקצב עירוני היא כמעט לא תתערב בהנעה אלא רק בטעינה, אבל כנהג קצת קשה להבדיל. אבל גם כשהמנוע מתערב בתנועה השילוב נעשה באופן מדוד ולא רועש במיוחד.
לאאוטלנדר מצבי נהיגה "טוענים יותר" על ידי בלימת מנוע. הנהג יכול לקבוע את עוצמת בלימת המנוע על ידי שימוש בפקדים שמאחורי ההגה (שבדגם הרגיל דואגים לתפעול הידני).
צריכת הדלק היא נושא מורכב. אם עברתם 31 ק"מ חשמליים ועוד ארבעה בשילוב עם דלק היא תהיה זעירה. אם יצאתם לנסיעה בין־עירונית של 150 ק"מ, גם 12-11 ק"מ לליטר ייראו סבירים.
סיכום ביניים
המחיר שמשלמת מיצובישי אאוטלנדר על המעבר לאנרגיה חשמלית אינו גבוה. מדובר ברכב מפתיע שמציג בשלות נאה ביחס למורכבות. אבל כרגיל, בכלים אלה השאלה הגדולה היא המחיר. במיצובישי ישראל מעריכים שמדובר בסביבות 250,000 שקלים – יקר בהרבה מהדגם הרגיל.
* * *
מיצובישי | תעודת זהות
דגם: אאוטלנדר PHEV
מנוע: שני מנועים חשמליים
הספק: 120 קילו־וואט
מומנט: 4 ציל', 2.0 ל'
בסיס גלגלים: 267 ס"מ
מהירות מירבית: לא נמסר
תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש: לא נמסר
מחיר (משוער): 250,000 שקלים
חשמלית אמיתית יקרה
* * *
ייבוא מקביל
ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה לדון בחוק הריכוזיות והחליטה לחייב את היבואניות הישירות לטפל במכונית, אפילו אם לא הן ביצעו את הייבוא בפועל. בכך, למעשה, יזכה רוכש מכונית ממותג מסוים לשירות מהמערך המוכר והידוע של היבואן, אפילו אם קנה את מכוניתו דרך יבואן מקביל. החלטה זו אמורה להיות רלוונטית גם לתחום האחריות. הסעיף האמור יחייב את היבואן הראשי לתת אחריות גם למכונית שלא נרכשה דרכו.
.jpg)
המדינה בעד. ייבוא מקביל צילום: יח"צ
שברולט מתחזקת
שברולט מחזקת את היצע דגמי הטורבו לאורך כל קשת הדגמים שלה. השברולט סוניק RS והאורלנדו בנזין הם הבולטים שבהם. גם ה־RS (למעשה, גירסה "מחוממת" לסוניק) וגם גירסת הבנזין של האאוטלנדר עושות שימוש באותו מנוע טורבו מוכר של היצרנית – 1.4 ל' טורבו (140 כ"ס). הסוניק RS מגיעה עם חישוקי 17 אינץ' קלים, גג נפתח, הקשחת מתלים והנמכה, ריפוד משולב אלקנטרה ומחוונים ייחודים. מחירה עומד על 110,000 שקלים. השברולט אורלנדו טורבו יגיע בגירסת ה־LS הבסיסית ב־157,000 שקלים או ב־162,000 שקלים בגירסת LT, שתכלול מצלמה אחורית, בקרת שיוט, חישוקים קלים, דיפון עור להגה, חימום מושבים, פנסי ערפל ועוד.

קטנה וחמה. סוניק RS צילום: יח"צ
אלי שאולי, אוהד אלגוב, "אוטו"טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו