משרד החינוך יקיים הבוקר, בשיתוף המשרד להגנת העורף פיקוד העורף, מד"א, המשטרה ורשות הכיבוי וההצלה את תרגיל ההתגוננות השנתי בבתי הספר לכיתות א'-י"ב ובגני הילדים ברחבי הארץ. התרגיל יימשך כשעתיים ויחל בשעה 10:05, עם הישמע צפירה ארצית בעת שהותם של התלמידים בכיתות הלימוד.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
הצפירה תישמע בכל רחבי הארץ, למעט ביישובי המועצה האזורית אשכול, שדרות, איבים, גבים וניר עם. בתוך כך יופעלו אמצעי ההתרעה הנוספים של פיקוד העורף, ובהם ביפר לחירשים, מערכת "מסר אישי" להתרעה ישירות למכשירים הניידים, מערכת התרעה ברדיו הממלכתי והאזורי, וכן מערכת התרעה בערוצי הטלוויזיה ובאתרי האינטרנט החדשותיים.
בניגוד לשנים קודמות, השנה יתרגל לראשונה השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) במשרד החינוך גם את התגובות הרגשיות וההתמודדות במצבי לחץ של התלמידים, המנהלים והמורים, ומפקחים מטעם השירות יסיירו בבתי הספר ויעסקו בהסברה ובהדרכה של הנושא. במשרד החינוך הסבירו כי בעת חירום לא די בריצה מהירה ל"חדר הביטחון", אלא יש חשיבות רבה גם לדברים שאומרים לילד בעת הירידה למקלט, וכיצד מפחיתים את החרדות ומשדרים תחושה של רוגע ושהכל בשליטה.
מנהלת היחידה להתמודדות במצבי לחץ ומשבר בשפ"י, יוכי סימן־טוב, הדגישה כי "המחקר והניסיון מלמדים שניהול נכון של אסון, כולל שימת דגש על הפן הרגשי, עשוי למנוע תסמינים פוסט־טראומטיים. כך, למשל, בעת חירום תפקידו של המנהל הוא לשדר עוצמה לסביבה ותחושה שיחד אפשר להתגבר על המשבר. נוסף על כך, תפקידם של הצוותים הפסיכולוגיים בבתי הספר הוא לאתר את התלמידים או המורים שנמצאים במצוקה קשה, שעשויה להגביר את הפאניקה בכיתה, ולעשות פעולות של הפגת מתח והרפיה".
התרגיל יהיה נקודת שיא בהיערכות המוסד החינוכי במצבי חירום שונים, כדי להגביר את מוכנותה של מערכת החינוך להתנהגות נכונה ואפקטיבית בעת חירום. הוא יכלול שורה של תרגולות, ובהן כניסה של כל תלמיד וכל איש סגל באופן עצמאי למרחב "הכי מוגן שיש" ופינוי נפגעים מדומים מתוך התלמידים אל נקודת ריכוז הנפגעים. כמו כן, יתקיים תרגול נוסף של למידה מרחוק באמצעות האינטרנט.
באילת, שלעברה נורו בעת האחרונה רקטות ואף הוצבה בה מערכת כיפת ברזל, ישמש ביה"ס הרי אילת בית הספר המדגים של מחוז דרום, וגם בו יתרגלו נפילת טילים, פינוי פצועים, פעולות כיבוי אש, חילוץ מהריסות ולמידה מרחוק.
