אם המידע שאוספות עלינו הרשתות החברתיות, הטלפונים שלנו ואפילו גוגל, לא מספיק – מתברר כי גם המכוניות שלנו התחילו לעקוב אחרינו.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
משרד הביקורת הממשלתי האמריקני מצא כי מספר יצרניות רכב גדולות, וכן יצרני GPS, אוספים נתונים על מקום הימצאות הנהגים – על ידי ניתוח נתונים הנשלחים אליהם ממערכות הניווט הפרטיות.
דוח של המשרד שוחרר ביום שני האחרון והוא מתמקד בשלוש יצרניות רכב גדולות מדטרויט: טויוטה, הונדה וניסן. יצרני ה-GPS המדווחים הם: Garmin ו-TomTom, וכן הוזכרו מפתחי האפליקציות Google Maps ו-Telenav.
הדאגה היא כמובן לפרטיותם של הנהגים, הנתונה בסיכון אם אכן מידע על מסעותיהם מתועד ללא ידיעתם, וכן נשמר בידי היצרניות לתקופות בלתי מוגבלות.
ניתן לגלות את ההשתייכות הדתית והפעילות הפוליטית
על פי הדוח, החברות יכולות "לעקוב אחר מיקומם של הצרכנים, שבבו העת יכול לשמש לגניבת זהותם, למקב אחריהם או לפיקוח שיעשה עליהם ללא ידיעתם. בנוסף, ניתן להשתמש בנתוני המיקום על מנת להסיק מידע רגיש אחר על הנהגים, כגון השתייכותם הדתית ופעילותם הפוליטית", אמר סנאטור אל פרנקן, יו"ר ועדת הגנת הפרטיות, שאף הציג חקיקה בנושא לסנאט. כעת הוא אומר כי הוא מתכנן לחדש את החקיקה בהתאם לדוח.
"הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת לנהגים לקבל הכוונת נסיעה תוך שניות, אך חווקי הגנת הפרטיות שלנו לא עמדו בקצב של ההתפתחות העצומה בתחום הזה", טען פרנקן. "חברות המספקות מכשירי ניווט מובנים ברכביהם, אולי לוקחים ברצינות את פרטיות הלקוחות שלהם, אבל מתברר מהדוח כי הלקוחות זקוקים למידע רב יותר על האופן בו הנתונים נאספים לשם מה הם משמשים את היצרניות ואם הם מועברים לצד שלישי כלשהו", הוסיף.
איגוד יצרני הרכב, המייצג את שלוש החברות הגדולות, טוען כי היצרניות מחויבות להבטחת פרטיותם של הנהגים. "פרטים על מדיניות הפרטיות המחמירה שלנו נכללים בהסכמי המכירות והשירות שלנו", אמרה דוברת האיגוד. "באופן זה, אנחנו חושפים ללקוחותינו את המדיניות שלנו בנושא", הוסיפה.
אף על פי כן, הדוח מצא כי כלי הרכב יכולים לאסוף מידע לא רק דרך מכשירי הניווט, אלא באמצעות נתונים שנאספים במעין "קופסאות שחורות", והצהיר כי על החברות להתחייב שלא למסור זהויות של נהגים יחד עם הנתונים הנאספים, וכן להתחייב לתקופה מסוימת שבסיומה ימחק כל המידע.
גם בישראל אגב, יש מעקב אחרי מכוניות חדשות. כל משלוח של כלי רכב חדשים מגיע כשבתוך במנוע מוצפן למעשה כרטיס SIM, שמאפשר מעקב וניטור של פעולת המנוע.
