בשבוע שעבר ייזכר כשבוע מבצעי־לאומי, שאליו חבר כל גוף אפשרי במדינה - הממשלה, משרד הביטחון, הצבא, מערך כיבוי האש, העיריות ואפילו קק"ל. ישיבות חירום, חמ"לים, מאות כלים כבדים ונגמ"שים שפעלו כדי לפרוץ דרכים חסומות בירושלים הנצורה וביישובי הצפון. אלפי מנות חמות, שמיכות חמות וגנרטורים שהוקפצו למנותקי החשמל, ובהם הוסטל לניצולי שואה, יולדות שילדיהן הקטנים זכו לכינוי "תינוקות השלג" - אלו היו התמונות של השבוע שעבר.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
רק בבוקר יום ראשון השבוע החלה השמש לצוץ, ואחרי שלושה ימים סוערים של שלג, גשם ורוחות נתגלו מימדי ההרס: עצים קרסו, חלקם על רכבים, מותירים נזקים ומוציאים את התושבים עם כלי חפירה, החוצה.
בד בבד החלו לצוץ דעות מכל עבר בנוגע לאשמים בנזקים הגדולים של הסופה. איפה היינו לא בסדר? בדיון משותף עם ועדת הפנים בראשות ח"כ מירי רגב וועדת המשנה למוכנות העורף בראשות ח"כ אלי ישי, ציינה רגב כי "הבעיה העיקרית היתה שכל אחד מהגופים עשה מה שהוא יודע לעשות, אבל לא היה גוף אחד שריכז את כולם".
"התריעו - ודבר לא נעשה"
תושבים שנותקו מחשמל ומטלפונים סלולריים זעמו. נמאס להם להמתין בשקט, "זה פשוט לא הגיוני. מדינה שלמה קרסה פה וזה הזוי", אומרת יעל לוי, בת 35 ממרכז ירושלים, "היתה כאן סידרה של מחדלים שאסור שיקרו להבא, צריך להפיק לקחים ולתת מענה מספק. אפילו ההודעות ששוחררו על ידי משרד החינוך, העירייה ושאר הגורמים הרלוונטיים לא היו מעודכנות וברורות", היא טוענת.
בדומה לדברי לוי, אתי ועודד קורץ, הורים לשני ילדים מתבגרים, המתגוררים בצור הדסה, טוענים כי עם היערכות מוקדמת הדברים היו יכולים להיראות אחרת: "זה נכון שברגע שהתחיל הבלאגן כולם היו ברמת כוננות א', אבל זו לא החוכמה. החוכמה היא למנוע את הדברים לפני שהם קורים. למה לחכות שיהיה בלאגן בשביל להוציא את המפלסות לצד הדרך?"
התלונות כמובן הגיעו גם לדרגים הבכירים, והצליחו להוציא את מפכ"ל המשטרה, רב־ניצב יוחנן דנינו, משריונו: "לא פיספסתי את הביקורת שנשמעה", הוא צוטט, "זהו דבר שנורא מאפיין אותנו כעם ישראל בכלל. אני אומר, בואו נפסיק עם הקיטורים ונירתם על מנת להחזיר את עם ישראל לשיגרת חיים תקינה". לדבריו הצטרפו גם נשיא המדינה וראש הממשלה, כשהאחרון סיכם: "התיאום בין הכוחות היה יוצא מן הכלל".
עוד שאלה שנשאלה לא אחת בשוך הסערה היא האם תקלה במערכת היא זו שמנעה את החזרת החשמל לאלפי המנותקים? ביום שלישי השבוע פורסמו ב"ישראל היום" מסמכים שחשפו כי בהתכתבויות בין מפקחים בחברת החשמל לבין ההנהלה, המפקחים כבר התריעו בעבר על בעיה במערכת איתור התקלות - אולם דבר לא נעשה בעניין.
ממכתבים אלה עולה כי בעקבות בעיה, מערכת DMS, שנרכשה בכחצי מיליארד שקלים כבר לפני כעשור ומטרתה לאתר תקלות חשמל במתח גבוה - לא תיפקדה בצורה מלאה וראויה. בתכתובות מחודשים פברואר־מארס עולה כי מפקחים ועובדים התריעו על כך שהמערכת אינה מסמנת בדיוק את קווי המתח שנפלו, אלא קווים אחרים. עוד נטען כי זמני ההשהיה של המערכת ארוכים ממה שהיו אמורים להיות.
לטענת העובדים, אחד מהם פוטר לאחר שהציג בפני הנהלת החברה את הליקויים והכשלים של המערכת, ואף דיווח על כך למבקר החברה ולמבקר המדינה.
"במצב של ריבוי הפרעות, הפסקת חשמל לדוגמה", נכתב באחד הדו"חות כבר ביולי השנה, "לא ניתן יהיה לעקוב אחרי הקווים המזינים בו זמנית, כיוון שכל הקווים נצבעים בלבן. מדובר במצב מסוכן בהחזרת מתח לקטעים שחלקם בהפרעה", נכתב באחד מהמכתבים. "לדעתי, אילו המערכת היתה עובדת כמו שצריך אחוזי מנותקי החשמל היו יורדים ב־30 אחוזים", אמר אחד העובדים.
סגר את הברזים
וזה לא סוף הצרות. צל כבד הוטל על חברת החשמל, כשהתגלה כי ביום ראשון השבוע כ־200 מהנדסים בחברה יצאו לכנס בן חמישה ימים במלון דן אילת, דבר שהוביל את יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, להודיע בוועדת הכלכלה בכנסת כי יעקב חי, יו"ר ועד המהנדסים במרחב צפון, ואיל יעקבי, יו"ר ועד המהנדסים בדרום - יפוטרו.
השניים, מצידם, הודיעו על ישיבות חירום ביום שני הקרוב, ותוך כדי טענו כי "מדובר בעניין פופוליסטי בכדי להסיט מהנושא העיקרי - הניהול הכושל בזמן הסערה - אלינו לעובדים".
ההוכחה לכך, לדבריהם, היא שבתום מו"מ וחילופי תכתובות בין נציגי ועד המהנדסים, עורכי הדין רון דרור ואופיר מנצ'ל ממשרד "אדם עורכי דין", לבין עמית אוברקוביץ', הסגן לתכנון ופיתוח משאבי אנוש בחברה, הוסכם כבר ביום שני כי ההתייצבות לעבודה תהיה ב־17 בחודש (יום ג'), בהתאם למועדי הנסיעה. שעתיים לאחר מכן הוצא אי־מייל שבו אוברקוביץ' חזר בו מהסיכום בהוראת מנכ"ל חברת החשמל.
אחד מעובדי החברה באזור הדרום שהוזנק לתגבור בירושלים, מספר כי "המנכ"ל סגר את הברזים עקב קשיים תקציביים. לבעלי מקצוע הליבה, עם כניסתו לתפקיד, הוא עצר קביעות בכך שחוזה של עובדים נגמר אחרי עשור, ואנשים טובים ואיכותיים הלכו הביתה; למשל, הכשרת משגיח ועובד חל"ב (חיבור לבתים; נ"י) היא חמש שנים. כשאנשים נשלחו הביתה ובמקביל אנשים נוספים יצאו לפנסיה, נוצר מחסור חמור של בעלי מקצועות כאלה בכל האזורים, וזה בא לידי ביטוי בזמן הסערה. למנהלים שבאים בטענות להנהלה אומרים שזה מה יש, אבל אף עובד לא ממש מתלונן מעבר לזה".
תגובת חברת החשמל: "מדובר בבעיה מורכבת שהחלה עם הגשמים. הצוותים שהגיעו למקום וטיפלו בבעיות שנוצרו, היו מקצועיים".
לגבי הטענות על מערכת איתור תקלות חשמל, יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל, מסר בתגובה כי "המערכת פעלה ללא דופי במשך כל ימי הסערה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו