(אילוסטרציה) // פיזה 2012: עלייה בהישגי התלמידים בישראל. צילום: gettyimages

עלייה בהישגי התלמידים בישראל

פיזה 2012: שיפור בהישגים הלימודיים • ישראל עדיין מתחת לממוצע

צילום: דורון פרסאוד

תוצאות מבחני פיזה של ה-OECD לשנת 2012 מראים עלייה בהישגי התלמידים בישראל בכל המקצועות. אך למרות השיפור המתמיד, ישראל עדיין נמצאת מתחת לממוצע מדינות ה-OECD.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

הנתונים מצביעים על כך שמערכת החינוך בישראל נמצאת במגמת שיפור עקבי. ישראל צוינה לטובה כאחת מבין עשר המדינות שעשו שיפור לאורך זמן בשלושת תחומי האוריינות, ואף נרשם שיפור במתמטיקה ובמדעים. 

על פי הנתונים, במתמטיקה דורגו תלמידי ישראל ב-2012 456 נקודות, וזאת לעומת 447 נקודות ב-2009, בקריאה, עלו התלמידים ל-486 נקודות, לעומת 474 נקודות ב-2009, ובמדעים, זכו התלמידים ל-470 נקודות לעומת 455 נקודות ב-2009.

מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך : "זו הפעם הראשונה שישראל משתתפת במבחנים ממוחשבים והתוצאות לא כפי שהיו רוצים לראות. בחודשים האחרונים שוקדים על תוכנית למידה משמעותית שתתמקד בהקניית מיומנויות המתאימות למאה ה-21. נראה השקעה יותר במחקר, ביישום, בהבנה ובחשיבה. לגבי הפערים בין המגזרים, נעשה את ההתאמות גם בתהליכי הלמידה וגם בתקציבים".

"הפער בין דוברי הערבית לעברית במבחן הקריאה גדול בצורה יוצאת דופן"

הממוצע הכללי של שלושת המבחנים כפי שנרשמו לכלל ישראל הוא 466 לעומת ממוצע של 494 במדינות ה-OECD ו-489 לדוברי עברית, לעומת 388 לדוברי ערבית. 

ד"ר חגית גליקמן, מנכ"לית רמא"ה "שיעורם של דוברי הערבית המתקשים גדול פי שלושה מזה של דוברי עברית.  במבחן בקריאה דיגיטלית הפער בין שני מגזרי השפה גדול בצורה יוצאת דופן ועומד על 155 נקודות". 

יש לציין כי בשאלת הפערים הסוציו אקונומיים מדובר במדדים שונים. הניתוח של ארגון ה-OECD מתבסס על הפערים הסוציו אקונומיים, בעוד שהמדד בישראל מתבסס גם על מדד אישי, למשל אלו אמצעים לימודיים עומדים לרשות התלמידים. בשאלת האמצעים הדיגיטליים, הפער עומד על כמאה נקודות ולא השתנה לאורך זמן. 

שיפור בהישגי התלמידים בישראל

במחקר השתתפו 5,000 תלמידים מ-172 בתי הספר, למעט בנים מבתי הספר חרדיים. כאשר לראשונה השתתפה ישראל במבחני פיזה ממוחשבים. נתוני ההישגים מראים כי חלה מגמת השתפרות עם השנים, בעיקר בקריאה.

כמו כן, קיימים פערים גדולים בין ערבים ויהודים וככל שהתלמיידם מגיעים מרקע גבוה יותר, כך נרשמים להם הישגים מרשימים יותר. ניתן לראות שיפור גם בקרב ערבים וגם בקרב דוברי העברית. 

במבחן פערי השפה, קיים פער יוצא דופן גם בתחום הקריאה הדיגיטלית , דבר המתבטא בפערים בין תלמידים המגיעים מרקע חברתי כלכלי שונה, פער הקיים גם במדינות אחרות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...