צילום: אתר אוטו / היצרן, אתר רכב, יח"צ // סיטרואן 1.0 C1

מיני או ג'יפ - כמה תשלמו על החזקה שנתית?

המיני משתלם, המשפחתי מפנק וההיברידי חסכוני • אבל לפני שאתם סוגרים כדאי שתדעו: יותר גדול - יותר יקר

אם תשאלו כמעט כל אדם מהו החלום שלו, רוב הסיכויים שבריאות ואושר יהיו בראש הרשימה. אבל אם נתמקד בדברים חומריים יותר, סביר להניח שרובנו נודה שאנו חולמים על בית משלנו ועל מכונית חדשה. אז בזמן שחלום הדירה הולך ומתרחק, חלום המכונית החדשה הפך בשנים האחרונות למציאות אפשרית ובת השגה. 

מדי יום אנחנו מוצפים בפרסומות שמציעות לנו מכוניות חדשות, מ"הניילונים", בתנאי מימון של עשרות תשלומים ובעסקאות טרייד אין מפתות. המסע להגשמת חלום הרכב החדש מלא בסימני שאלה רבים ובאותיות קטנות. הרכב שאתם רוצים הוא לא בהכרח הרכב שאתם צריכים, ולפעמים הפער בין מה שרוצים למה שצריכים הוא אלפי שקלים.

יש פרמטר נוסף שחשוב לדעת לפני שסוגרים על רכב חדש. כדאי להביא בחשבון שהעלות לא מסתכמת רק במחיר הרכב והפערים בין החזקת רכב פנאי לרכב מיני יכולים להיות עשרות אלפי שקלים בשנה.

לפני שמתחילים את הדרך אל הרכב החדש צריך לאסוף מידע: היכנסו לכמה שיותר אתרי אינטרנט שמתמחים בנושא, התייעצו עם חברים שהתנסו בעסקאות דומות ועירכו סקר שוק מקיף בקרב סוכנויות הרכב הרבות. 

על חלק מהשאלות רק אתם יכולים לענות: מה הכי חשוב לכם ברכב? האם חיסכון בדלק? בטיחות? רכב מרווח עם תא מטען גדול? האם אתם מעוניינים ברכב "ירוק" שמזהם כמה שפחות, או אולי ברכב שטח גבוה ויפה? ושלא יהיו נקיפות מצפון - אין שום דבר פסול או רדוד בלרצות רכב יפה. השאיפה היא להגיע לבחירה בין שלושה עד ארבעה דגמים פוטנציאליים מבין שלל הרכבים הקיימים בשוק. 

אלמנט חשוב בבחירת הרכב הנכון הוא לקיחתו לנסיעת מבחן. הרבה אנשים שבתחילה היו משוכנעים כי הם רוצים דגם מסוים בעקבות המלצות חמות מהשכן, או לאחר התרשמות מהפרסומת בטלוויזיה, הבינו אחרי נסיעת המבחן שהרכב לא ממש מרווח כמו שאמרו להם, אך מנגד הכיסאות דווקא נוחים מאוד. מכונית חדשה היא כמו אהבה חדשה, אז לפני שתצאו אל עבר הזוגיות החדשה כדאי להכיר חלק מהקטגוריות ומהדגמים הנמכרים בשוק הרכב כיום. 

מכוניות המיני

קטגוריית רכבי המיני זוכה בשנים האחרונות להצלחה מרובה ואף מחזיקה בתואר הקטגוריה השנייה הכי נמכרת. מדובר ברכבים קטנים, בעלי נפח מנוע שנע מ־1,000 עד 1,200 סמ"ק, וטווח המחירים נע מ־60 אלף שקלים עד 80 אלף שקלים. מדובר בהפרש של עשרות אלפי שקלים אל מול הקטגוריות של המשפחתיות או רכבי שטח/פנאי, ואותם עשרות אלפי שקלים שווי ערך לכמה שנים טובות של דלק וביטוחים. 

הרכבים עצמם עונים על צרכים בסיסיים, דבר שעלול לבוא על חשבון מרווח ישיבה, אבזור ותא מטען קטן שלא יכול להתאים לכל המשפחות. עם זאת, היבטים אלו מתבטלים בחלק מהמכוניות, וכשיושבים בתוך המכונית שוכחים לפעמים שנמצאים במיני. הרכבים החביבים הללו נותנים מענה מעולה לנסיעה בתוך העיר אך אפשר גם להגיע איתם בקלות ולטייל בכל פינה בארץ. 

סמנכ"ל יד2 רועי שגב אומר כי בשנה האחרונה נמכרו כ־25 אלף רכבי מיני: "בשנתיים האחרונות נוצר שוק חדש של רכבי מיני שלא היה קיים קודם. אלו רכבים מאוד חסכוניים בדלק, ובד בבד אנחנו רואים שהגיר הידני חזר לשוק. ככל שהרכב קטן יותר הוא חסכוני יותר גם בדלק וגם בביטוח, ואף יותר כשמדובר בגיר ידני. אפשר להגיע לחיסכון של אלפי שקלים בשנה מול האחזקה של רכב משפחתי בעל מנוע בנפח של 1,600 סמ"ק". 

ביחס למהפכת המיסוי הירוק על רכבים מסביר שגב: "מדינת ישראל עשתה מעשה טוב ויצרה בידול של מיסוי על רכבים ירוקים, כך שהמיסוי על רכב ירוק נמוך מאוד".

המשפחתיות

 קטגוריית הרכב המשפחתי שולטת כבר שנים בשוק הרכב הישראלי. זו הקטגוריה בעלת המגוון הרב ביותר של רכבים ובעלת היקף המכירות הגדול ביותר. מדובר ברכבים מרווחים וגדולים יותר ממכוניות המיני אשר מציעים חוויית נהיגה מפנקת: המושבים, לוח הבקרה ונפח המנוע הופכים את הנהיגה להרבה יותר נעימה, במיוחד בנסיעות בין־עירוניות. 

על פי איגוד יבואני הרכב, הדגמים הנמכרים ביותר הם בעלי נפח מנוע של 1,600-1,400 סמ"ק, ומתחילת השנה נמכרו כ־50 אלף רכבים כאלה מתוך כ־233 אלף הרכבים שנמכרו עד סוף חודש יולי השנה. 

בנוסף, אפשר לראות שינוי מרענן במכירת לא מעט רכבי סטיישן בעלי תא מטען רחבים יותר ובגובה נמוך יותר - דבר שמקל להעמיס את עגלות הילדים ואת שקיות הקניות מהסופר, כמצופה מרכב משפחתי, וכמובן אפשר לקפל את המושבים האחוריים ולהעמיס את הריהוט שקנינו מאיקאה. 

ההיברידיים

הצורך בחיסכון בדלק ובהקטנת זיהום האוויר הוליד את המכוניות ההיברידיות: רכבים בעלי שני מנועים שהאחד חשמלי והשני מנוע בעירה פנימית. כך זה עובד: בנסיעות במהירויות נמוכות, בדרך כלל מתחת ל־50 קמ"ש, הרכב מונע באמצעות המנוע החשמלי, ובמהירויות גבוהות יותר עובר למנוע השני. אולם את ההתלהבות מהחיסכון הגדול בדלק מקררים שוק שמאופיין במבחר לא גדול ומחירים לא ממש נמוכים, והדבר בא לידי ביטוי במכירות: ההיברידיים הם רק כשלושה אחוזים מסך הרכבים החדשים שנמסרו מתחילת השנה.

רכבי השטח והפנאי

הם סקסיים, גבוהים ורחבים וגורמים לנו לקנא כשהם נעצרים לידנו ברמזור. רכבי השטח מאופיינים בגודל ובריווח וכך הם מצליחים לנגוס בנתח המכירות של המכוניות המשפחתיות. 

הם אידיאליים למשפחות עם ילדים, אך נחשבים יקרים למדי. ומה לגבי הטענה שהרכבים הללו בטיחותיים יותר? על פי יקי אנוך - נשיא איגוד יבואני הרכב,  "אין קשר בין התפיסה כי רכב גדול יותר הוא בטיחותי יותר, בטיחות של רכב נמדדת בפונקציות אחרות לגמרי". 

*   *   *

סיטרואן 1.0 C1 

מחיר: כ־66,000 שקלים

אגרת רישוי: כ־1,200 שקלים

ביטוח חובה: כ־1,300 שקלים

ביטוח מקיף: כ־2,400 שקלים

**טיפול 15,000 ראשון: כ־750 שקלים

*דלק: כ־6,500 שקלים

ירידת ערך שנה ראשונה: כ־11,000 שקלים

סה"כ עלות החזקה שנתית: כ־23,150 שקלים

פורד פוקוס 1.6

מחיר: כ־128,000 שקלים

אגרת רישוי: כ־1,700 שקלים

ביטוח חובה: כ־1,300 שקלים

ביטוח מקיף: כ־3,000 שקלים

**טיפול 15,000 ראשון: כ־700 שקלים

*דלק: כ־8,900 שקלים

ירידת ערך שנה ראשונה: כ־21,000 שקלים

סה"כ עלות החזקה שנתית: כ־36,600 שקלים

טויוטה פריוס 1.8

מחיר: כ־158,000 שקלים

אגרת רישוי: כ־2,000 שקלים

ביטוח חובה: כ־1,300 שקלים

ביטוח מקיף: כ־3,500 שקלים

**טיפול 15,000 ראשון: כ־550 שקלים

*דלק: כ־5,300 שקלים

ירידת ערך שנה ראשונה: כ־27,000 שקלים

סה"כ עלות החזקה שנתית: כ־39,650 שקלים

יונדאי 2.0

מחיר: כ־151,000 שקלים

אגרת רישוי: כ־2,000 שקלים

ביטוח חובה: כ־1,300 שקלים

ביטוח מקיף: כ־4,600 שקלים

**טיפול 15,000 ראשון: כ־650 שקלים

*דלק: כ־12,500 שקלים

ירידת ערך שנה ראשונה: כ־25,500 שקלים

סה"כ עלות החזקה שנתית: כ־46,550 שקלים

*הערכה בהתאם לנתוני יצרן לצריכת דלק עירונית ובין־עירונית ל־18,000 ק"מ בממוצע בשנה, בתנאי מעבדה. סביר להניח שבתנאי אמת צריכת הדלק תהיה גבוהה יותר **משתנה בהתאמה לביקוש הדגם

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...