"הפרק האחרון יביא סיום שלדעתי ירצה את הצופים"

כוכב "דקסטר" בראיון מסכם

"דקסטר מייצג את עצמו במשפט, יוצא לרחוב - ונדרס על ידי אוטובוס" • ככה מייקל סי הול היה רוצה שזה ייגמר

כשאומרים על דמויות טלוויזיוניות שהן שינו את ההיסטוריה והשפיעו על כל מה שהגיע בעקבותיהן, מתכוונים גם לדקסטר מורגן - חוקר נתזי דם במשטרת מיאמי ורוצח סדרתי בשעות הפנאי. עם המאפיונר טוני סופרנו, שהיה פורץ הדרך, שימש דקסטר השראה לדמויות שאיש לא חשב כי צופי טלוויזיה יכולים להזדהות איתן, שלא לומר להתאהב בהן. האנטי גיבור הפך פתאום לגיטימי - מהאלמנה שסוחרת בסמים קלים ב"העשב של השכן", דרך האחות הרחמנייה המכורה למשככי כאבים ("האחות ג'קי") ועד המורה לכימיה שמייצר קריסטל מת' ב"שובר שורות".

"הוא רוצח אנשים רעים, וזו הסיבה שקהל הצופים סלחני בנוגע אליו", הסביר בעבר מייקל סי הול, המגלם את דקסטר. "אנחנו אמורים להטיל ספק במניעיו ולגרום לו להבין שהוא לא נוהג כשורה. הוא מתחיל להפנים זאת, אבל הנתק הרגשי עדיין טמוע בתוכו. היכולת שלו להצדיק את הפעולות מרשימה, הוא צמח כתוצאה מאותם מעשים באופן הומני, אולם התפיסה המעוותת שמאפשרת לו להמשיך ולרצוח אנשים עדיין נשמרת במוחו. אחרת, מי בכלל היה צופה?"

חלפו מאז כמה עונות, הסידרה קצת ירדה מגדולתה והתחילה להסתבך עם עצמה, אבל עכשיו, כשהיא מתקרבת לסוף, העניין חזר. אז מה יקרה בסוף? דקסטר ימות או ישרוד? "אם דקסטר ימות בסוף הסידרה, זה חייב להיות בדרך מצחיקה", אמר הול לפני שמונה חודשים בראיון אצל קונאן אובריאן. "הוא מייצג את עצמו במשפט, יוצא אל מחוץ לכותלי בית המשפט ואז אוטובוס דורס אותו... זה הרעיון שלי, אבל אני לא בטוח שילכו על זה. האמת היא שהצעתי שלאורך כל 12 הפרקים של העונה האחרונה נעשה בעצם 12 ורסיות של פרקי סיום".

בעונה השמינית והאחרונה של "דקסטר" (בימי חמישי בערוץ "yes Oh") - ששידורה הוקדם בכמה חודשים בשל המומנטום שנוצר בעונה הקודמת והרצון לשמר אותו - הוא מנהל מערכת יחסים מיוחדת עם הנוירו־פסיכיאטרית המשטרתית, ד"ר אוולין ווגל, שמהר מאוד מסתבר כי היא יודעת עליו כנראה הרבה יותר ממה שהוא יודע על עצמו. "העונה הזאת שמה דגש על אלמנט אמהי שמעולם לא עסקנו בו לעומק, זהו אלמנט המושך את דקסטר שמשתוקק לתחזק קשר כזה שאף יעמיד באור אחר את סיפור המקורות שלו. באמצעות ד"ר ווגל יבין דקסטר טוב יותר את אביו הארי", מסביר הול בראיון שמתקיים בלוס אנג'לס.

"לדקסטר יש תיאבון גדול יותר מתמיד למרוד באביו ובמוסכמות, מכיוון שהמרד שלו מתבטא בכך שהוא חי חיים קונבנציונליים", אומר מייקל סי הול. "אביו חינך אותו שהוא לא יכול לקיים מערכות יחסים נורמליות עם בני אדם, ומה שמניע אותו הוא הרצון להוכיח אחרת. התגליות שלו על אודות הארי בעונה הנוכחית עוזרות לו להבין אותו בצורה אנושית יותר, עם ניואנסים שאין עוד שחור או לבן. ווגל למעשה ממלאת את תפקידו של הארי, והפעם זו לא רק אנרגיה פנימית שמלווה את דקסטר, כי אם דמות בשר ודם, שאיתה הוא יכול באמת לדבר".

היה ריטואל כלשהו שעזר לך להיכנס לדמות?

"אני חושב שעיקר הריטואלים קשורים דווקא באיך אני יוצא מהדמות בסוף יום צילומים. בתחילת הדרך, מרגע שהייתי עוטה את תלבושת העבודה של דקסטר לקראת רצח, הייתי נכנס לאווירה הנכונה. הייתי נוהג להיכנס לחלל שבו עומד להצטלם הרצח ומעמיד פנים שאני קיבלתי את ההחלטות, בתור דקסטר, כיצד זה עומד להיראות. עם הזמן זה כבר נעשה טבעי עבורי - הסביבה כולה יוצרת את העולם של דקסטר, וכל אנשי הצוות עוזרים לי להיכנס לדמות, מתוקף עבודתם".

איך היה לצלם את העונה האחרונה?

"אני מרוצה מאוד מהכיוון שבחרו התסריטאים ומשתוקק לראות כיצד יגיבו אליו הצופים, אבל מעל הכל - אני עייף מאוד. רק עכשיו אני יכול להרשות לעצמי לישון טוב יותר. מובן שיש עצב על הסיום, מהול בגאווה על הסידרה שהצלחנו לייצר. רק עכשיו אני מרגיש איך הלחץ מתחיל להשתחרר. קשה מאוד לשמור על רעננות וחיוניות לאורך שמונה עונות. הגעתי למצב שבו אני כל כך מכיר את הדמות, עד שדילמות שהטרידו אותי בנוגע אליה בעונות הראשונות נעשו טריוויאליות. מה שעוזר אלו מערכות היחסים החדשות שדקסטר מפתח, שמסייעות לי לחקור יותר ויותר את מאפייני אישיותו.

"לא מדובר בתפקיד קל, וזה בדיוק האתגר שקיוויתי שייפול בחלקי כשלמדתי משחק, למרות שלא היו ממש כאלה תפקידים באותה תקופה. כלומר, היו סדרות טלוויזיה, אבל לא הרגשתי שיש שם אפשרות לחקור דמות לעומק ולהעביר אותה אבולוציה שתשנה אותה מן הקצה אל הקצה. זה מה שמיוחד בעידן הנוכחי של הטלוויזיה: האנרגיות נסחטות לחלוטין, ולא משעמם לרגע".

התרגשת כשקיבלת את התסריט לפרק האחרון?

"מאוד. הרגשתי שהצלחתי להפיח רוח חיים בסיפור הזה ושעשינו כולנו עבודה טובה. לא הכל מגיע באריזת מתנה, אבל הפרק האחרון יביא סיום שלדעתי ירצה את הצופים, ועל כך חשתי שמח בחלקי. חשוב לציין שלא קירטענו אל קו הסיום אלא שמרנו על יציבות ברורה באופן שבו בחרנו לסיים את הסידרה. המושג הכללי בנוגע לאיך הסידרה צריכה להסתיים השתנה מעונה לעונה, וככל שהתקרב המועד הסופי, הרעיון המרכזי נשמר. ביום האחרון לצילומי העונה השביעית, בקיץ שעבר, ישב איתי התסריטאי הראשי סקוט באק והסביר לי לאן העלילה מתקדמת, בסופו של דבר. זו התוכנית שבה דבקנו".

שובר הלבבות

הול (42) לקח את "דקסטר" כפרויקט המשמעותי ביותר בחייו המקצועיים. קודם לכן הוא התפרסם בתפקיד דיוויד פישר ב"עמוק באדמה", קברן הומוסקסואל בעסק משפחתי. הרזומה הצנוע שלו כולל גם את הסרט "צ'ק פתוח" לצד בן אפלק ואומה תורמן, ואת "גיימר" עם ג'רארד באטלר, שנחל כישלון בקופות ב־2009. "עמוק באדמה" ו"דקסטר" הביאו לו מועמדויות לאמי, וב־2009 זכה בגלובוס הזהב על "דקסטר". דווקא השנה, לאחר חמש שנים רצופות שבהן היה מועמד לאמי על השחקן הראשי הטוב ביותר בסידרת דרמה, הוא נשאר מחוץ למירוץ.

הטלטלות שעבר דקסטר בסידרה באו במקביל לעליות ולמורדות בחייו הפרטיים. עם השקת הסידרה ב־2006 עזב את אשתו, שחקנית הבמה איימי ספנגר, שאותה הכיר כששיחקו יחדיו בברודוויי במחזמר "שיקגו"; הוא פתח ברומן עם ג'ניפר קרפנטר, שמגלמת בסידרה את אחותו דברה מורגן. השניים נישאו ב־2008, וקרפנטר ליוותה אותו כשאובחן בסרטן הלימפומה הודג'קין, לקראת סוף צילומי העונה הרביעית. היא תמכה בו בתהליך ההחלמה, אך בחלוף שנה גם הנישואים הללו התפרקו, והשמועות דיברו על רומן של הול עם שחקנית אחרת מהסט, ג'וליה סטיילס.

סטיילס גילמה בעונה החמישית את לומן פירס, קורבן התעללות מינית קשה שמוצאת בדקסטר נפש תאומה, והשניים מנהלים רומן. היא אף היתה מועמדת לאמי ולגלובוס הזהב על התפקיד. בראיון מ־2010 הכחישה שהיא הסיבה לפירוק הנישואים של הול וקרפנטר, וטענה כי הם ידידים טובים, אולם רמזה שלא אהבה את הורדת דמותה מהסידרה בתום עונה אחת. לפני כשנתיים התרוצצו שמועות כי קרפנטר והול עשויים לחזור זה לזו, אך בשנה האחרונה הם השלימו את הליך הגירושים. כעת מנהל הול מערכת יחסים עם מבקרת ספרות קנדית ששמה מורגן מק'גרגור.

לאחרונה הזדמנה להול הרפתקה נוספת: לביים אחד מפרקי העונה האחרונה של "דקסטר". "ההצעה לביים הועלתה בפניי לא פעם בארבע העונות החולפות", הוא אומר, "אבל בגלל אילוצי הפקה, שמנעו ממני להקדיש זמן להתכונן לצילומים, לא יכולתי לאפשר את זה לעצמי. הפעם ידעתי שזו העונה האחרונה, והגיע הזמן לקחת את הצ'אנס הזה. קיבלתי הרבה תמיכה מהצוות, ואשמח להתנסות שוב בעתיד. אבל הפוקוס שלי, מעל הכל, הוא משחק.

"קיבלתי לידיי את הפרק השני בעונה, שהוא ציר עלילה משמעותי - כשדקסטר נחשף לגילויים שהופכים את הקערה על פיה באשר למקורות שמהם הגיע - ורציתי מאוד להסב את תשומת ליבם של הצופים לכך, תוך כדי שאני מגולל את הסיפור בצורה הכי פשוטה שיכולתי כבמאי. באתי עם רעיונות משלי לזוויות צילום, אבל ברגע שהתסריט עוצמתי ויש מומנטום להצעיד את הסיפור קדימה, המפתח הוא לתת למרכיבים הללו להוביל אותך".

מה היה האתגר הכי גדול שלך כבמאי?

"עבדתי בלוח זמנים צפוף, שלא נתן לי את הפריבילגיה ללכת למוניטור בסוף כל טייק שבו גם שיחקתי מול המצלמה. סמכתי על עצמי שאני מכיר את הסידרה ואת הצוות מספיק טוב כדי לדעת איך הסצנה מצטלמת. בנוסף, הייתי צריך לשמור על אובייקטיביות רבה ככל האפשר, כדי להנחות את עצמי אילו שינויים עלי לבצע בטייק הבא. זה לא פשוט, לביים ולשחק גם יחד. בפעם הבאה שייצא לי לביים, אעדיף לא לשחק במקביל".

אילו תגובות אתה מקבל ברחוב?

"אנשים די אוהבים את דקסטר, בהתחשב בעובדה שמדובר ברוצח סדרתי. אלו שפחות מחבבים אותו לא ניגשים אלי ברחוב, אז אין לי אינדיקציה בנוגע לרחשי ליבם. בעיקר אני שומע את המשפט 'בבקשה, רק אל תשים אותי על השולחן שלך', או משהו בסגנון. אנשים נמשכים אל הצד האפל או אל אספקטים כאלו באופי האדם. הטלוויזיה מתאפיינת בעידן הזה בדמויות של אנטי גיבורים, ולאותם אנשים יש סוף סוף הזדמנות להזדהות עם דמויות לא מקובלות ועם פגמים שהופכים ריאליסטיים. דקסטר מתקיים בעולם פנטזיה משל עצמו, ומובן שיש לו פגמים ייחודיים, אבל זה עדיין מעורר משהו בצופה.

"טיילתי בעולם לא מעט בשנים האחרונות, לטובת קידום הסידרה, ואני תמיד מתפלא לראות כיצד התגובות שונות מחוץ לגבולות ארה"ב. הקהל הזר מרוחק צעד אחד מזה האמריקני, ומשליך את הסידרה לאופן שבו הוא תופס את הנפש האמריקנית כולה. אני לא יודע לומר איך זה משתנה ממדינה למדינה, אבל זה בהחלט שונה מהאופן שבו זה נתפס במדינה שלי".

לגמור בצורה מושלמת

אין בכלל ספק שהול יצר לעצמו טייפ קאסט, אחרי 12 שנים רצופות בשתי סדרות כבלים מצליחות ואפלות. האלמנט המורבידי הפך למזוהה איתו, ונראה כי הוא מושך אותו, בין השאר, בשל האתגר והשוני שלו כאדם. "הייתי רוצה להאמין שבמציאות אני אדם די נחמד, משתדל להיות אדיב, ואם יש לי עניינים אישיים, אני לא מביא אותם איתי אל הסט. אולי אני נחמד כי אני יכול לשחרר את הכעסים דרך הדמות. מעבר לזה, אני מבטיח שאני לא טיפוס מפחיד.

"כשקיבלתי את ההצעה לככב בסידרה וקראתי את התסריט לפיילוט, חשבתי שזו משימה לא פשוטה לגרום לצופה להזדהות עם רוצח סדרתי. אבל זה בדיוק היה האתגר. בדיעבד אני מוצא שהדמות השתנתה לאורך העונות, ולמעשה הפכה את העבודה שלי למהנה יותר. אין ספק שהחיים לא מקלים על דקסטר, ועם השנים, הנטל עליו רק הלך והתעצם".

ומה התוכניות הלאה? להתרחק כמה שיותר מעולם המתים?

"אני לא מחפש תפקיד שונה רק כי הוא שונה, למרות שיש לי טעם וסטנדרטים שמנחים אותי. הייתי שמח להתנסות בתפקיד קומי קליל. הצטלמתי לסרט שייצא לקולנוע באוקטובר (ונקרא, תאמינו או לא, "הרוג את יקיריך"; ד"כ) ואני יותר בכיוון של תפקידים עם התחלה, אמצע וסוף. אני לא רואה עצמי מככב בקרוב בעוד סידרת טלוויזיה, אבל זה בדיוק מה שאמרתי כש'עמוק באדמה' ירדה מהמסך, ואז הגיעה לחיי 'דקסטר'. כך שתמיד עשויה להיות באופק הפתעה שלא אוכל לסרב לה, בטח שלא בעידן הנוכחי, שבו החומרים שרואים בטלוויזיה הם כל כך מצוינים".

אילו סדרות טלוויזיה אתה רואה?

"אני אוהב מאוד את 'לואי' ואת 'בית הקלפים'. בזמן העבודה על 'דקסטר' המעטתי בצפייה בטלוויזיה, כי זה מרגיש קצת כמו ללכת לעבודה".

מה יחסר לך בחיים שאחרי דקסטר?

"העבודה הקבועה. במהלך שמונה עונות אתה מבין כמה חשוב להיות במחיצת אנשי מקצוע כישרוניים, שהופכים למעין משפחה שנייה. לקחתי לעצמי כמזכרת את השעון ואת התג המשטרתי של דקסטר, כי הם באמת ליוו אותי לאורך כל השנים. מחלקת האביזרים העניקה לי באריזה מיוחדת את אחד הסכינים החביבים על דקסטר, שעליו חרטו את שמי. מה שבטוח יחסר לי הוא היכולת לחלוק היסטוריה וייעוד קריאטיבי, כפי שהיה עם צוות הסידרה. באשר לדקסטר, אתגעגע להחלטיות המאפיינת אותו, כי לא משנה כמה מטורפים החיים שלו נעשו, הוא תמיד הצליח לקבל החלטה וללכת איתה עד הסוף".

זה מה שיקרה גם בפרק האחרון?

"כל מה שאני יכול לומר הוא שזו לא סידרה שמהללת רוצחים סדרתיים, ומהמקום שבו אני יושב, מדובר בחתיכת עסק מלחיץ כשמגיעים לנקודת הסיום. מה שהיה נהדר בפרק הסיום של 'עמוק באדמה', לשם השוואה, זה שראינו את כל הדמויות מתות. בתור שחקן זה הרגיש מצוין, כי יכולתי לסיים את חלקי עם הדמות בצורה מושלמת".

לפני שבוע, ימים ספורים לאחר שסיימו את צילומי העונה, התאחד צוות השחקנים המלא של "דקסטר" בפאנל סיכום אחרון מסוגו במסגרת פסטיבל "קומיק־קון" בסן דייגו. אל הקאסט הצטרפו גם דמויות מתות מהעבר ובהן ריטה (ג'ולי בנץ), אשתו של דקסטר שנרצחה בתום העונה הרביעית על ידי "רוצח השילוש", סמל ג'יימס דוקס (אריק קינג), שמת בעונה השנייה אחרי שכמעט הצליח לחשוף את דקסטר, וגם סגן מריה לגווארטה (לורן ואלז), שחוסלה על ידו בעונה הקודמת. השחקן ג'ון לית'גו, שזכה בפרס האמי ובגלובוס הזהב על תפקידו כרוצח השילוש, שלח מסר מצולם ובו הודה בהומור ליוצרים על כך שלא עובר יום בלי שמזהים אותו ברחוב בתור פסיכופט.

במעמד המרגש של סיום המסע המשותף הודה הול כי הוא עדיין מתקשה לעכל שהסידרה נגמרת. "בעוד חמישה חודשים מעכשיו, הגוף של כל אחד מאיתנו, השחקנים, ינוע לעבר הדלת בתהייה למה אנחנו לא יוצאים לצלם עוד פרק. יש חלק בתת־מודע של כולנו שעדיין לא מאפשר לנו להבין או לקבל את הסוף, ורק בעוד חצי שנה זה יגיע אל כולנו בצורת גל רגשי שכולנו נחווה". 

dudic@israelhayom.co.ilטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...