857 כלבים השתתפו בתחרות ענק: אלה שלושת המנצחים

בתערוכה חוגגים את הקשר המיוחד בין כלבים ובני אדם • הקריטריונים בתחרות הם: בריאות, אופי, היות הכלב חברותי וחלק מהמשפחה • דובר ההתאחדות הישראלית לכלבנות: "מטרת התערוכה היא בראש ובראשונה לחבר ולקרב את הקהל הרחב לעולם הכלבנות"

מקצה "אג'ילטי" לכלבים, צילום: יח"צ רויאל קנין

תערוכת כלבים בינלאומית שיזמה ההתאחדות הישראלית לכלבנות, בשיתוף חברת רויאל קיניין, התקיימה החודש בפארק נוף גליל. בתחרות השתתפו מאות כלבים מעשרות גזעים שונים לרבות: דוגה דוגה, טריירים, דקלים, גזעי שפיץ, האונדס, כלבי ציד, רטריבר, ספניאל, כלבים זעירים וכלבי רוח. מלבד הזוכים הגדולים בשלשות המקומות הראשונים בתחרות, עוד במהלך התערוכה התקיימו גם מופעי ספורט כלבני ומשמעת שונים כמו: אג'יליטי, מופע כלבי עבודה ושירות, מופע פריזבי ועוד.

הקריטריונים בתחרות הם: בריאות, אופי טוב, היות הכלב חברותי וחלק מהמשפחה, משום שכיום רוב הכלבים בעולם הם חיות מחמד. בתערוכה בעצם חוגגים את הקשר המיוחד בין כלבים ובני אדם. התחרויות כוללות מפגני אופי כמו למשל "אג'יליטי" – מסלול מכשולים שעובר הכלב ובו מנהרה, גשר, קפיצות בזמן הקצר ביותר ועוד. כמו כן בתחרות ישנם מופעים של אילוף ומשמעת, כמו זו הנהוגה ביחידות הכלבנים בצבא.

הזוכה בגזע הלאומי הכנעני, צילום: גיא בן משה, ההתאחדות הישראלית לכלבנות

הזוכים בתערוכה הבינלאומית

במקום הראשון זכתה כלבת רועה גרמני, במקום השני זכה כלב מסוג פודל ענק ובמקום השלישי זכה כלב מסוג ביגל. הכלבה מסוג רועה גרמני שעונה לשם "סאני", והגיעה למקום הראשון בתחרות, זכתה בשלל תארים: מקום ראשון בכיתת אלופות, תואר אלופת על, מנצחת בקטגוריית הנקבות ומנצחת הגזע. עוד זכו בקטגוריית הגזע הלאומי – הכלב הכנעני בשם "טופי" ואלוף ישראל בכיתת עבודה ומקום ראשון בקטגוריית הזכרים - רועה גרמני העונה לשם "דיאבלו".

לדברי טל יפה, דובר ההתאחדות הישראלית לכלבנות, מטרת התערוכה והצגת הכלבים היא "בראש ובראשונה לחבר ולקרב את הקהל הרחב לעולם הכלבנות המתועדת, ללמוד להבין אותם וכמובן להכיר את המאפיינים השונים של כל גזע. בתערוכה עצמה הכלבים נבחנים על פי קריטריונים שונים, תחת הקפדה מפורשת ששמה דגש על בריאות הכלב, הן הגופנית והן המנטלית, לצד מאפיינים נוספים הייחודיים לכל גזע על פי גילו ומינו ואלה מהווים את הקריטריונים הראשיים שמאפשרים לעקוב אחר גידול אחראי ומתועד במשך דורות".

הפודל הענק שזכה במקום השני, צילום: גיא בן משה, ההתאחדות הישראלית לכלבנות

תערוכת הכלבים מחולקת לזירות, והכלבים נכנסים בכיתות בחלוקה לפי גיל ומין, כאשר מתחילים עם הפעוטות, גורים, צעירים, מתבגרים, כיתה פתוחה לכלבים הצוברים תארים, כיתת אלופים, כיתת עבודה או שרות לכלבים שעברו אילוף ומשמעת וכיתת הקשישים, שם נבחרים לפי פרמטרים אחרים כמו בריאות וכושר גופני.

בהתחלה כל גזע נשפט בנפרד. השופט בוחר בכלב שההתאמה שלו טובה, לפי קריטריונים של תנועה, איזון גופני, מצב הפרווה, אופי. בתחרות מתמודדים על התארים זכרים ונקבות, זוגות, גורים, פעוטות, קשישים ובתי גידול. השופט בוחר מי מהכלבים המתחרים מייצג את הגזע שהוא נמנה עליו בצורה הטובה ביותר והמתאימה ביותר. על פי רוב, יש 10 זירות בתערוכה ובתחרות השנה השתתפו 857 כלבים.

הזוכים בתערוכה, צילום: גיא בן משה, ההתאחדות הישראלית לכלבנות

כאמור, בתחרות זכתה במקום הראשון – בתואר כוכבת התערוכה ואלופת האלופים, כלבת רועה גרמני בת 6 העונה לשם "סאני", שגודלה בגידול ישראלי של עופר שטרית. הרועה הגרמני הוא אחד הגזעים הוורסטיליים – שילוב בין כלב שיכול להיות שומר ללא חת ויחד עם זאת הכלב בעל אופי רך שיכול להיות משפחתי וטוב עם ילדים. בנוסף, יצוין כי ישנה הופעה מרשימה ונוכחות הכוללת פרווה מבהיקה. הכלבה שזכתה משלבת את כל תכונות הטבע והיא דוגמא נפלאה לגזע שלה ולכלבים בכלל.

במקום השני בתערוכה זכה פודל ענק לבן, העונה לשם "וגאס", פודל בן כשנתיים שעשה עלייה מרוסיה, ונמצא בבעלות של אירנה גרינברג. הפודל הענק הוא כלב שבמקורו יועד לציד ברווזים ושמו בשפת המקור (צרפתית) הוא "קאניש", שזהו השם שנהוג לקרוא לנקבת הברווז. הפרווה של וגאס, מסופרת בתספורת "אריה" שהפכה כבר לאייקון בכל הקשור לגזע. הפרווה היא היפולאלרגנית ושלא כמו בגזעים אחרים כמעט ואינה נושרת. ניתן למצוא צבעי פרווה נוספים כמו אפור, חום ואדום.

 
הביגל שזכה במקום השלישי, צילום: גיא בן משה, ההתאחדות הישראלית לכלבנות

גזע הפודל כולל ארבעה תתי-גזע: פודל טוי, פודל ננסי, פודל בינוני, פודל ענק. ככלל, הפודלים, על כל תתי הגזע, הם רזים, בעלי רגליים ארוכות, גוף שרירי ומוצק, עיניים כהות ואף ארוך שקצהו שחור. פודל נחשב לכלב השני האינטליגנטי ביותר בעולם (אחרי הבורדר קולי). הפודל שקט ורגוע בבית, אך אקטיבי ונמרץ בחוץ, הוא חברותי ומסתדר היטב הן עם אנשים והן עם כלבים אחרים. למרות חשדנותו כלפי זרים, הוא חם וחביב במיוחד לאנשים שהוא מכיר.

הזוכה במקום הראשון, רועה גרמנית העונה לשם "סאני" עם המגדל עופר שטרית., צילום: מני עזרא

הזוכה במקום השלישי היא כלבת ביגל, מבית הגידול "כוכב יריחו" של טלי קרוייטמן. הביגל הוא כלב ציד במקור והיה משמש לציד ארנבות, אך בפועל יצא מרצונו למרדף אחרי כל מה שרץ פחות או יותר, זהו גזע חמוד מאין כמוהו אך עקשן מאוד. נביחתו כמו אישיותו - עמוקה ומהדהדת. הפרווה של הביגל קצרה וניתן למצוא אותה בשלל צבעים אם כי המוכרת ביותר היא פרוות טריקולור - חום לבן ושחור.

פודלים ענק שחור ולבן, צילום: יח"צ רויאל קנין

הביגלים שייכים למשפחת כלבי הציד שהיו מתלווים לבני אדם בחבורות כבר מתקופות מוקדמות בהיסטוריה. למרות שהביגלים נוהגים לצוד באמצעות חוש הריח המפותח שלהם, משמעות שמם בצרפתית היא דווקא "פעירת גרון". מונח זה התייחס לעובדה שמדובר בגזע קולני, בעל נטייה לנבוח כאשר הוא בחבורה. כלבי ביגל הם מאוד אינטליגנטיים ומאוד מאושרים, הם עדינים ומלאי שמחת חיים, סקרנים ומתוקים והם מתחברים לכל אחד שמעניק להם תשומת לב ואהבה. זהו כלב חברותי מאוד ומעולה למשפחות עם ילדים צעירים ומבוגרים מכל הגילים. בנוסף, הם בדרך כלל מסתדרים מצוין גם עם כלבים אחרים, אבל אי אפשר בדרך כלל לסמוך עליהם עם חיות מחמד אחרות ללא פיקוח.

הזוכה בגזע הלאומי – הכנעני היא "טופי" של אינה בלייבס, שלדבריה היא גם אלופת עולם ואירופה לגזע שלה. הסיפור מאחורי הגזע הכנעני היחיד, קשור להיסטוריה הציונית. בשנות ה-30 הגיעו לארץ כלבנים מאוסטריה - פרופ' רודולפינה מנצל ובעלה רודולף מנצל וקיבלו משימה מארגון ההגנה לאמן כלבי שרות. הם עבדו עם בוקסרים, אבל הכלבים שהגיעו מאירופה לא הסתדרו עם התנאים בישראל של חום ולחות והם חיפשו כלבים מקומיים לאמן אותם ומצאו את הכלבים הכנענים. הם למעשה נתנו את השם וכתבו את התקן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר