תביעה בגובה 140 אלף שקלים נגד אל על: "איחרנו ב-15 שעות – ולא סיפקו לנו אוכל כשר"

שבעה נוסעים טוענים כי חברת התעופה הישראלית סבורה שהיא לא חייבת לספק אוכל כשר לנוסעיה במקרה של עיכוב בטיסה, מכיוון שכך כתוב בחוק שירותי התעופה • אחד התובעים: "הפרשנות לחוק מעוררת תמיהה, האם היא סבורה שזו בעיית הנוסעים?"

מטוס אל על (ארכיון). צילום: משה שי

רבים מהנוסעים שמבקשים לטוס באל על עושים זאת מטעמי כשרות, אולם מסתבר כי חברת התעופה הישראלית סבורה שהיא אינה מחויבת לספק לנוסעים אוכל כשר במקרה של עיכוב בטיסה והעברתם לטיסה חלופית, זאת במסגרת חוק שירותי התעופה, שלא מחייב אותה לספק מזון ומשקאות כשרים.

הטענה הזו עולה מתצהיר שהוגש לאחרונה לבית המשפט אשר נחתם על ידי נציג מחלקת קשרי הלקוחות באל על, במסגרת תביעה לפיצויים שמנהלות מספר משפחות נגד החברה בשל עיכוב בטיסה.

250 נוסעי אל על שנתקעו במטוס אל על במשך יותר מ-5 שעות, בשנה שעברה // צילום: גלעד מוספי

הסיפור החל לפני כשנה וחצי, כשמשפחת פוזנר ומשפחת בן סעדון היו אמורות לחזור לישראל מחופשה בבלגיה בטיסה ישירה, שהייתה אמורה לנחות בארץ בלילה שבין חמישי לשישי. לטענתן, הטיסה נחתה באופן בלתי מתוכנן בפרנקפורט שבגרמניה, כאשר במהלך השהות שם הושארו הנוסעים בנמל התעופה על מיטות בד במסדרון, מבלי שסופק להם מלון, ללא אוכל ושתייה ומבלי שסודרה להם טיסה חלופית.

עוד טוענים התובעים כי הם "הופקרו" על ידי אל על בנמל התעופה מבלי שאף נציג של החברה ניגש אליהם, אם כי, כך לדבריהם, מי שכן דיבר איתם סיפר להם שקרים על מנת לתרץ את אי-פינויים מהמקום אל מלון ואת אי הסדרת הטיסות החלופיות, שעימן היו המשפחות יכולות להגיע ארצה לפני כניסת השבת.

באמצעות עו"ד גלעד לסר, טענו שתי המשפחות כי חבריהן הם אנשים דתיים חובשי כיפות, שבחרו לטוס בטיסה ישירה של אל על מתוך הנחה שיסופק להם אוכל כשר וכי הטיסה תגיע כמתוכנן לארץ לפני כניסת השבת. לטענתם, אל על ידעה כי הטיסה תעוכב עד לאחר כניסת השבת ושבחברה דאגו לטיסה חלופית רק עבור מי שישב במחלקת עסקים.

מטוס אל על (ארכיון), צילום: משה שי

לאחר שנודע הדבר למשפחות מגורם בארץ ולאחר עיכובים רבים, סודרה לנוסעים טיסה חלופית בחברת לופטהנזה הגרמנית (שאינה מגישה אוכל כשר, אלא אם הדבר מוסדר מבעוד מועד, דבר שלא נעשה בשל הנסיבות), והטיסה נחתה בסופו של דבר בישראל ביום שישי בשעה 15:30, באיחור של כ-15 שעות, ללא הכבודה של הנוסעים, שנאלצו להסתדר ללא עגלת ילדים וציוד אחר שנשאר מאחור.

התובעים, שדורשים מאל על פיצויים בסך 140 אלף שקלים לפי חישוב של 20 אלף שקלים לנוסע, טענו כי במהלך המו"מ עם חברת התעופה טרם הגשת התביעה, נאמר להם באופן מפתיע כי אל על "כלל אינה מחויבת על פי חוק לספק לנוסעיה אוכל כשר".

לטענתם, אל על מציגה לנוסעיה מצג שווא לפיה האוכל בטיסות כשר, כאשר היא יודעת שרבים מנוסעיה הם שומרי כשרות שטסים איתה בשל רצונם להבטיח את כשרות המזון שיקבלו. "ככל שאל על מבקשת להתנער ממצג זה, מוטב שתעשה זאת בגלוי למען יידעו נוסעיה שהנתבעת לא רואה את עצמה מחויבת לספק להם מזון כשר", נכתב בתביעה. התובעים טוענים גם כי בעבר נקבע בהליכים משפטיים כי אספקת מזון לא כשר מהווה פגיעה באוטונומיה, ובית המשפט אף פסק פיצויים בגין אי-עמידה בהתחייבות לספק מזון כשר.

נוסעים במטוס (אילוסטרציה), צילום: עמי שומן

בכתב ההגנה שלה, ציינה אל על כי לתובעים אין כלל עילת תביעה כנגדה או זכאות לקבלת פיצוי כלשהו ממנה בנסיבות העניין, וזאת בהתאם להוראות חוק שירותי תעופה. לדברי החברה, הטיסה המריאה מבריסל ללא עיכובים מיוחדים, כאשר במהלך ההמראה התרחש אירוע חריג שהתבטא בניצוצות אש ויציאת עשן, שבעקבותיו הוחלט לא להסתכן ולבצע נחיתת חירום בנמל תעופה קרוב.

בחברה טוענים כי היא סיפקה שירותי סיוע ואת כל המידע הרלוונטי הנדרש בהתאם לחוק ולנסיבות, וכי התובעים בחרו לקבל טיסה חלופית על פני החזר כספי. בכתב ההגנה נכתב גם כי הנוסעים קיבלו ארוחה כשרה לפני שירדו מהמטוס, אולם מכיוון שהתובעים בחרו לקבל טיסה חלופית של חברת לופטהנזה ואל על נעתרה לבקשתם, היא איננה אחראית לכשרות המזון שמוגש על ידי החברה הזרה.

עו"ד ד"ר אסף פוזנר, שהוא גם אחד התובעים: "החוק קובע שכאשר יש עיכוב, צריכים לתת לנוסעים מזון ושתייה, אך אל על נתפסת בזה שלא כתוב שצריך לתת אוכל כשר. במילים אחרות, לעמדת אל על, אם הטיסה הייתה נוחתת בפרנקפורט בפסח, היה ניתן לתת לנו לחם והיה ניתן לתת ליהודים ולמוסלמים בשר חזיר. הפרשנות של אל על לגבי האוכל מעוררת תמיהה – האם היא סבורה גם שניתן לומר ליהודים שומרי מצוות, שנותנים להם טיסה חלופית בשבת, ואם הם לא נוסעים, זו בעיה שלהם?".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר