פיצוצי אש מדהימים: בליקוי חמה הקרוב יתרחש אירוע יוצא דופן

כשהירח "יאכל" לחלוטין את השמש ב-8 באפריל, לאנשים תהיה הזדמנות מיוחדת לצפות בעטרת השמש – ובכל מה שמתפרץ ממנה • "לפעמים ההתפרצויות האלו כל כך חזקות, שהן יוצאות אל מעל לפני שטח השמש"

ליקוי חמה. צילום: אי.פי.איי.

כל מי שמסתכל לעבר השמש במהלך ליקוי חמה, חווה כמה רגעים של חושך – בין אם הדבר קורה לכמה שניות או לכמה דקות. אם תנכחו בצפון אמריקה באירוע הבא, שיתקיים ב-8 באפריל, תוכלו לצפות במאורע יוצא דופן שמתרחש פעם בכמה שנים – כאשר ניתן לראות במהלך הליקוי פיצוצים על השמש.

חוקרים מעריכים כי באירוע הקרוב, השמש תגיע לשיא המחזור הסולארי שלה (השינוי בפעילות השמש האורכת כ-11 שנים, שבמהלכה חל שינוי במספר כתמי השמש שנצפו על פניה, ע"א), תופעה הידועה בשם מקסימום סולארי. אם תסתכלו בעת האירוע לעבר השמש (כמובן באמצעות משקפי שמש מיוחדים או באמצעות טלסקופ מותאם), התפרצות סולארית עצומה עלולה להתרחש ממש לעיני הצופים – ולהגיע עד לאטמוספרה של השמש.

התפרצות סולארית על פני השמש (ארכיון), צילום: נאס"א


לדברי ריאן פרנץ', פיזיקאי סולרי במצפה הסולארי הלאומי בבולדר שבקולורדו, ניתן יהיה לצפות בהתפרצות הזו באותה צורה בדיוק ובאותו הזמן – ברחבי ארצות הברית. הפעם האחרונה שבה אירוע כזה תועד, הייתה ב-14 בדצמבר 2020, אז הוא תועד בליקוי חמה גדול שנצפה בצ'ילה שבדרום אמריקה.

פרנץ' הוסיף כי ההתפרצויות האלו מגיעות בטווח גדלים גדול ושונה, ואלה שכיחים מאוד כשישנו מקסימום סולארי. "לפעמים ההתפרצויות האלו כל כך חזקות, שהן יוצאות אל מעל לפני שטחה של השמש – ומתרחבים למערכת השמש", אמר.

ליקוי חמה חלקי, צילום: איי.אף.פי.

על פי פרנץ', אלו מראות מרהיבים מאוד – אך אלה מתגמדות לעומת התפרצויות הענק שמתרחשות לפעמים במהלך התופעה, עד שהן מתנתקות מפני השטח של השמש וצפים בחופשיות בעטרה שלה. התפרצויות כאלו התרחשו מספר פעמים בחודשים האחרונים, אך לא בעת ליקוי חמה מלא, מה שיוצר התפרצויות יותר קטנות שקרובות יותר אל פני השטח של השמש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר