דרושה ברית ביטחון אזורית, עכשיו!

על ממשלת ישראל ליזום מפגש פסגה בהשתתפות כל מדינות המזה"ת המתונות, ארה"ב ומדינות מערביות נוספות, שבמסגרתו תושג הסכמה בנושאי הליבה

מתקפת הטילים האיראנית על ישראל, צילום: AFP

בלילה שבין 13 ל־14 באפריל שוגרו לעבר ישראל מאיראן ומשלוחותיה הג'יהאדיסטיות בעיראק, בלבנון ובתימן מאות טילי שיוט, טילים בליסטיים וכטב"מים. רובם המוחלט יורט על ידי צה"ל, כוחות הצבא האמריקני והבריטי והצבא הירדני, בהישג צבאי מרשים שנשען על שיתוף פעולה בין־מדינתי הדוק. בבוקר שאחרי המתקפה האיראנית חסרת התקדים אמר שר הביטחון יואב גלנט: "העולם ראה הלילה מה כוחה של קואליציה". אכן, חסימת מאות שיגורים וכלי טיס מכמה חזיתות הוכיחה שישראל לא צריכה להתמודד לבדה מול הציר האיראני־ג'יהאדיסטי כולו. מדינות הציר המתון, שציר זה מאיים גם עליהן, יכולות לעמוד לצידה.

על ישראל לנצל את ההבנה הרחבה שאיראן היא סוכנת כאוס, כדי להוביל לשינוי גיאופוליטי במזרח התיכון שיחזק את הציר האזורי המתון ויבסס את מקומה בו

מזה חודשים שדעת הקהל בישראל מוסחת בשל דיבורים חסרי תוחלת של בנימין נתניהו על כן או לא מדינה פלשתינית. זאת בשעה שהשאלה המרכזית שיש לענות עליה, ולפעול לאורה, היא מה יבטיח את ביטחון ישראל בכל מרחביה, כעת ובטווח הארוך. התשובה לשאלה הזו ברורה כעת יותר מאי־פעם: הקמת ברית ביטחון אזורית של המתונים במזרח התיכון, שיעמדו יחד באופן תקיף כנגד הג'יהאדיסטים. ברית כזו היא המפתח לביטחון מדינת ישראל לדורות וליציבות האזור כולו.

בשבועות האחרונים ישראל איבדה את הלגיטימיות הבינלאומית להמשך הלחימה בעזה, וסומנה על ידי מדינות רבות כמכשול ליציבות האזור. המתקפה של איראן שינתה זאת, ועל ישראל לנצל את ההבנה הרחבה שאיראן היא סוכנת כאוס, כדי להוביל לשינוי גיאופוליטי במזרח התיכון שיחזק את הציר האזורי המתון ויבסס את מקומה בו.

אחרי מתקפת 11 בספטמבר 2001 יצאו הסעודים, ולאחר מכן הליגה הערבית, בהצעה לנרמול מלא של היחסים עם ישראל ולסיום הסכסוך. ישראל מסמסה זאת אז, תוך שהיא מחמיצה הזדמנות חשובה. זה הזמן ללמוד משגיאות העבר.

על ממשלת ישראל ליזום מפגש פסגה בהשתתפות כל מדינות המזרח התיכון המתונות, ארה"ב ומדינות מערביות נוספות, שבמסגרתו תושג הסכמה בנושאי הליבה: נורמליזציה בין ישראל לסעודיה; שלטון זמני ברצועת עזה שידאג לשיקומה, לדה־רדיקליזציה ולהשארתה מפורזת; תהליך מדיני להבטחת אופק עצמאי ומתון לפלשתינים; יישום החלטה 1701 בלבנון; והבטחת האינטרסים הסעודיים מול האמריקנים. פסגה כזו תבטיח את האינטרס הישראלי: שחרור החטופים, חזרה של תושבי הנגב המערבי ותושבי הצפון לבתיהם, שליטה לא ישראלית ברצועת עזה מפורזת ומתונה, חיבור הפלשתינים לציר המתון, והכרעת הרעיון שאפשר להשמיד את מדינת ישראל, שמנחה את תודעת הג'יהאד. לסעודיה יש את המשאבים לתמוך בכך, וארה"ב יכולה לתת לה את התמורה על כך. אם חמאס יסרב לפנות את השלטון, הוא ישוב ויסומן כאויב משותף של הציר המתון, וישראל תקבל אור ירוק להמשך הלחימה עד להכנעתו ולהשבת החטופים. ברית ביטחון אזורית עכשיו היא האינטרס הישראלי, בה"א הידיעה.

המחברות הן חברות סגל באוניברסיטת תל אביב, ממקימות "פורום היום שאחרי המלחמה"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר