אימון משותף עם האמריקנים ב־2021. צילום: אורן כהן

ביחד מול הרשע: מדינות האזור סייעו לישראל במיגור המתקפה האיראנית

שיתוף הפעולה הדרמטי עם צבאות מדינות ערביות מול איראן נבנה מאז הסכמי אברהם ב־2020 • מדובר ביחסים הדוקים שכוללים עדכונים, מפגשים חשאיים ואימונים אינטנסיביים • כך נבנתה הקואליציה נגד איראן

שנים רבות עוד יחלפו עד שתיחשף רשמית הפעילות הדרמטית שבלמה במוצאי שבת את המתקפה הבליסטית הגדולה ביותר בהיסטוריה העולמית. אין ספק שטייסי חיל האוויר והבקרה האווירית הפליאו בביצועיהם. אולם הם לא היו יכולים לעשות זאת לבד.

ללא קרדיט

גם במחלקה לשיתוף פעולה אזורי בחטיבת תבל באגף האסטרטגי של צה"ל דלקו האורות בלילה שבין שבת לראשון. השפה המדוברת היתה ערבית ותוכן השיחות היה עדכונים מודיעיניים בהתאם להתפתחויות, לפני ההתקפה, במהלכה ולאחריה. לא מדינה אחת היתה על הקו מול הקצינים הישראלים, ולא לכולן יש קשרים פורמליים עם ישראל. כלומר, מעגל שיתוף הפעולה שפעל מול איראן חורג מהמדינות שיש להן הסכם שלום רשמי עם ישראל.

על פי פרסומים זרים, מלבד ירדן, מצרים, בחריין, מרוקו והאמירויות, גם עם סעודיה התקיים קשר הדוק באותו לילה. לא מיותר להזכיר שהאמירויות מחזיקות בטילי ברק, וששליש מהיצוא הביטחוני של ישראל ב־2022 הופנה למדינות הסכמי אברהם. המספרים האלה אומרים הכל.

גנרל קורילה, צילום: צילום: אי.פי

אויביה של איראן

בחזרה ללילה הדרמטי - הסודיות לא מאפשרת לחשוף את התוכן המבצעי של השיחות בין הקצינים הישראלים לעמיתיהם ממדינות ערב. מה שניתן לומר הוא, על פי פרסומים זרים, שמטוסי חיל האוויר יירטו חלק מכלי הטיס כאשר הם משייטים במרחבים האוויריים של מדינות שכנות.

כדי שזה יקרה, גם באותן מדינות הגורמים שעומדים בקשר עם צה"ל היו ערים כל הלילה. הם קיבלו מהצד הישראלי עדכוני מודיעין והעבירו אותם הלאה לצבאות שלהם. במקביל, שיקפו באוזניי עמיתיהם מהארץ את התמונה שהיתה מוכרת להם.

שיתוף הפעולה בין צה"ל לבין מטות הצבאות הערביים לא הומצא לרגל ההתקפה האיראנית. הוא מתקיים באופן אינטימי והדוק זה כמה שנים, עד כדי חילופי דברים. בגלל הרחוב הערבי הצדדים מצניעים את עוצמת הקשר, ואולם רמזים עבים לו סופקו בשפע בשנים האחרונות.

מראה צנחנים ישראלים קופצים שכם אל שכם עם עמיתים מהאמירויות ומבחריין שיגר רמז עבה לדקי אבחנה. מראה מטוסים אמירותיים ממריאים ליד מגן דוד כחול, ממסלולים באירופה, לא נועד למשחקי אוויר. מזכרי הגנה הדדיים בין המדינות, מפגשים חשאיים בין קציני צה"ל לבין עמיתיהם כמה פעמים בשנה, ההסכם המשותף שיזמה והובילה ארה"ב, האימונים שנערכו מסוף העשור הקודם, העלאת הכשירות המבצעית בחודשים האחרונים על ידי בלימה מתואמת של הטילים והרחפנים הקודמים מעיראק ומתימן, וגם הכישלון של הקואליציה בבלימת ההתקפה האיראנית על האמירויות ב־2022 - כולם כמו הכינו את השחקנים לשעות המותחות שבין שבת וראשון.

ההצלחה המבצעית המפוארת – שנהנתה מנס לא קטן - כאשר מחצית מהטילים האיראניים כשלו במעופם, היא במיוחד הצלחה של פיקוד המרכז האמריקני (Centcom), שתרגם לעולם המדיני־צבאי־מעשי את האינטרסים של השחקנים. זהו הציר שסביבו חברו אויביה האזוריים של איראן.

האמריקנים הובילו

ועדיין אי אפשר לומר שמדובר בברית. על פי ההסכמים ההדדיים כל מדינה מחליטה בהתאם לשיקוליה כיצד לפעול בכל סיטואציה. כלומר, התוכן נקבע קונקרטית בהתאם למצב. ואולם ערוצי הקשר, השפה המשותפת, עבודות המטה, הכרת היכולות ההדדיות והרגישות שיש לכל צד – כולם הוכנו בשנים הקודמות, בהובלה אמריקנית יסודית. השת"פ עובד כך שיש מערכת משותפת שמנוהלת בידי Centcom, שאליה מוזרם המידע. אולם מעבר לה מתנהל קשר דו־צדדי בין ישראל לבין חברותיה באזור.

כינוס קבינט הביטחון במוצ"ש לפני התקיפה האיראנית, צילום: ללא קרדיט

ההכנות היו כה טובות, כך שלקראת ההתקפה האיראנית לא נדרשה היערכות אזורית מיוחדת, אלא רק יישום של מה שנבנה בעבר. לא סתם ביקר בישראל ובאזור באינטנסיביות בשנים האחרונות מפקד פיקוד המרכז האמריקני, מייקל (אריק) קורילה. הרבה ממניות ההצלחה האזורית והמבצעית שייכות לו.

כך עבד השת"פ, שנעשה בצורה מוצלחת מאוד, והעביר לכל העולם מסר ברור. גוש חדש בקע מהביצה והצמיח כנפיים ושרירים: ישראל, המערב ומדינות ערב, יחדיו נגד איראן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו