בדרך לתקדים כואב: מילת הנשים נאסרה - וזוכה שוב לאור ירוק

ברוב מוחץ הצביעו מחוקקים בגמביה בעד ההחזרה של הטלת המום המסורתית באיבר המין הנשי • המנהג המסוכן נאסר במדינה רק ב-2015, אך כעת מקודם שוב על ידי שמרנים אסלאמיים • מייסדת ארגון שנאבק במילת נשים: "שבר לי את הלב לראות כיצד גברים מבטלים את חוויותינו ומצמצמים את הכאב שלנו להשפעה מערבית"

הפגנה נגד ביטול האיסור על מילת נשים, היום בבירת גמביה . צילום: רויטרס

גמביה בדרך ליצור תקדים עולמי: המדינה הזעירה במערב אפריקה צפויה להפוך לראשונה בעולם שביטלה את מילת נשים – וכעת מחזירה את המנהג האכזרי מחדש.

ברוב של 42 מחוקקים מתוך 47 נוכחים, אישרה האסיפה הלאומית בבנג'ול לבטל את האיסור, שהוכנס לתוקף רק ב-2015. בפרלמנט של גמביה 58 חברים, מתוכם רק חמש נשים.

המנהג, שבמהלכו מסיבות דתיות או חברתיות, מוטל מום באיבר המין הנשי, נפוץ מאוד באפריקה, ובחלקים מאסיה. הוא נחשב להפרה חמורה של זכויות, מוביל פעמים רבות לסיבוכים רפואיים כמו זיהומים ודימומים, גורם לכאב עז, ומהווה את סיבת המוות מספר אחת במדינות שבהן מקיימים אותו.

לפי האומדן של יוניס"ף, לפחות 230 מיליון נשים ונערות עברו אותו - 30 מיליון יותר מאשר באומדן הקודם של הסוכנות ב-2016. מובילות בשיעור ביצוע המנהג - סומליה (98% מבנות 15 עד 49 עברו את הטלת המום), גיניאה (97%) וג'יבוטי (93%).

בגמביה, 75% מהנערות והנשים בגילים אלה עברו את החיתוך, וכעת בארגונים למניעת המנהג אומרים שהישגים של מאבק בן עשרות שנים יושלכו לפח. "שבר לי את הלב לראות כיצד גברים מבטלים את חוויותינו ומצמצמים את הכאב שלנו להשפעה מערבית", אמרה ג'הא דוקורה, מייסדת של ארגון הנאבק במילת נשים.

תומכי מילת נשים מפגינים היום בבנג'ול, צילום: רויטרס

הצעת החוק, שעוברת כעת להכנה לקריאה שנייה ושלישית, מקודמת על ידי שמרנים דתיים במדינה, שבה רוב מוסלמי. לפי הנוסח, מטרת ההצעה לשמור על הטוהר הדתי ולהגן על ערכים תרבותיים". המועצה האסלאמית העליונה במדינה קראה למנהג "אחת המידות הטובות של האסלאם".

הדיקטטור ג'אמה עם בני הזוג אובאמה, 2009, צילום: לורסנ ג'קסון, הבית הלבן

יחיא ג'אמה, הדיקטטור ששלט בגמביה בין 1994 ל-2016, תמך שנים רבות במנהג וקרא למתנגדי ההשחתה "אויבי האסלאם". אך ב-2015, ללא כל הסבר, ביטל את האיסור - ולפי כמה הערכות הדבר נבע מהשפעת אשתו, ילידת מרוקו.

כעת, עושה רושם, הביטול עצמו יבוטל בתוך חודשים אחדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר