ש"ס מפנה עורף לציבור המשרת

המפלגה שייצגה במשך עשרות שנים את הציבור המסורתי שמתגייס בהמוניו ממלאה כעת את פיה מים • חשיפה - נתניהו הציע לאמריקנים את הקמת הנמל הימי בעזה כשבועיים אחרי הטבח • בזירה הצפונית: ישראל לא ערוכה מספיק

יו"ר ש"ס אריה דרעי, צילום: אורן בן חקון/ארכיון

מייצגת מזרחים, בעד אשכנזים

1. חוק הגיוס מסעיר את המערכת הפוליטית. חוק חדש לא עבר ונראה כי גם לא יעבור בקלות, לנוכח הקשיים שמערימים נציגיהם של החרדים ושל הציבור הנושא בנטל.

אחד מהשרים החרדיים הודה השבוע באוזניי בצער שבנושא ההתנגדות, המפלגות החרדיות בכנסת מיישרות קו בעניין הגיוס עם הפלג הירושלמי, קבוצה חרדית קיצונית שמרבה להפגין, שמהווה פחות מ־10% מהציבור החרדי. קבוצה זו מחזיקה באידיאולוגיה שמרנית מאוד, אפילו ביחס לציבור הזה. כך, למשל, רק בימים האחרונים מנהיג הפלג הירושלמי אמר בראיון לחדשות 12: "גיוס לצבא גרוע ממוות". הנורה האדומה של נתניהו ושל שותפיו הציונים לממשלה היתה צריכה להידלק כבר אז, כשאף מנהיג מהמפלגות החרדיות לא הסתייג מדבריו.

נתניהו: "ההחלטה לא לשלוח את המשלחת לוושינגטון - מסר לחמאס שלא יסמכו על הלחץ" // צילום: דוברות רה"מ

למעשה, נראה שהדיבור בנושא הגיוס בקרב האוכלוסיות החרדיות מתקיים במנותק מאירועי 7 באוקטובר. הגדיל לעשות יו"ר דגל התורה, משה גפני, שאמר אתמול כי הוא מברך את החיילים ומתפלל לשלומם, אך הוסיף: "בלי לומדי תורה אין לנו קיום בארץ הזו". שינוי בקנה מידה היסטורי, כפי שמבקשים רבים בחברה הישראלית להחיל על המגזר החרדי, צריך לפגוש גם מוכנות בצד השני - וכזו, יש להודות, אין בנמצא.

מחאת חרדים נגד חוק הגיוס, צילום: אורן בן חקון
"אחים לנשק" בהפגנה נגד חוק הגיוס, צילום: אורן בן חקון 

יו"ר ש"ס אריה דרעי, שמקבל שלל מחמאות לרוחב המפה הפוליטית באשר לתפקודו כגורם מאוזן ואחראי בקבינט המלחמה, לא מנסה להוביל כאן פשרה אחראית. שריו, שמדברים על גיוס נדרש (לפחות של אלו שלא לומדים תורה), לא אמרו דבר. החשש ליפול מאחיהם האשכנזים (זה התחיל בחיקוי הלבוש השחור והמשיך גם באורחות החיים), שמלווה את ש"ס מאז הקמתה, משחק לרעת החברה הישראלית כולה. דווקא ש"ס, שייצגה במשך עשרות שנים את הציבור המזרחי המסורתי, זה שמתגייס לצבא בהמוניו ליחידות השדה הקרביות, מפנה לו עורף בזמן מלחמת קיום על עתידה של ישראל.

יו"ר ש"ס אריה דרעי, שמקבל מחמאות מרוחב המפה הפוליטית על תפקודו כגורם מאוזן ואחראי בקבינט המלחמה, לא מנסה להוביל כאן פשרה אחראית. שריו, שמדברים על גיוס נדרש (לפחות של אלו שלא לומדים) - לא אמרו דבר

לקראת מלחמה בצפון

2. מי שנחשף לתוכניות המלחמה שהכין הדרג הצבאי לקראת פעולה קרקעית בצפון, טוען השבוע כי מדובר בהכנה לאסון. כל הסימנים כבר מראים שאין מנוס מעימות קרקעי מול חיזבאללה, ושזה עשוי להיות נזיל מכפי שמופיע בתוכניות המפורטות של צה"ל ואולי אפילו להתלקח בן־רגע. אחת מהשאלות המרכזיות שאמורות להעסיק את מקבלי ההחלטות היא עד כמה יוכל העורף הישראלי לספוג שבוע של מטחים כבדים. ימים לאחר 7 באוקטובר התשובה היתה שאין לו יכולת כזו, ולכן גם נדחתה תוכנית שיוחסה לגלנט לתקיפה מהירה בלבנון כבר אז.

עשן נפילות בגבול לבנון, צילום: אי.אף.פי
לוחמי צה"ל ליד גבול לבנון, צילום: אי.אף.פי

מה השתנה מאז? לא הרבה, לדברי גורמים המעורים בקבלת ההחלטות ובאישור התוכניות. ההתארגנות היחידה שנרשמה, לצד ההיערכות הצבאית והאימונים שעוברים חיילי צה"ל הלכה למעשה בעזה, היתה בשני משרדים: התחבורה והאנרגיה. האחד מארגן קו אספקה רציף לישראל מקפריסין, בהינתן תרחיש של השבתת נמל חיפה, והשני נערך לפגיעות תשתית נרחבות בתחנות ובקווי אספקת החשמל, גם כן עם חשמל מקפריסין.

בינתיים, גם המלחמה בעזה הופכת להיות איטית מדי ולא משיגה את התוצאות המבוקשות. "הדרג הצבאי, שכשל ב־7 באוקטובר, הוא שמוביל תוכניות שלא מאפשרות את מיטוט חמאס", מאשים גורם ישראלי. מנגד, בקבינט המלחמה דורשים סבלנות נוסח יהודה ושומרון, ומשדרים פנימה וגם לעולם: המלחמה הזו עוד תיקח זמן.

נתניהו ביקש את המזח כבר באוקטובר

3. בעוד קניית הזמן הפוליטית הפנים־ישראלית נראית באופסייד נוכח אירועי הימים האחרונים - דווקא זו הבינלאומית עשויה להתרווח, עם הקמת המזח הצף בעזה בחסות ארה"ב, שאמור להכניס לשם שני מיליון מנות חמות מדי יום, כדי להקל את המצוקה שבאירופה ובארה"ב מזהים בדרום הרצועה.

המזח הצף בעזה, צילום: David Resnick/US Army
רה"מ בנימין נתניהו (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

לא ייאמן כי יסופר - את ההצעה לבניית מזח השמיע רה"מ נתניהו באוזניו של הנשיא ביידן כבר ב־22 באוקטובר, שבועיים בלבד לאחר הטבח ולפני תחילת המלחמה, כך לדברי גורמים שנחשפו לתוכן השיחה. למעשה, האמריקנים דחו את הפנייה הישראלית הזו אז, כשרצו להשתמש במזח הצף שברשותם למטרות פינוי מהיר מלבנון במקרה של מלחמה שם. כשזו לא הגיעה, והמלחמה בעזה יצרה קשיים אזרחיים - השתכנעו בבית הלבן שזה צו השעה, והעבודות צפויות להגיע להבשלה באפריל.

את ההצעה לבניית מזח השמיע נתניהו באוזניו של הנשיא ביידן כבר ב־22 באוקטובר, כך לדברי גורמים שנחשפו לתוכן השיחה. למעשה, האמריקנים דחו את הפנייה הישראלית הזו, כשרצו להשתמש במזח שלהם למטרות פינוי מהיר מלבנון

עם הקמת הנמל והורדת הלחץ בנושא ההומניטרי מישראל, ולקראת סיום רמדאן, צה"ל צפוי להתחיל לפעול ברפיח. עד אז יידרש צה"ל להשלים את הפעולות בחאן יונס, שדרכה יפונו כמיליון עזתים למרכז הרצועה.

ההיערכות הלוגיסטית המשמעותית לקראת פינוי האוכלוסייה אמורה להפחית את הביקורת המערבית על ישראל, אבל כדי שזה יקרה - לא מספיקים רק מעשים. הנוכחות הישראלית ההסברתית־תודעתית חייבת לעלות מדרגה, כדי לאפשר לצה"ל את מרחב התמרון הנדרש כדי להביס את חמאס ברצועת עזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר