בחסות המלחמה: שוד ובנייה באתרים ארכיאולוגים ביהודה ושומרון

המנהל האזרחי פעל בעבר באופן תקדימי נגד הרס אתר חירבת טרפין בבנימין, זאת למרות שמדובר באתר בשטח B • אלא שבזמן המלחמה מנצלים הפלשתינים את אתגרי האכיפה לפגוע עוד באתר • ב"שומרים על הנצח" אומרים: "המלחמה על המורשת וההיסטוריה לא פחות חשובה ממשימות אחרות"

הפלשתינים פוגעים באתרים ארכיאולוגים //צילומים: שומרים על הנצח

הפלשתינים ממשיכים לנצל את המלחמה ואת חוסר תשומת הלב מצד גורמי הביטחון ומבצעים נזקים חסרי תקדים לאתרים ארכיאולוגיים ביהודה ושומרון.

בינואר 2023 פורסם ב"ישראל היום" כי לראשונה נעשו עבודות אכיפה בחירבת טרפין שבאזור בנימין. הייתה זו הפעם הראשונה שבה כוחות המנהל האזרחי ביצעו אכיפה בשטחי B, בשליטה אזרחית פלשתינית.

אלא שבמהלך המלחמה החלו מחדש הפלשתינים בניסיונות להרוס ולהעלים את האתר. בין היתר זיהו סיירי "שומרים על הנצח" כי במקום בוצע שוד, וכן המשיכו בבנייה על אדמת האתר. גם באתר סמוך בשם "בורג ליסנה", מעל צומת המשטרה הבריטית, שם הייתה אכיפה תקדימית, חזרו העבודות להתבצע בחסות המלחמה.

"בין שלל הזירות איתן ישראל מתמודדת בימים אלה, ישנה גם את זירת המורשת", אומרים ב"שומרים על הנצח". לדבריהם, "זרועות הביטחון חייבות להבין שהמלחמה על המורשת וההיסטוריה היא לא פחות חשובה מאשר המשימות האחרות שעומדות לפתחה.

"חובתה של ישראל למנוע הרס מורשת בכל השטחים שבאחריותה. לא ייתכן שאתר כזה מושמד לאור יום למרות ההתרעות הרבות, רק בשל התירוץ שהוא בשטח B. אנחנו קוראים למנהל האזרחי ולשר הביטחון: די לעצימת העיניים. ישראל חייבת לפעול מיידית מול הטרור להשמדת ההיסטוריה".

"בין שלל הזירות איתן ישראל מתמודדת בימים אלה, ישנה גם את זירת המורשת", צילום: שומרים על הנצח

ל"ישראל היום" נודע כי האירוע מוכר ליחידת קמ"ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, יחידה שהחלה לפעול בשנים האחרונות להגנה גם על אתרי עתיקות שנמצאים בשטחי B. עם זאת, בעקבות המלחמה פעילות האכיפה נעשית בהתאם להערכות מצב ביטחוניות. יצויין כי ישנם גם פעילויות סמויות להבאה לדין של פורעי חוק שפוגעים במורשת ביו"ש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר