"פרסי גברי ישראל", "סטייה מהמסורת": הסערה החדשה של שר החינוך קיש

ראש עיריית ירושלים משה ליאון תקף את החלטת השר לקיים את הטקס בשדרות: "יש חשיבות בהקפדה על עריכת כל האירועים הלאומיים והממלכתיים בבירת ישראל״ • ר"ע שדרות התרגש מההחלטה: "אמירה לאומית חשובה" • בשדולת הנשים ביקרו את הוועדה שבחרה בשישה גברים לפרס: "אנו קוראות לשר וצוות משרדו לבחון את ההחלטה ולתקן את אי השוויון המובהק שמשתקף ממנה"

שר החינוך יואב קיש מתייחס לסערת פרס ישראל || ועידת מקור ראשון ומכון תכלית

ראש עיריית ירושלים משה ליאון, תקף הערב (רביעי) את שר החינוך יואב קיש שהודיע כי טקס פרס ישראל יערך השנה בשדרות ולא בירושלים. 

שר החינוך הודיע כי הטקס ביום העצמאות ה-76 למדינה והראשון לאחר טבח השבעה באוקטובר ייערך "בעוטף, יחד עם תושביה היקרים של העיר שדרות, בעיר שדרות". 

קיש בטקס פרסי ישראל (ארכיון), צילום: אוליבייה פיטוסי

ראש עיריית ירושלים משה ליאון תקף את החלטת השר: ״ההחלטה בדבר הענקת פרס ישראל בשדרות ולא בירושלים היא סטייה ממסורת הטקסים והאירועים הממלכתיים בירושלים. לב כולנו עם תושבי הדרום והצפון ואולם למרות חשיבותם ומרכזיותם בליבנו, יש חשיבות בהקפדה על עריכת כל האירועים הלאומיים והממלכתיים בבירת ישראל״.

"סטייה ממסורת הטקסים", משה ליאון, צילום: אורן בן חקון

מי שדווקא קיבלת בהתרגשות את החלטת השר היה ראש עיריית שדרות, אלון דוידי: "בהחלטה של השר קיש לקיים את טקס הענקת פרס ישראל תשפ"ד בשדרות יש אמירה לאומית חשובה ביותר והיא מבטאת יותר מכל את החוסן, החוזק והעוצמה שהעיר שדרות וכלל העוטף מגלמים בתוכם. הטקס יהווה תשובה טובה לעולם כולו לאחר אירועי 7 באוקטובר. אני מודה לשר קיש ולצוות משרדו על הבחירה בשדרות, אנחנו כרשות נעמיד את כל הדרוש מאיתנו לקיים את הטקס בצורה הטובה ביותר ובסטנדרטים המתבקשים".

מלבד זאת, השר בישר היום לשישה מועמדים נוספים על זכייתם בפרס ישראל. ששת הזוכים (פרופ' גרשון בן שחר, פרופ' חגי ברגמן, איל ולדמן, הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, פרופ' ויטלי מילמן ופרופ' יעקב ריטוב) החדשים היו גברים. 

טקס קבלת פרס חינוך לעיר שדרות (ארכיון), צילום: עיריית שדרות

השר התייחס בעצמו להחלטות הוועדה וכתב בהודעתו: "לצערי בהודעתי היום לא היו זוכות אלא זוכים בלבד. שיקול הדעת בעניין זה בידי חברות וחברי הועדות השונות וכולי תקווה שיבחרו נשים ראויות בקטגוריות הבאות".

שדולת הנשים בישראל הגיבה לרשימת זוכי פרס ישראל שפורסמה היום: "בואו נקרא לפרס בשמו. פרס גברי ישראל. תמוהה בעיננו ששר החינוך לא מצא יותר מאישה אחת ראויה לקבל את פרס ישראל. לא רק שזהו מסר חינוכי בעייתי כלפי נערות וילדות שרואות שרק גברים יכולים להגיע להישגים כאלו על פי ממשלת ישראל, אלא שזה זילזול כפול לאחר הפגנת אומץ הלב והנחישות שהציגו כל אותן הנשים שניצבו בחזית העשייה בכל תחומי החיים במלחמת חרבות ברזל.
אנו קוראות לשר וצוות משרדו לבחון את ההחלטה ולתקן את אי השוויון המובהק שמשתקף ממנה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר