פרס ישראל יתקיים השנה בשדרות, בין הזוכים: אייל ולדמן והרב הראשי יוסף שאיים "נטוס לחו"ל"

שר החינוך בישר היום לרב הספרדי הראשי כי הוא זכה בפרס בתחום ספרות תורנית ומשפט עברי • קיש: "מדינת ישראל במלחמה, אנו נוקיר את חיילנו בחזית, נזכור את אחינו ואחיותינו החטופים ונעלה על נס את גבורת הרוח שמפעמת בנו כעם משחר ההיסטוריה"

שר החינוך יואב קיש מתייחס לסערת פרס ישראל || ועידת מקור ראשון ומכון תכלית

שר החינוך יואב קיש הודיע היום (חמישי) כי טקס פרס ישראל יערך השנה, יום העצמאות ה- 76 למדינה בשדרות. 

כזכור, בעקבות מלחמת חרבות ברזל החליט שר החינוך כי פרס ישראל יערך השנה "בסימן תקומה, גבורה אזרחית וערבות הדדית תוך הוקרה מיוחדת לאזרחים הישראלים שהפגינו גבורת רוח יוצאת דופן ותרמו תרומה משמעותית לתקומה מהשבר הנורא שפקד אותנו". בנוסף לשלושת פרסי התקומה, יוענקו השנה שני פרסי מפעל חיים ותשעה פרסים בקטגוריות מקצועיות נוספות.

הטקס ייערך השנה בעיר, תחנת משטרת שדרות, צילום: אי.פי.אי

השר בישר היום לשישה זוכים נוספים על זכייתם בפרס:

פרס ישראל בחקר הפסיכולוגיה מוענק לפרופ' גרשון בן שחר.

פרס ישראל בחקר מדעי החיים לשנת תשפ"ד מוענק לפרופ' חגי ברגמן.

פרס ישראל ביזמות וחדשנות טכנולוגית מוענק למר איל ולדמן.

פרס ישראל בספרות תורנית ומשפט עברי מוענק לראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף.

פרס ישראל בחקר המתמטיקה, מדעי המחשב, הנדסת מחשבים מוענק לפרופ' ויטלי מילמן.

פרס ישראל בחקר הכלכלה, חקר הסטטיסטיקה מוענק לפרופ' יעקב ריטוב.

טקס חלוקת פרס ישראל (ארכיון), צילום: ארכיון/אוליבייה פיטוסי

שר החינוך, יואב קיש: "השנה נערוך את טקס פרס ישראל יחד עם תושבי העוטף הגיבורים בעיר שדרות. מדינת ישראל במלחמה, אנו נוקיר את חיילנו בחזית, נזכור את אחינו ואחיותינו החטופים ונעלה על נס את גבורת הרוח שמפעמת בנו כעם משחר ההיסטוריה". 

עוד הוסיף השר: "פרס ישראל הוא פרס של מצוינות ישראלית וכבודם של הזוכים הוא כבודה של מדינת ישראל. לצערי בהודעתי היום לא היו זוכות אלא זוכים בלבד. שיקול הדעת בעניין זה בידי חברות וחברי הועדות השונות וכולי תקווה שיבחרו נשים ראויות בקטגוריות הבאות.
השעה היא שעת מלחמה, צו השעה הוא אחדות ויחד המצוינות הישראלית תעמוד מול כל אתגר ותכריע כל אויב".

"נעלה על נס את גבורת הרוח", השר יואב קיש, צילום: אורן בן חקון

כזכור, השר קיש החליט בתחילה שלא יוענקו פרסים בשל המלחמה למעט בסוגיית הערבות ההדדית. בדיון בוועדת המדע בכנסת שנערך לפני כחודש, טען ולדמן (אחד הזוכים המיועדים שבסופו של דבר גם יזכה בפרס בשדרות) שאיש העסקים שלומי פוגל, המקורב לנתניהו הפעיל לחצים כבדים על חברי הוועדה כדי שימליצו על מועמדת אחרת, אך משחבריה עמדו בלחצים אלו, שר החינוך קיש החליט לבטל כליל את חלוקת הפרס בתחומים שאינם גבורה וערבות הדדית. לדברי ולדמן, מעומדותו לקבל את פרס ישראל "לא נשאה חן בעיני השר קיש ומקורבי ראש הממשלה, ואולי ראש הממשלה עצמו", שכן הוא מתנגד לנתניהו ולרפורמה המשפטית.

היזם איל ולדמן, צילום: אורן בן חקון

מלבד ולדמן והיעדר הנשים הזוכות, בלטה גם זכייתו של הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף שבמהלך שיעורו השבועי הביע התנגדות תקיפה לגיוס חרדים ואמר כי "אם יגייסו אותנו ניסע לחו"ל. עוד אמר הרב הראשי כי "החיילים מצליחים בזכות בני התורה".

הרב יצחק יוסף, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

הרב הראשי אמר כי "יהיה מה שיהיה, אם יכירחו אותנו להתגייס לצבא ניסע כולנו לחו"ל, נקנה כרטיסים ונלך לשם. אין דבר כזה (על הדרישה לגיוס), זה (בני הישיבות) מעמיד את המדינה. הם צריכים להבין את זה כל החילונים שלא מבינים את זה. הם צריכים להבין שבלי התורה, בלי הכוללים, בלי הישיבות לא היתה הצלחה לצבא, מה שהם מצליחים בצבא זה בזכות בני התורה, החיילים מצליחים בזכות בני התורה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר