מפחדת לעלות על עקבים? - לא תאמיני מה זה יכול לעשות לך

בעוד נשים רבות חוששות מכאבי גב או רגליים, אחרות דווקא יכולות להפיק מכך לא מעט • חוקרים מהמכון לטכנולוגיה בג'ורג'יה גילו ממצאים מפתיעים במיוחד

נשים נועלות עקבים. צילום: Getty Images

קארי בראדשו הכיני את השמפניה: נעלי עקב הן לא רק אקססורי ששווה להוציא עליו משכורת שיכולה להתחרות בתקציב של מדינה קטנה, אלא שבניגוד לנזקים הבריאותיים המדוברים וכל מה שאמרו לנו במשך שנים, נעלי עקב יכולות דווקא לסייע לנו - כך לפי מחקר חדש.

במחקר שנערך במכון לטכנולוגיה בג'ורג'יה ופורסם לאחרונה בכתב העת "Journal of Applied Physiology", החוקרים מצאו כי נעילת עקבי סטילטו יכולה לסייע בחיזוק הגידים בקרסוליים ובשוקיים ולהפוך את הרגליים לחזקות יותר, מה שיכול לסייע לאנשים עם ליקויי תנועה.

קארי בראדשו, צילום: IMDB

במסגרת המחקר, שמונה נשים וגברים התבקשו לצעוד בנעליים בעלות עקב (לצורך המחקר הספציפי הזה, הנעליים שנבחרו היו נעלי סניקרס של המותג קונברס מדגם צ'אק טיילור עם פלטפורמת עקב בגובה של 3 ס"מ) על בסיס יום יומי במשך 14 ימים, כשהחוקרים מדדו ותיעדו את אורך שרירי השוקיים של הנחקרים וכן את מידת נוקשותם של גידי האכילס שלהם לפני ואחרי תקופת הניסוי. 

כמו כן, החוקרים מדדו את כמות האנרגיה שבה השתמשו המשתתפות והמשתתפים לצורך הליכה של חמש דקות על הליכון עם נעלי עקב ועם נעליים שטוחות. הם מצאו כי הליכתם של אנשים שעושים שימוש בפחות אנרגיה בעת הליכתם יעילה יותר.

קונברס מדגם צ'אק טיילור עם פלטפורמת עקב בגובה של 3 ס"מ, צילום: Getty Images

אחרי שצעדו בעקבים במשך 14 ימים, הנחקרים שוויתרו על נעילת נעלי עקב בגלל שלא התחברו אליהן או שאלו הסבו להן כאב, לא הראו כל שינוי ברגליים שלהם או בצורת ההליכה.

לעומת זאת, אצל מי שנעלו את העקבים באופן רציף נמדדו שרירי שוקיים קצרים יותר וגידי אכילס נוקשים יותר מבעבר, והליכתם הוכרזה כיעילה יותר כיוון שעשו שימוש בפחות אנרגיה כדי לצעוד.
 
כואב אבל בריא - אישה נועלת נעלי עקב, צילום: Getty Images
 
נעילת נעלי העקב עשויה לעצב מחדש את שרירי השוקיים ולשנות את היכולות הפונקציונליות שלהם, הוסיפו החוקרים. בעת נעילת העקבים, שרירי השוקיים פועלים באורך קצר יותר בגלל הזווית של הרגל ובכך מושפע חילוף החומרים בשריר.
 

למרות הממצאים המפתיעים החוקרים ביקשו להדגיש כי לא הכל ורוד - במחקר לא נבדק או תועד אלמנט הכאב אותו חווים מי שמתהלכים בנעלי העקב, הכולל לא פעם כאבי גב תחתון וכאבים בכפות הרגליים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר