מקלחת פעם בשבוע: האם הטרנד הביזארי של הסלבס טוב לנו?

מפורסמים רבים ממעטים להתקלח, ולא רק הם: מדובר במגמה משמעותית שמעוררת סערה בשנים האחרונות • בעוד שטיפת יתר גורמת להתייבשות של העור לא בטוח שכדאי לכם לדחות את המקלחת הבאה

אישה לאחר המקלחת (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

השחקן והקומיקאי הבריטי ג'ונתן רוס, הודה בראיון כי הוא מתקלח פעם בשבוע בלבד וכי ישנם שבועות בהם הוא לא מתקלח בכלל. הוא סיפר שגם אשתו המפיקה ג'יין גולדמן, לא נוהגת להתקלח רבות. הראיון עורר סערה ברשת והעלה לדיון את הסוגייה. 

רוס ואשתו לא המציאו את הקונספט הזה, שכן מדובר בטרנד כולל אליו שותפים סלבריטאים רבים. למשל, זוג השחקנים אשטון קוצ'ר ומילה קוניס סיפרו שהם רוחצים את ילדיהם מעט פעמים. גם השחקן היהודי-אמריקני ג'ייק ג'ילנהול, הודה בעבר כי הוא ממעט להתקלח. 

אשטון קוצ'ר ומילה קוניס, צילום: AFP

מגמת העלייה של הטרנד הזה בשנים האחרונות, מעלה את השאלה האם הוא בריא? האם העור שלנו לא צובר כך חיידקים ופטריות? ביחס לשאלה הזו מתברר שיש הבדל בין חלקי הגוף השונים כאשר יש כאלו שיש לרחוץ יותר ויש כאלו שרחיצה מוגברת אף תפגע בהם.

פרופ' סטיבן שומאק, נשיא הקולג' האוסטרלי לדרמטולוגיה, סבור כי בכל הנוגע לגוף שלנו ראוי להתרחץ או להתקלח רק כשיש לכך צורך ממשי. "תרבות המקלחת היומית התפתחה ב50-60 השנים האחרונות. אבל שטיפת יתר גורמת להתייבשות של העור ולפגיעה בשמנים הטבעיים שהגוף מייצר, שתכליתם להגן על תאי העור. מקלחת חמה הופכת את העור לחדיר - כך שחיידקים או וירוסים יכולים לחדור דרכו אל תוך הגוף וגם פטריות או אקזמות יכולות להתפתח על העור שלנו", אמר המומחה בראיון לאינדיפנדט הבריטי.

ג'ייק ג'ילנהול, צילום: Getty Images

פרופ' ג'ושוע זייכנר, מנהל המחקר הקוסמטי והקליני בדרמטולוגיה בבית החולים הר סיני בניו יורק ציין כי "צריך להתרחץ כאשר יש לכלוך גלוי על העור". עם זאת, המומחה הסביר שיש חלקים בגוף שצריך לרחוץ כל יום ושהרחצה שלהם מגינה עלינו. "יש אזורים שצריכים ניקוי ורחצה יומית מכיוון שהם נוטים לצבור זיעה רבה ושמן שעלולים לאפשר צמיחה של מזיקים על פני העור. מדובר בפנים, בתי השחי והמפשעה שלנו". 

טרנד נוסף וקצת יותר מוכר, טוען שאין צורך לחפוף את השיער, שכן הוא אמור לנקות את עצמו. ביחס לטרנד הזה, קיימת הסכמה כללית בין המומחים כי הוא מוטעה ואף מזיק לשיער.

מקלחת חמה. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

אנאבל קינגסלי, מומחית בריטית לתחום, אמרה לרשת BBC כי "אין הבדל בין בית השחי שלנו, המפשעה או השיער. אם לא רוחצים את המקומות האלו כראוי, הם יהיו מסריחים, שומניים ומלאים בחיידקים".

ומה עם ישראל?

מעבר לטרנד הכולל, רצינו לברר אם גם בארץ ניתן להתקלח בצורה מועטת, במיוחד כאשר מדובר במדינה חמה ולחה כמו ישראל, שלאו דווקא תואמת את הטרנד העולמי. 

פרופ' ארנון כהן, מומחה לרפואת עור בכללית שירותי בריאות הסביר ל"ישראל היום": "בארץ חמה כמו שלנו מזיעים הרבה. חוסר במקלחת יומית יאפשר לחיידקים ופטריות להתרבות על העור ולהזיק לנו. העור שלנו מפריש שומן רב בחום הישראלי וכדי לתחזק אותו צריך מקלחת אחת ביום. עם זאת, אני בהחלט מסכים שאין לעשות יותר ממקלחת אחת ביום כי גם מעשה כזה יפגע בעור ויגרום לו נזקים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר