בעקבות המלחמה: תוספות שכר מיוחדות לרופאים בפסיכיאטריה, שיקום ורפואה משפטית

לראשונה בתולדות המדינה יינתנו תוספות שכר לרופאים בישראל בעקבות מלחמה, כך פורסם לראשונה ב"וועידת המחר" של ישראל היום" • מדובר בתוספות שכר של בין 10% ל-15% • פרופ' חזי לוי, מנהל בית החולים הממשלתי ברזילי: "ביממה הראשונה הגיעו יותר מ-340 נפגעים, זה היקף שמעולם לא התמודדנו איתו"

פאנל הבריאות ב"וועידת המחר" של "ישראל היום". צילום: לירן מולדובן

תוספות שכר ייחודיות יינתנו בעקבות המלחמה לרופאים בתחומים שהוגדרו כמצויים במצוקה קיצונית ובמצב חירום: פסיכיאטריה, שיקום ורפואה משפטית. כך פורסם לראשונה ב"וועידת המחר" של "ישראל היום". תחומים אלה היו במצוקה קשה עם מחסור קשה ברופאים. המצוקה הקשה החמירה מאוד מאז אוקטובר. 

פאנל הבריאות ב"וועידת המחר" של "ישראל היום", צילום: לירן מולדובן

מדובר בתוספות שכר של בין 10% ל-15% אשר יינתנו במסגרת הסכר שכר מיוחד שיתחם בין ההסתדרות הרפואית שמייצגת את הרופאים בישראל למשרד האוצר והמדינה. ההסכם יכלול גם תוספות מיוחדות למלחמה לכלל הרופאים על עבודה במשמרות ארוכות, עבודת לילה ועוד. הסכם השכר המיוחד נדון בימים אלה בין משרד הבריאות וראשי ההסתדרות הרפואית ועדיין לא נחתם, שכן ישנן עוד מחלוקות בין הצדדים.  זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שבה יינתנו תוספות שכר לרופאים בישראל בעקבות מלחמה.

פרופ' חזי לוי, מנהל בית החולים הממשלתי ברזילי באשקלון אמר במושב המיוחד בוועידה על מערכת הבריאות במלחמה כי ״ב-7 באוקטובר כבר בסביבות השעה שמונה הגיעו פצועים לבית החולים וביממה הראשונה הגיעו יותר מ-340 נפגעים, חלקם פצועים מאוד קשים בכל חלקי הגוף מרביתם מדממים דימום בלתי נשלט שמחייב ריצה מהירה לחדרי הניתוח. זה היקף שמעולם לא התמודדנו איתו. אנחנו גם יודעים שבטיפול בטראומה יש שני דברים חשובים, צריך להחליט במי מטפלים ובמי לא מטפלים וזה דבר כל כך קשה. וההבנה שהזמן זה הכי חשוב בטראומה. החלטנו לעשות ויסות, לקבל את הפצועים לייצב אותם ולהעבירם לבתי חולים פנויים יחד עם מגן דוד אדום ופיקוד העורף התחלנו. זו החלטה שהצילה החיים״.

עוד אמר  פרופ׳ לוי כי ״גם בבית החולים סורוקה עשו עבודה מופלאה, בעצם היותו קרוב מאוד לחזית ועכשיו יש ועדה במשרד הבריאות  שתסיק מסקנות  לגבי הטיפול שנעשה בבתי החולים ב-7 באוקטובר״. לוי אמר עוד כי הוא מברך על החלטת משרד הבריאות להכריז ששני בתי החולים ברזילי באשקלון וזיו בצפת יהפכו להיות בתי חולים לטיפול בנפגעי הטראומה הקשים אבל הדגיש כי ״לנו עוד חסרים לצורך כך מחלקות לניתוחי לב וניתוחי מוח וכדי להקים כאלה מחלקות צריך להביא טכנולוגיהּ רופאים ואחיות ואנחנו  קיבלנו על עצמנו להקים את זה״.

פרופ' חזי לוי, מנהל בית החולים הממשלתי ברזילי, צילום: גדעון מרקוביץ

לוי הודה כי "יש קושי בבתי החולים בפריפריה להביא רופאים מהשורה הראשונה וזה קשה גם מעבר לדרישות השכר  וברור לכולנו שלציבור בפריפריה מגיע טיפול ממש כמו בתל אביב. אני חייב עוד לומר שבמשך 12 השנים שאני נמצא שם עשינו בית חולים חדש, גם ממוגן גם טכנולוגיה. לתושבים בפריפריה מגיעה אותה רפואה ציבורית כמו בכל מקום בארץ זו חובתנו  כאשר התקציב לרפואה הציבורית אינו מספק את הצרכים כוח אדם תשתיות וטכנולוגיה״.

איל גבאי, יו"ר קופת חולים מאוחדת אמר כי ״אנחנו מדינה קטנה ולמרות זאת אנחנו רואים את תוחלת החיים בפריפרייה קצרה יותר ממרכז הארץ ועוד רואים כי הנשים בפריפרייה לא נגישות לחלק מהטיפולים והבדיקות הרפואיות החשובות״.

עוד אמר גבאי כי ״אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה אנחנו עושים לא נכון, כאשר השיח הישראלי המקובל הוא על תשומות. כלומר, שצריך לתת יותר כסף, יותר תקציבים. לא אהבתי את השיח הזה כמנכ״ל משרד ראש הממשלה ולא כיו״ר קופת החולים. אנחנו צריכים ללמוד איך מנצלים את  הכסף  הקיים כדי לייצר יותר בריאות. הדרך היא לא לשפוך עוד כסף אלא לשים את הכסף במקום הנכון כאשר תחרות מייצרת יותר בריאות והמדינה פועלת נגד תחרות בפירפריה בין  קופות החולים. אם המדינה תעודד תחרות גם בעולם קופות החולים וגם בתי החולים תייצר יותר בריאות  החשובים. אם אני משלם לרופא יותר שכר הוא מוכן לעבוד יותר שעות ויותר קשה וזה מייצר עוד שעות רפואה במדינת ישראל וזה מה שחשוב.  משרד הבריאות צריך, למשל, לעודד אותנו להיכנס לירוחם שדרות ודימונה, אנחנו צריכים לעבוד על תפוקות ולא על תשומות״.

פאנל הבריאות ב"וועידת המחר" של "ישראל היום", צילום: גדעון מרקוביץ

ד״ר  זאב פלדמן, יו״ר ארגון רופאי המדינה בהסתדרות הרפואית אמר כי  ״המצוקה במערכת הבריאות הציבורית קשה מאוד. למשל, יש רק כ-20 רופאים שמטפלים בכלל נכי צה"ל, זה כולל אישור התרופות ואישור האביזרים. אנחנו עכשיו במשא ומתן וכדי לגייס עוד 20 רופאים זה יעשה מהפך בטיפול בנכי צה''ל, וגם על זה אנחנו מדברים במו''מ שאנחנו מנהלים מול המדינה"

עוד אמר פלדמן כי ״יש עכשיו  צונאמי של צורך אדיר בגיוס הפסיכיאטרים במדינת ישראל בעקבות  ההזנחה של המערכת הפסיכאטרית במשך שנים רבות. אנחנו נמצאים במהלך ובמשא ומתן לא רק על שלושת המקצועות עם המצוקה הקשה ביותר, אלא גם על השחיקה של כלל הרופאים שלא יוצאים לחופשות ועובדים משמרות ארוכות".

"בשנה האחרונה נהרגה אחות מבית חולים פוריה בדרך הביתה מהעבודה ואת זה אנחנו רוצים למנוע מצבים כאלה", המשיך. "זו פעם ראשונה שבגלל מלחמה יינתנו תוספת שכר לקבוצות שונות של רופאים. ישראל נמצאת בפני אתגר עצום בשיקום פסיכיאטריה ורפואה המשפטית. בואו נשקיע ברפואה בציבורית ונטפח את הרפואה הציבורית. פעם הייתי נאיבי שהתפקוד המצוין של מערכת הבריאות, למשל בקורונה או במלחמה, לא ישכח במהרה, אבל עכשיו ברור לי שאנחנו עלולים להישכח לאחר תום המלחמה וחייבים לזכור שהביטחון הבריאותי לא חושב פחות מהביטחון הצבאי.  צריך להפנות משאבים למערכת הבריאותי עכשיו״.

עוד אמר ד"ר פלדמן כי ״במשא ומתן המתנהל עקב המלחמה יש קושי דווקא לקדם נושאים שנועדו להסדיר לעתיד לבוא את העבודה של הרופאים במצבי חירום, ולהפיק לקחים ממצב החירום והמלחמה מאז ה-7 באוקטובר״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר