בג"ץ: "חנויות חיוניות ימכרו רק מוצרים חיוניים"

שופטי העליון קיבלו את העתירה שמתנגדת לממכר מוצרים לא חיוניים בבתי עסק המורשים להיפתח בימי הסגר • מייצגי העותרים בירכו: "נעשה צדק לעשרות אלפי משפחות שנפגעו ללא הצדקה"

לא ניתן למכור מוצרים לא חיוניים (לחנות המצולמת אין קשר לידיעה) // צילום ארכיון: יהודה פרץ // לא ניתן למכור מוצרים לא חיוניים (לחנות המצולמת אין קשר לידיעה)

בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) עתירה שדרשה לבצע תיקון בתקנות הקורונה, כך שבתי עסק המוגדרים חיוניים - המורשים להיפתח בזמן הסגר - לא יורשו למכור מוצרים לא חיוניים.

מאחורי העתירה, שהוגשה בימי הסגר השני, עומדות חברות המפעילות באמצעות זכיינים בתי עסק ברחבי הארץ, לממכר צעצועים ומוצרים דומים. לטענת העותרים, המדיניות שמאפשרת מכירה של מוצרים לא חיוניים פוגעת בשוויון - וללא הצדקה.

על פי התקנות, חנות הנחשבת חיונית יכלה למכור גם מוצרים שאינם חיוניים. שר הבריאות יולי אדלשטיין בחן את האפשרות לבצע שינויים בנוסח התקנות ולאסור מכירה של מוצרים בקטגוריות מסוימות, אך נמנע מכך בעקבות קשיים משפטיים שהוצגו בפניו. אולם השופט נועם סולברג, שבדק את הקשיים שהוצגו בהודעת הממשלה בעניין, קבע שלא נמצא קושי משפטי של ממש.

עקב כך, נפסק כי אין הצדקה להמשך הפגיעה בעותרות - וניתן לשנות את המתווה הקיים. בפסיקת בג"ץ נקבע כי מעיקר הדין היה מקום להורות על ביטול תקנה 7(1). יחד עם זאת, מאחר שבנסיבות אלה עולה הנזק מביטול התקנה על התועלת, הוחלט כי המשיבים יוכלו לבצע תיקון של התקנות בתוך שבוע כך שתצומצם, במידת האפשר, יכולתם של בתי העסק החיוניים למכור מוצרים לא חיוניים תחת הגבלות הקורונה.

עורכי הדין גדעון פישר וד"ר מתן גוטמן, המייצגים את העותרות: "אנו שמחים שהצדק נעשה לא רק עבור הלקוחות שלנו אלא גם למען עשרות אלפי משפחות שמשתדלות לשרוד את הפגיעה בעסקיהן. בג"ץ קיבל את טענתנו כי התקנות אינן חוקתיות ולראשונה בישראל התערב בתקנות - ופסל אותן. אנו מברכים את שופטי בג"ץ שהוכיחו כי הם המעוז האיתן של אזרחי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר