לירון שמם: "הבת שלי רוצה כבר לעולם הבא"

העיתונאית לירון שמם סיפרה על השפעותיו הקשות של הסגר על משפחתה, והאשימה את הממשלה ואת הציבור החרדי • "זה שורף אותי מבפנים"

צילום: רונן אקרמן // "המדינה לא מאפשרת לי להגן על הילדים שלי". לירון שמם

כשהדיונים על הארכת הסגר השלישי בשיאם והחזרה לשגרה עוד נראית כחלום רחוק, גוברים הקולות הזועקים לשמיים ומשוועים לעזרה. אחת מאלה שלא חוששות לבטא את כאבן ברשתות החברתיות היא העיתונאית  ומגישת הטלוויזיה לירון שמם, שפרסמה פוסט כואב מאוד על התמודדות משפחתה עם המצב, ולא בפעם הראשונה.

"בדרך כלל אנחנו כאן למטרות פוטוגניות, אבל היום פשוט היה יום מחורבן", פתחה את פוסט האינסטגרם החשוף שהעלתה אתמול (שבת) לאינסטגרם שלה. "נכנסים לעוד שבוע של סגר. הבת שלי אמרה לי היום שהיא רוצה כבר לעולם הבא כי אין בו חיידקים", נזכרה בכאב במשפט מטלטל אחד שאמרה לה בתה הקטנה.

"אח"כ היא דיברה על הגננת שהדביקה את החברים שלה בקורונה. ואין לי סבלנות יותר. אני נגמרת בין העבודה לילדים. נגמרת מזה שכל היום אני צועקת עליה שתניח לי כי אני צריכה לעשות דברים. אני לא מצליחה לעשות את העולם הזה טוב יותר בשבילה וזה שורף אותי בפנים.

הסטורי המטלטל של לירון שמם // מתוך האינסטגרם
הסטורי המטלטל של לירון שמם // מתוך האינסטגרם

"והיא נרדמת לידי עכשיו ואני רוצה לחבק אותה ורוצה לברוח בו זמנית. ואני בעיקר רוצה לבכות כי הטובה דיה שלי היום היה הרבה מתחת לבינוני", חתמה שמם את הפוסט הטעון.

כאמור, אין זו הפעם הראשונה בה שמם (40) חושפת ברשתות החברתיות את הטלטלה הנפשית שהיא ומשפחתה חווים בעקבות הקורונה והשפעותיה ההרסניות. בפוסטים קודמים שהעלתה לרשת, חשפה שמם בכאב את הרגרסיה שחווה בתה הקטנה רובין (בת כמעט ארבע, אחות לבן כמעט שנתיים), תוצר הסגר והגבלות הקורונה.

"ילדה בת 3.9 בוכה, צורחת, בכי קורע לב, כבר יותר משעה כי היא רוצה לחזור לבטן של אימא'. גם אני רוצה לחזור לבטן של אימא. העולם הזה מקולקל מדי בשביל לפרוח בו", כתבה בפוסט אחד, ובאחר, מפורט ומטלטל אף יותר, סיפרה על ההשפעות ההרסניות על בריאותה ובריאות בתה והפנתה אצבע מאשימה על אוכלוסיות חרדיות שלא נשמעות לכללים.

מתוך הפייסבוק של לירון שמם
מתוך הפייסבוק של לירון שמם

"הילדה שלי כבר שלושה שבועות בבית, ויש יותר מ-10,000 נדבקים ביום. הילדה שלי מתעוררת בלילה כל רבע שעה, חזרה למוצץ, לדבר כמו תינוקת, לצבוט ולזעוק, והחרדים רוקדים בחתונה המונית, הגנים שלהם פעילים כדי שהוריהם יוכלו ללמוד תורה. אין שם סגר.

"הילדה שלי ברגרסיה קשה", הוסיפה שמם בכאב. "הנפש שלה מעורערת, חסרת יציבות והבנה, ומוטציות מכל העולם זולגות לתוך המדינה".

שמם הוסיפה וסיפרה על התחלואים שהפכו להיות מנת חלקה מאז התחיל המשבר: "מתחילת משבר הקורונה אני סובלת מאלופיציה, מחלה אוטואימונית הקשורה לסטרס, כי המדינה לא מאפשרת לי להגן על הילדים שלי, לספק את הצרכים שלהם, להתפרנס, וכאמא אני משתגעת מחוסר האונים וחוסר הצדק. הממשלה סוגרת אותנו ועלינו במסווה של החלטות להורדת התחלואה. בעיר שלי יש ארבעה אחוז חולים, בערים אחות יש יותר משלושים אחוזים.

• איילת שקד מגיבה לסערת חלת השבת

"הילדה שלי סובלת, פגועה, כל יום של סגר קריטי עבורה, אבל כמה קל להטיל גזירות ולרמוס אותה, מאשר לעשות החלטות אמיתיות לטובת כלל האוכלוסייה", חתמה שמם את הפוסט הטעון. בעבר שיתפה שמם את עוקביה בדיכאון שחוותה בהיריונה הראשון.

"המון תגובות של הזדהות"

"אתמול לא הפסקתי לבכות כשהבת שלי אמרה שנמאס לה מהעולם הזה ושהיא רוצה כבר לעבור לעולם הבא, שאין בו חיידקים, נחנקתי", סיפרה לנו לירון שמם. "סיפרתי לה שיש חיסונים שזה כמו שיריון של צב ושרובנו כבר מוגנים, אמא ואבא וסבא וסבתא, כולנו עשינו חיסון אז היא שאלה על הגן שלה, ועל הגננת שחלתה והחברים שלה שנדבקו. סיפרתי לה שהם לא נפגעו ולא היו חולים. היא המשיכה הלאה ואני בכיתי כל היום.

"הלקאה עצמית של אימהות זה שיט גדול. כל היום את חושבת איך לעשות את העולם הזה טוב יותר בשבילם ובסוף את מרגישה שאת זו שמכאיבה להם. קיבלתי המון תגובות של הזדהות לסטטוס, 99% מהן של אימהות ואבות שאומרים שהם מרגישים בול אותו הדבר. צריך להבין שיש כאן דור של נשמות רכות וטהורות שקולן אינו נשמע כי הם קטנים וחלשים וההורים שלהם שבורים ומיואשים".

בסטטוס הזכרת את מאבק החרדים.

"אין לי בעיה עם החרדים כאוכולוסייה. הם עושים מה שנכון עבורם וחיים בעולם משלהם. יש לי בעיה עם חוסר השוויון. למה לאוכלוסיות מסוימות מותר לפתוח גני ילדים, ולאוכולוסיות אחרות אסור?".

את מתבטאת בפתיחות רבה, איך התגובות?

"מן הסתם בכל פעם שאני מפרסמת סטטוס כזה יש גם אש ויש כאלו שאומרים שאני מגזימה. כעיתונאית אני מבקשת ממרואיינים שלי להפתח. אני דוגלת ומאמינה במשפט 'נאה דורש – נאה מקיים'. איך אני יכולה לצפות מאנשים שידברו איתי על החיים שלהם אם אמכור תדמית נקיה ולא אמיתית? זאת אני, זה השיט שלי, זה הקסם. אפשר לאהוב, אפשר גם לא. אני אישה קצת מסובבת, מאוד לא מדויקת, לא ארוזה, אני לב חשוף. 

שמם מסכמת: "האינסטגרם שלי זה הבית שלי. כולם מוזמנים תמיד, אבל לא חייבים לבוא. אני אף פעם לא מסדרת את הבית לפני שבאים אורחים, יש כאן בלאגן תמיד, ממתקים, שמחת חיים וגם דמעות".

אנו מאחלים לשמם ולכולנו לצאת מהמצב הקשה הזה בהקדם ולחזור לשגרה בריאה ובטוחה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר