התנועה לאיכות השלטון למבקר המדינה: "פתח בחקירה נגד ניצן, אלשיך וארדן"

פרשת הירי ביעקוב אבו-אלקיעאן: לאחר חשיפת חדשות 12, לפיה פרקליט המדינה לשעבר סיכל חקירה נגד המפכ"ל, שטייח לכאורה את המקרה, גוברות הדרישות להעמיד לדין את המעורבים • ניצן נמנע מלחקור את אלשיך כדי לא לפגוע ביחסי הפרקליטות עם המשטרה בתקופת חקירות נתניהו

"כשלים בהתנהלות" // צילום: גדעון מרקוביץ', פיני סילוק // "ניצן, אלשיך וארדן ביקשו להסתיר את התנהלות המשטרה"

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (רביעי) למבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדרישה לחקור את הטענה לטיוח הריגתו של יעקוב מוסא אבו אלקיעאן על ידי צמרת אכיפת החוק. כזכור, בחדשות 12 חשפו השבוע תכתובות פנימיות של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, המעידות לכאורה על מניעת חקירה נגד המפכ"ל בדימוס רוני אלשיך, שקבע בזמנו כי ההרוג באירוע הירי באום אל-חיראן הוא "מחבל". הסיבה להעלמת החקירה כביכול היא ההיתכנות שההחלטה תסייע לנתניהו.

מתוך עמוד הפייסבוק של נתניהו

"ממידע חמור אשר פורסם בתקשורת בימים האחרונים, עולה חשש ממשי כי דבר נסיבות מותו של אבו אלקיעאן טויחו לכאורה על ידי גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק דאז, לרבות השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה ופרקליט המדינה, אשר ביקשו להסתיר את התנהלות המשטרה באירוע הירי בו נהרג, זאת תוך הכפשת שמו והצגתו כמחבל לאומני, חרף חקירות מח"ש והשב"כ בהן נטען כי כלל לא היה מדובר בפיגוע טרור", נכתב.

"על פי הפרסומים, עולה כי חרף ממצאים חמורים אודות התנהלות הכוח המשטרתי באירוע, כשנה וחצי לאחריו פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן הורה לכאורה כי אין די בראיות על מנת לקבוע בוודאות אם מדובר בפיגוע טרור או אם לאו. כך, נמנע ניצן מלנקות את שמו של אבו אלקיעאן ובכך למעשה ועל פי הפרסומים נתן יד בטיוח התקרית החמורה בה ירו שוטרים באזרח.

יעקוב אבו אלקיעאן
יעקוב אבו אלקיעאן

"חמור מכך, מפרסומים בתקשורת בימים האחרונים, ובפרט פרסום כתבתו של העיתונאי עמית סגל, עולה כי בהתכתבות פנימית בין פרקליט המדינה לשעבר ניצן לבין ראש מח"ש דאז אורי כרמל, בה דרש ראש מח"ש לנקוט אמצעים כנגד המפכ"ל אלשיך בגין הדלפות שביצע לכאורה לעיתונות כנגד מח"ש בעניין זה, עולה כי פרקליט המדינה אכן סבר כי התנהלותו של אלשיך בנדון הייתה שערורייתית, אולם עקב שיקולים פוליטיים לא יבצע זאת.

"האם חקירת השוטרים אשר ירו באבו אלקיעאן נעשתה כדין? האם החלטת פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, לסגירת תיק חקירת השוטרים היורים ניתנה כדין? מדוע טויחו נסיבות המקרה האמיתיות בדבר הירי באלקיעאן, תוך הטעיה חמורה של הציבור? ומי היו הגורמים אשר הובילו את מעשי הטיוח ואחראים לו? 

"מהדברים האמורים עולה תמונת מצב מדאיגה, לפיה כלל ראשי מערכת אכיפת החוק טייחו כשלים חמורים בהתנהלות הכוחות המשטרתיים באירועי פינוי הכפר אום אל-חיראן ואת נסיבות מותו של אזרח המדינה, ואף צבעו את האירוע כולו כפיגוע טרור, תוך הצגתו של אלקיעאן כמחבל והכפשת שמו וזכרו.

"ההתנהלות האמורה לעיל עולה כדי מעשים פליליים ומעלה שאלות קשות בדבר המעורבים בעניין. לאור חומרת הדברים והיקפם, כמו גם פגיעתם בעקרונות בסיסיים בשיטת המשפט במדינתנו כגון שלטון החוק, שקיפות ותקינות מנהלית, יש לפתוח בהליך ביקורת נרחב, לרבות הסקת מסקנות אישיות הנוגעות לאחראיים למחדל זה. לפיכך, התערבותו של כבוד מבקר המדינה נחוצה ואף הכרחית".



נשיא המדינה, ראובן ריבלין // צילום: יונתן זינדל
נשיא המדינה, ראובן ריבלין // צילום: יונתן זינדל

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, התייחס לפרסומים ואמר: "דרוש לב רחב מספיק בשביל להאמין בכוחו של האדם לבקש סליחה, לתקן את דרכיו ולעשות שינוי. אבל לא רק יחידים צריכים להכיר בטעויותיהם. גם על ארגונים ממשלתיים ומדינות מוטלת האחריות לביקורת עצמית ולהתנצלות על טעויות".

"חוסנה של מערכת, כל מערכת, נבחן ביכולת שלה לאפשר חקירה כשזו נדרשת, להודות בטעויות, לתת דין וחשבון, ולתקן את דרכיה להבא. גם אחרי שעובר זמן, ניתן לומר טעינו, שגינו, נבדוק, נחקור", הוסיף הנשיא.

מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט נמסר: "בינואר 2017 נפתחה במח"ש על פי הנחיית פרקליט המדינה דאז, עו"ד שי ניצן, בדיקה מקדימה בנוגע לאירוע הטראגי שהתרחש בעת פינוי היישוב אום אל-חיראן. בהחלטתו המנומקת של ניצן מיום 1.5.2018, שלא לפתוח בחקירה פלילית בנוגע לאירוע, נקבע בהקשר זה כדלקמן: 'בחומר שנאסף ישנן אינדיקציות מסוימות, לכאן ולכאן, לגבי נקודה זו. שירות הביטחון הכללי, אשר בין היתר תיחקר את הזירה בשעות הראשונות שלאחר האירוע, החליט שלא להמשיך בחקירת האירוע, תוך שהבהיר, על פי החומר שהיה בפניו באותה עת, כי אין ביכולתו לקבוע אם האירוע האמור היה 'פיגוע' אם לאו. לאחר בחינת מכלול הראיות, דעתי היא כי לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של ודאות'".

"הטענה כאילו פרקליטות המדינה קבעה אי פעם כי מדובר במחבל היא אפוא טענת כזב. היועץ המשפטי לממשלה דוחה בתוקף טענה זו, ובוודאי את הטענה כי הדבר (שכאמור מעולם לא קרה) נעשה חלילה כדי לפגוע בראש הממשלה. לאירוע הטראגי באום אל-חיראן ולבדיקה שנעשתה בעקבותיו אין ולא היה כל קשר לראש הממשלה. טענות כאמור הן שקר וכזב, המצאת יש מאין, שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק ולהחלטותיה בעניינו של ראש הממשלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר