סדנת העצמה לגברים: "הם נשארו מאחור"

המוזיקאי אושרי אבוטבול החליט לחנוך סדנה בשם "ילדגבר", שעוסקת בהתמודדויות גבריות • "מילדות אומרים לך 'תהיה גבר', 'אל תבכה'. יש בנו גם רכות ועדינות"

צילום: אלעד מימון // אושרי אבוטבול, יוזם "ילדגבר"

מתישהו באזור 2017, בשיא פריחתן של קבוצות הנשים בפייסבוק, קמה קבוצת קונטרה גברית. היא נקראה "אה גבר, מה קורה?", כללה כמשתמע משמה - אך ורק גברים, ונקטה בגישה סאטירית מובהקת. פוסטים בסגנון "אני רוצה רגע לדבר על הרגשות שלי. אני מרגיש שחם לי" ו-"אחים שלי בדם, אני צריך עזרה בלבחור בין קעקוע נמר או דרקון עם חרב" זכו לפופולריות, ובסך הכל היה מדובר ביוזמה כיפית ומשעשעת למדי, שדעכה אחרי שבועות ספורים.

על רצינות לא היה מה לדבר שם (ודי בצדק), אבל מבט על הסיפור מבחוץ מגלה מציאות מובנית: בעוד נשים קפצו על ההזדמנות לחלוק זו עם זו חוויות ותחושות ותיעלו את החיבור ביניהן למקומות של ידידות, יזמות והעצמה, גברים עוד לא מרגישים כל כך נוח לחבור למי שלא נמנה עם מעגל החברים הקרוב שלהם או סחב איתם אלונקה לפחת פעם בחיים.

גם אושרי אבוטבול, מוזיקאי (סקסופון, חליל ויתר כלי נשיפה), יחד עם חברו השחקן מעיין רחמים, שמו לב לתופעה והחליטו לעשות מעשה. ב-20 באוגוסט הם יחנכו את "ילדגבר" - סדנה שהיא "מפגש העמקה לגברים", שתעסוק בהתמודדות של גברים עם מושגי הגבריות החדשה, בעולם בו תפקידים מגדריים משתנים ומתפתחים באופן קיצוני.   

אושרי אבוטבול ומעיין רחמים // צילום: פרטי
אושרי אבוטבול ומעיין רחמים // צילום: פרטי

"הרעיון הגיע אלי מתוך חקירה פנימית שלי, של לנסת להבין מה זה להיות גבר בעולם", אומר אבוטבול, 32. "נתקלתי בכל מיני סיטואציות שהבחנתי בהן איך גברים מרגישים זרים זה לזה ומאוד מנוכרים אחד לשני. בניגוד לנשים, ששם יש איזו אחווה יותר טבעית, מה שנקרא".

לא ממש קשה להבין למה. מגיל מאוד צעיר חינוך להתנהגות תמיד מותאם מגדר.

"לגמרי, זה משהו מאוד שורשי והוא מאוד בדי.אן.איי שלנו, שהגבר הוא צייד. אז זה גרם לגברים קצת להיות יותר אגרסיביים ולוחמניים אחד לשני. משהו שפשוט נשאר איתנו עם ההיסטוריה והוא כבר לא בהכרח רלוונטי להיום. זה פחות נחוץ ואנחנו פחות צריכים לריב אחד עם השני".

• "אם היו צוחקים על מוחמד היו יורים בהם"

• מפתיע? זו הלהקה הרווחית ביותר

• צפו: מה גרם ליונתן ווגמן לחזור לדגמן?

אתה בעצם טוען שבעוד נשים עשו את השינוי ומובילות מהפכה מגדרית, גברים עדיין לא הפנימו את המודל החדש שהם צריכים לשאוף אליו.

"חד משמעית. גבר הוא לא רק לוחם, מאצ'ו, אלים וכוחני, יש בו גם המון רכות ועדינות. בעצם יותר מזה: אני חושב שגבר ואישה זה מונח מאוד תרבותי. אני יותר מתייחס לגברים כזכרי ונקבי, שני כוחות שקיימים בטבע. אז אני לא בא ופוסל את העניין של גבר בכלל, גבר קיים ואישה קיימת. בתוך כל אחד מופעלים שני הכוחות האלה. גם בתוך גבר יש אישה בסופו של דבר וגם בתוך אישה יש איזשהו גבר. זה קול ששני המינים למדו להשתיק עם השנים. עם הזמן האישה הרימה את הראש והולידה את התנועה הפמיניסטית. הקול הנשי מאוד חזק וטוב שכך, הוא יצא החוצה והבין את המקום שלו בעולם. הגבר בעצם קצת נשאר מאחור, פחות הסתנכרן עם המציאות החדשה ופחות התחבר לרגש ולנשיות שלו. אני לא אומר שאין גברים כאלה, יש היום הכל, אבל משהו נשאר מאחור".

בערב המתוכנן, אותו יזם אושרי יחד עם חברו מעין רחמים, הולכים הגברים המתחדשים "לבנות אחוות גברים", לדברם, באמצעות הרצאות על גבריות חדשה, לנפץ מיתוסים על גבריות ולבנות מה שהם מגדירים כ"מעגל של שיתוף". כל זאת בליווי אוכל, יין ומוזיקה.

אתה יודע שיש אנשים שראו את האיבנט של המפגש וישר חשבו "מסיבת נקניקיות".

"להיות ציניים לגבי הדבר הזה, להגיד 'אין מצב, אני גבר גבר, אני לא צריך את זה' זה בדיוק המקום בו נמצא הדיסוננס הזה של הגבריות. אנחנו עושים אירוע מאוד פיין וברמה, שבא להסביר את המורכבות של להיות גבר. בעצם מילדות אומרים לך 'תהיה גבר', 'אל תבכה', מן מנסים לבנות אותך כמו כולם, כאילו יש איזו צורה אחת לגבר. זה לא נכון. יש בזה המון דברים מדהימים שאפשר לשנות רק מעצם המחשבה. לכל דבר לוקח זמן לחלחל, בטח כשמדובר ברעיון כזה חדשני ומהפכני שאנשים עוד לא רגילים אליו. יקח לזה זמן אבל זה לגמרי יגיע. אני מאמין בזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר