תביעה נגד אקו"ם בסך רבע מיליארד שקל

"צברה מאות מיליוני שקלים שהיא אינה מחלקת", נטען נגד החברה האמונה על שמירת זכויות היוצרים • אקו"ם בתגובה: "תביעה מופרכת והזויה" • פרסום ראשון

צילום: GettyImages // תביעה בסך רבע מיליארד שקלים נגד אקו"ם

הבוקר (שני) הוגשה תביעה ייצוגית נגד אקו"ם בשווי רבע מיליארד שקל בגין "תמלוגים שטרם חולקו". התביעה, שהוגשה ע"י עוה"ד תמיר אפורי ושי גליק ממשרד עו"ד שבלת בשם קבוצה של יוצרים, מפצירה באקו"ם לחלק את כספי התמלוגים אשר הצטברו במשך שנים ואינם מחולקים, כך עפ"י התביעה.

מדובר על תמלוגים אשר נאספים מדי שנה מחברות בינלאומיות כיו-טיוב ונטפליקס וכן ממסעדות, מלונות, אולמי אירועים וכו', בגין השמעת מוזיקה. בכתב התביעה נטען כי בכל שנה נגבים כ-150 מיליון שקלים בתחום זה. "לאחר שאקו"ם נאלצה למסור את הדוחות הכספיים שלה לעיון עורכי הדין, התברר מעל לכל ספק כי החברה צברה בקופתה מזומנים ונכסים בשווי מאות מיליוני שקלים שהיא אינה מחלקת ליוצרים", לשון ההודעה לעיתונות.

• "אין לאן לברוח": עלייתו ונפילתו של דני מזרחי

• מי מנסה למצוא שידוך למור מחתונמי?

• איך ילדה בת 6 מרוויחה 18 מיליון דולר בשנה?

תביעה זו צורמת במיוחד על רקע משבר הקורונה, אשר פגע אנושות במוזיקאים בפרט ובעולם התרבות בכלל. כידוע, ישנם מאות אלפי מובטלים מזה כחצי שנה רק בתחום זה. "יוצרים רבים שסובלים בימים אלה מקשיים בשל מצב החירום במשק, אינם יודעים שבקופת אקום מוחזק סכום המוערך בכ-250,000,000 שקלים ואינו מחולק לידיהם", לשון התביעה. עוד נטען כי אקו"ם מחזיקה בדירות בתל אביב בשווי עשרות מיליוני שקלים, למטרות השכרה, במקום למכור את הדירות ולחלק את הכספים ליוצרים.

התובעים פנו לאקו"ם ודרשו לחלק את הכספים, אך החברה לא השיבה לפניה, כך נטען. לפי כתב התביעה, סירוב אקו"ם לחלק לבעלי הזכויות את התמלוגים המגיעים להם היא הפרה של חובת הנאמנות כלפי היוצרים, הפרה של זכויות בעלי מניות לפי חוק החברות, והפרה של החובות המוטלות על אקו"ם כבעלת מונופולין.

איפה הכסף? // צילום: GettyImages
איפה הכסף? // צילום: GettyImages

פירוט מלא של הסכומים הוגש לבית המשפט תחת סודיות, עפ"י דרישת אקו"ם. למרות שהתובעים הם בעלי מניות באקו"ם, החברה סירבה למסור להם דו"חות כספיים אלא אם יחתמו על כתב סודיות, לפיו גילוי הנתונים על ידם יחשוף אותם לתביעה. משרד שבלת טוען כי אין "סוד מסחרי" בדוחות הכספיים של חברה בעלת אופי מעין ציבורי כמו אקו"ם, המשרתת אלפי יוצרים שהם גם בעלי מניות וזכאים לקבל את הדוחות הכספיים, ושהדרישה של אקו"ם לסודיות נועדה להסתיר את הסכומים העצומים בקופתה.

• "מָנָאיֶיכּ": טובה יותר מ"טהרן"

• שם טוב האבי בדרך ל"ארץ נהדרת"?

• להיטי קיץ 2020: מנותקים, נמאסתם

מאקו"ם נמסרה התגובה: "בדקות אלה ממש קיבלנו את כתב התביעה ואנו לומדים אותו. על פניו מדובר בתביעה מופרכת והזויה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר