"מָנָאיֶיכּ": טובה יותר מ"טהרן"

הסדרה "מנאייכ" של כאן עוסקת בגבול הדק שמפריד בין פשע למאבק בו, ומתארת מערכת רקובה מהיסוד • רק זה היה חסר למשטרת ישראל • ביקורת טלוויזיה

עמוס תמם ב"מנאייכ" (ארכיון), צילום: משה נחומוביץ'

זוכרים שלפני שנה נאלצה "כאן" להסיר מהרשת כל זכר לסדרת הדוקו המשטרתית "מחוז ירושלים", אחרי ששוטרים שתלו נשק בבית של תושב מזרח העיר כדי לביים מול המצלמות תפיסת אמל"ח? אז זה כלום לעומת הנזק התדמיתי ש"מָנָאיֶיכּ", סדרת הדרמה החדשה של התאגיד, תייצר בשבועות הקרובים לכחולי המדים.

• אורנה בנאי: "השחיתות הפכה לגיטימית"

• צפו: אלה איילון מתפרקת בשידור

• חדשות 13 יפצו את מירי רגב

להלן דוגמאות מהפרק הראשון: שוטר עם קשרים כמעט הורג במכות נער בן 15 ויוצא עם נזיפה. "זאת לא פעם ראשונה שמח"ש מטייחים תיק בגלל פוליטיקה", מסבירים שם. אח"כ הכרנו שוטר-רוצח עם עבר של סחיטה באיומים, שטען כי מפקד התחנה שלו "מנהל ארגון פשע בתוך המשטרה"; חשד שכבר נבדק לפני שהחקירה נעצרה בשל התערבות מפקד המחוז. היה גם עבריין בכיר שחוסל בבית חולים על ידי שלושה שוטרים, וקציני בילוש שעיכבו בן משפחה של עבריין והעבירו אותו לידי ארגון פשע מתחרה. וכאמור, זה רק פרק הבכורה והעסק יהיה עוד יותר מושחת ומלוכלך.

למרות שאין קשר ביניהן, רצוי לציין ש"מנאייכ" טובה יותר מ"טהרן", קודמתה במשבצת הדרמה. היא עשויה מצוין, אפלה, משדרת אמינות יחסית, ומאוד עוקצנית ביחסה כלפי המשטרה והמחלקה לחקירות שוטרים. שלום אסייג מגלם את איזי בכר, חוקר במח"ש שרגע לפני הפנסיה נשאב לחקירת שחיתות ופשע שבמרכזה חברו הטוב, ניצב משנה ברק הראל (עמוס תמם).

צפו: עימות חריף בין אחינועם ניני לח"כ אוסנת מארק בשידור חי

נזק תדמיתי לכחולי המדים ומעדן לצופים // צילום: באדיבות כאן
נזק תדמיתי לכחולי המדים ומעדן לצופים // צילום: באדיבות כאן

"מנאייכ" עוסקת בגבול הדק שמפריד בין פשע למאבק בו, ומתארת מערכת רקובה מהיסוד. יש המון שוטרים בסדרה, ורובם המוחלט מושחתים, חלקלקים ואלימים, או מועמדים להתגלות ככאלה בפרקים הבאים. ויש גם את היחס המזעזע של הסדרה לדמויות הנשיות שבה – רובן נפגעו מיחסי מרות וסופגות יחס מזלזל, סקסיסטי ומנמיך מהגברים סביבן.

נכון שהכל פי דמיונו של היוצר רועי עידן, אך אי אפשר להתעלם מהטיימינג שבו הסדרה עולה לשידור. כשקציני משטרה מתגוננים מדי יום באולפנים, כש-44 אחוז מהישראלים חושבים ששוטרים אלימים מדי בהפגנות, כשהמערכת חוטפת על אכיפה בררנית ותפירת תיקים, כשגם ככה אין מפכ"ל מכהן והפוליטיקה הפנימית פרושה לעיניי כל. ממש כמו בסדרה, שם מינוי מפכ"ל מציף את יחסי הכוחות בתוך המערכת.

שלום אסייג בתפקיד איזי בכר // צילום: משה נחומוביץ'
שלום אסייג בתפקיד איזי בכר // צילום: משה נחומוביץ'

• "אין לאן לברוח": עלייתו ונפילתו של דני מזרחי

• מי מנסה למצוא שידוך למור מחתונמי?

• איך ילדה בת 6 מרוויחה 18 מיליון דולר בשנה?

הדילמה שאיתה יתייסר לאורך העונה חוקר המח"ש, שייאלץ להפליל את חברו המושחת, תחייב אותו לבחור בין מוסר לנאמנות. אגב, בדיוק אותם ערכים שעומדים בימים אלה למבחן פומבי בקרב משטרת ישראל, לפחות מבחינת הצורה שבה היא מצטיירת בעיניי האזרחים. ו"מנאייכ" לא משאירה הרבה מקום לאופטימיות.

מנאייכ - פרק הבכורה, כאן 11, 21:15

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר