כפיים? רגע רגע: סיכום כהונתה של מירי רגב

היא שברה שיא אולימפי (של מבוכה), קראה את האמנים לסדר (בלי לקרוא מילה), הביאה המונים לקולנוע (לראות סרט שלו התנגדה) ועודדה את עולם המוזיקה (באמצעות יח"צנות אסורה) • 15 הרגעים שלעולם לא נשכח מכהונת רגב כשרת התרבות והספורט

צילום: מאיה באומל בירגר // עת סיכומים. מירי רגב

תאהבו או תשנאו, מעולם לא הייתה שרה שמשכה אליה יותר עניין תקשורתי משרת התרבות היוצאת מירי רגב. למרות שיש לא מעט ביקורת על תקופת כהונתה, איש לא יכול לומר שהיה משעמם.

לסיכום התקופה הסוערת ביותר שידע משרד התרבות והספורט אי פעם, אספנו את הרגעים המפתיעים, הרגעים המביכים והרגעים הכי מביכים של השרה היוצאת, ועל אף שסיקרנו אותה בלי הפסקה, גם אנחנו התפלאנו כמה כאלה היו ונאלצנו להסתפק ב-15 הגדולים.

יוני 2015

Let the Games Begin

רגב החלה את כהונתה במחווה תרבותית לאומנית המייצג מ. סיירוס, כאשר באחד הראיונות הראשונים שלה בתפקיד היא כבר הראתה לכולם שהיא מגיעה כמו כדור הריסה, כשצוטטה באומרה: "בעולם התרבות אנשים קפוצי תחת, צבועים, תככנים, כפויי טובה. לא היה לי בא לעבוד בשביל כפויי טובה, אבל זה כנראה השיעור שהקדוש ברוך הוא קבע לי".

ספטמבר 2015

סיפורים של צ'כוב, כאבן שאין לה הופכין

איש חכם אמר פעם "דבר אינו מאחד כה חזק כמו השנאה; לא האהבה, לא הידידות, ולא ההערצה". מירי רגב הבינה היטב את הכוח של הכלי המאחד הזה ובריאיון ל"ישראל היום" היא הצהירה על מהפכת התרבות שהיא מתכננת. "אני אבוא למוסדות מסוימים וכאילו אומר להם, כמה פעמים בשבוע אכלתם סטייק? מעכשיו תאכלו חצי מזה, והיתר יעבור לעוד כמה מוסדות, שעד היום אכלו רק עוף, וגם הם רוצים ליהנות מסטייק". המשפט הזה נתפש כהכרזת מלחמה של ממש נגד "האליטה התרבותית", והיא אכן לא איחרה לבוא במלוא עוצמתה בחודשים שלאחר מכן. אגב, האיש החכם שאמר את המשפט בפתח סעיף זה הוא המחזאי הנודע אנטון צ'כוב, אותו אחד שבאותו ריאיון הצהירה מירי שהיא לא קראה מעולם.

"אני מירי סיבוני רגב מקריית גת, מעולם לא קראתי צ'כוב, לא הלכתי כמעט להצגות בילדותי, האזנתי לג'ו עמר ולשירים ספרדיים, ואני לא פחות תרבותית מכל צרכני התרבות המערבית" // צילום: מאיה באומל בירגר
"אני מירי סיבוני רגב מקריית גת, מעולם לא קראתי צ'כוב, לא הלכתי כמעט להצגות בילדותי, האזנתי לג'ו עמר ולשירים ספרדיים, ואני לא פחות תרבותית מכל צרכני התרבות המערבית" // צילום: מאיה באומל בירגר

יולי 2016

משחקי שליטה

לאחר גסיסה איטית ומייסרת, עבורה ועבור כולנו, החזירה רשות השידור את נשמתה ללוח המשדרים ובמקומה הוקם תאגיד השידור כאן. אך עוד בטרם הוקם, עמלו עבורו הפוליטיקאים על מרשם מיוחד של פוסטינור. דוד ביטן קבע כי "בדקנו את הפייסבוק של בכירי התאגיד והם שמאלנים", שר התקשורת איוב קרא הפציר ש"צריך לחשוב פעמים למה זה נחוץ", אבל תסמכו על השרה רגב להנפיק את המשפט שהגדיר מחדש את חופש העיתונות: "מה שווה תאגיד השידור אם אנחנו לא שולטים בו?".

דמוקרטיה מתחילה בשליטה // צילום: גדעון מרקוביץ'
דמוקרטיה מתחילה בשליטה // צילום: גדעון מרקוביץ'

אוגוסט 2016

אייל גולן קורא לך

השרה רגב תמיד הייתה חלוצה בתחומה. הרבה לפני שנאוה בוקר נאבקה ביתושים ב"הישרדות" ואורן חזן עשה הופעות אורח ב"האח הגדול", הייתה זאת מירי רגב שטבלה את אצבעותיה בז'אנר תוכניות הריאליטי, כאשר פורסם סרטון בהשתתפותה בו היא קראה לגולשים לצפות בעונה החדשה של התוכנית "אייל גולן קורא לך". הפרומו הספונטני הזה הפתיע את ועדת האתיקה של הכנסת שקבעה שהשרה "חצתה את הגבול לעבר יח"צנות אסורה", ובכך עברה על האיסור שח"כים אינם רשאים לקדם תכנים מסחריים. מאוחר יותר דאגה רגב לרפד את כיסו של החבר גולן בכמה עשרות אלפי שקלים תמורת ביצוע שני שירים בפסטיבל "כתר המזרח", ושערוריית היח"צ נשכחה.

משרד התרבות והספורט ויחסי הציבור // צילום מסך
משרד התרבות והספורט ויחסי הציבור // צילום מסך

אוגוסט 2016

שיא אולימפי

בשנת 2004, כאשר עלה גולש הרוח גל פרידמן לפודיום כדי לקבל את מדליית הזהב האולימפית הראשונה של ישראל, התפרצה לעברו שרת החינוך, התרבות והספורט לימור לבנת, במפגן של חוסר טעם ששבר שיאים בעייני רבים. אבל בספורט שיאים טבעם להישבר וכך היה. לאחר שזכה הג'ודוקא אורי ששון במדליית ארד באולימפיאדת ריו, בירכה אותו השרה רגב בחיבוקים ונשיקות שהשאירו הרבה מהצופים בתחושת חוסר נוחות.

תביא בוסה // צילום מסך
תביא בוסה // צילום מסך

ספטמבר 2016

ו... אקשן!

בשנה השנייה של רגב בתפקיד כבר ידעו כל הצדדים שטקסים בתרבות הפכו להיות מאירועים עבשים עם בדיחות לעוסות וכיבוד לא לעיס לזירה פוליטית רותחת. לא יוצא מן הכלל היה טקס אופיר 2016, כאשר על הבמה הופיע הראפר תאמר נאפר, ששילב בשירו טקסט של המשורר הערבי-ישראלי מחמוד דרוויש. השרה, שידעה על דבר ביצוע השיר, זינקה ממקומה ועזבה את האולם במחאה, בתיאום עם הדוברת שצילמה את כל ההתרחשות. מנגד, האמנים עזבו את האולם כשרגב עלתה לנאום, ואחרי כל הפעילות הזאת, לא ברור אם הישבנים עדיין קפוצים אבל הם לבטח יותר מחוטבים.

במקרה הדוברת עמדה שם // צילום מסך
במקרה הדוברת עמדה שם // צילום מסך

ינואר 2017

רגע, רגע ועוד רגע

בריאיון לפני מספר חודשים פלטה בטעות רגב את המשפט "אני עשיתי מהפכות שאני חושבת ששני שרים אחרי לא יצליחו לתקן". דוגמה נהדרת לכך התרחשה בינואר 2017 כאשר היא סיפרה לא פחות משלושה רגעים עוצרי נשימה.

הראשון התרחש כאשר היא נכחה בפסטיבל הקולנוע בירושלים שבו התארח הבמאי קוונטין טרנטינו ונשאלה איזה סרט שלו היא הכי אוהבת ולכך הגיבה במבט של תלמיד שנתפס מעתיק ואמרה: "רגע, רגע, רגע, רגע, רגע, רגע, רגע, רגע יו ברח לי השם שלו". לאחר שהצליחה השרה להיזכר בשם הסרט "ספרות זולה", היא נשאלה מה היא אהבה בו ולכך השיבה "את כל, את כל, את כל הסיפור, את כל המשחק, את הנגיעות הנכונות, את המערכת המורכבת בין גברים ונשים". אכן, כל מי שראה את הקומדיה הרומנטית "ספרות זולה" בוודאי יסכים עד כמה מערכות היחסים בין גברים ונשים היו עם נגיעות נכונות.

אורח הכבוד טרנטינו לא נעלב במיוחד מדברי השרה ומאז אף הספיק להפוך לדייר קבע בארצנו. אך לעומת טרנטינו, מי שמעולם לא עשה עלייה הוא שחקן הכדורסל שון דאוסון שנולד בישראל וחי בה כל חייו, אולם כשרגב פגשה אותו היא החמיאה לו על כך שהוא כבר יודע עברית וכך נולדה ההברקה השנייה לחודש זה.

עברית שפה קשה // צילום מסך
עברית שפה קשה // צילום מסך

רוב האנשים היו מסתפקים בשני הישגים כבירים אלו, אבל המלאכה מרובה ולקראת סוף החודש, כאשר פורסמה ביקורת על כך שאירוע "הליכודיאדה" יתקיים ביום השואה הבינלאומי, הגנה השרה על הבחירה ואמרה "בזכות הליכודיאדה מסקרים את יום השואה הבינלאומי".

מאי 2017

קאן נולדתי

רוב הכוכבות שמגיעות לשטיח האדום בפסטיבל קאן מנסות ללכת על לוק קוטל, אבל מירי החליטה ללכת על לוק כותל, כשהגיעה לאירוע בשמלה שעיצב עבורה אביעד הרמן ושעליה צויר קו הרקיע של ירושלים העתיקה. עוד בטרם הבזיקו הפלאשים על שמלתה של מירי כבר נערכו ב"ארץ נהדרת" להעניק ליובל סמו שמלה דומה וכל שנותר הוא לתהות מי לבש אותה טוב יותר.

על ראש שמלתי. רגב בקאן
על ראש שמלתי. רגב בקאן

ספטמבר 2017

צריך שניים לפוקסטרוט

הסרט "פוקסטרוט" בכיכובו של ליאור אשכנזי זכה בפרס אופיר, בפרס של חבר השופטים בפסטיבל ונציה והיה מועמד חזק בדרך לפרס האוסקר, אבל הדבר הטוב ביותר שקרה לסרט הוא השרה רגב, שהחרמתה הפומבית את היצירה גרמה לקהל אדיר לנהור לבתי הקולנוע ולצפות בסרט השנוי במחלוקת. רגב עצמה הודתה שמעולם לא ראתה את הסרט ולדעתנו זה ממש חבל כי היא בהחלט יכלה ליהנות מהנגיעות הנכונות של המשחק והיחסים המורכבים בין גברים ונשים.

• אל איי טיימס: "ליאור אשכנזי אגדה"

ממליצים לך לראות, הנגיעות שם זה משהו // צילום מסך
ממליצים לך לראות, הנגיעות שם זה משהו // צילום מסך

ינואר 2018

גול עצמי

אם אי פעם תדרשו להשיב על השאלה מהי ההגדרה של המושג "דיסוננס", תוכלו לתת כדוגמה את הסרטון שרגב פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה ובו היא מוקפת באוהדי בית"ר ביציע המזרחי ומדברת על כך שהמשחק מול בני סכנין הוא ספורטיבי ושהספורט הוא זה שינצח, אך ברגע שהסרטון מסתיים האוהדים מסביבה צועקים "שישרף לכם הכפר", בעוד שהשרה ניצבת באמצע ההמון עם חיוך מאוזן לאוזן. ללא ספק, הספורט ניצח.

ללא ספק, הספורט ניצח // צילום: אלן שיבר
ללא ספק, הספורט ניצח // צילום: אלן שיבר

יוני 2018

from Messi to Messy

לא בכל יום צפויה להגיע לישראל קבוצה כדורגל בסדר גודל של נבחרת ארגנטינה שבראשה ניצב הכדורגלן האגדי ליאו מסי ורוב אוהדי הכדורגל היו מסכימים לקבל את מופע הראווה של הקבוצה הזאת גם הוא היה מתקיים על שרידי בית קברות אינדיאני, אבל השרה רגב איננה אוהד מן השורה והיא החלה להציב שורה של תנאים על מנת לארח את מסי בארץ הקודש. ראשית, הלוקיישן המקורי בחיפה לא היה לרוחה והיא התעקשה להעביר את המשחק בעלות של 2.7 מיליון שקלים לירושלים. אם לא די בכך, פולמוס נרחב התקיים סביב השאלה האם ילחץ מסי את ידו של ראש הממשלה והשרה הממונה. לבסוף בוטל המשחק בשל חשש אבטחתי של הנבחרת, אבל אוהדים רבים זועמים עדיין על ההתערבות של השרה במשחק.

• מסי, והרבה מירי רגב: הרשת מגיבה לביטול

השרה רגב במסיבת העיתונאים לאחר הביטול // צילום: גדעון מרקוביץ'
השרה רגב במסיבת העיתונאים לאחר הביטול // צילום: גדעון מרקוביץ'

דצמבר 2019

מי התגרבז?

זה לא שהשרה התרככה, אבל נדמה שהציבור התרגל. ב-2019 היא חגגה בטיימס סקוור באירוע למדינת ישראל ולא הסכימה לשחרר את המיקרופון, בשתי ישיבות ממשלה היא הפליגה בשבחים ארוכים לראש הממשלה למבוכתם של כל הנוכחים, שוב יצאה שרת התרבות נגד יצירות ישראליות, כשהפעם על הכוונת הסרט "ימים נוראיים" והסרט הדוקומנטרי על עו"ד לאה צימל, ולקינוח מדי פעם צצה הקלטה שלה מכנה את היועץ המשפטי "זבל", אבל נדמה שסף הריגוש עלה. זאת, עד אשר נתפסה רגב באמירה גזענית המתייחסת לחברה למפלגת גדעון סער, כאשר אמרה "לא ניתן לבוכרים לנצח", ועל אף שזאת לא האמירה הכי קשה שנאמרה ע"י השרה, לשמוע משפט כזה מהאישה שקראה "גרבוזים" לכל הגזענים, בכל זאת הצליחה להפתיע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר