העליון: ניתן לחלק דו"ח חניה על בסיס מצלמת רחוב

בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה לפיה העירייה מוסמכת להפעיל מצלמות רחוב לצורך אכיפה • נקבע כי גם אם יש פגיעה בפרטיות - היא מידתית

מצלמת חנייה \ צילום ארכיון: אגף החנייה עיריית ירושלים

ביהמ"ש העליון קבע היום (חמישי) כי ניתן להשתמש בתיעוד ממצלמות רחוב לצורך אכיפת עבירות חניה.

למעשה, בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה וקבע כי אין מקום להתערב בקביעות בית המשפט המחוזי, לפיהן העירייה מוסמכת להשתמש בתיעוד ממצלמות רחוב לצורך אכיפת עבירות חניה. לפי ההחלטה, גם אם יש פגיעה בפרטיות האזרחים כתוצאה משימוש במצלמות רחוב לצורך אכיפת עבירות חניה, הרי שהיא מידתית ולתכלית ראויה.  

 

מדובר בבקשת רשות ערעור שהגיש תושב תל אביב, דוד מזרחי. במסגרת הבקשה נטען בין היתר כי השימוש במצלמות לצרכי אכיפה בתחום החניה פוגע בזכות לפרטיות שלא כדין, בהיעדר הסמכה בחקיקה ראשית, כפי שנקבע בפסק הדין של בית המשפט לעניינים מקומיים.

מזרחי קיבל קנס בגין חניה בחניה כפולה וחסימת נתיב נסיעה, לאחר שנצפה מבצע את העבירה בחדר הבקרה של אגף הפיקוח העירוני בת"א באמצעות מצלמה נייחת, שהותקנה ברחוב לצורך אכיפת עבירות חניה במקום.

כלי רכב חונים בתל אביב \ צילום: יהושע יוסף
כלי רכב חונים בתל אביב \ צילום: יהושע יוסף

בית המשפט לעניינים מקומיים בת"א זיכה את מזרחי וקבע, בין היתר, כי תיעוד ממצלמות לצורך אכיפת עבירות חניה אינו חוקי. נקבע, כי בהיעדר הוראה מפורשת בחקיקה ראשית, העירייה לא הייתה מוסמכת להפעיל את מצלמות האכיפה לצורך אכיפת חוקי החניה.      

 

בהמשך, התביעה העירונית של עיריית ת"א, בליווי המחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועמ"ש, הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי, אשר הפך את פסק דינו של בית המשפט לעניינים מקומיים, הרשיע את מזרחי וקבע, כי מדובר במצלמות רחוב בצירי תנועה ראשיים ובעייתיים לצורך אכיפה יעילה של הסדרי החניה. עוד נקבע כי הצילומים מצולמים מרחוק וברזולוציה נמוכה, כך שלא ניתן להבחין בפני אנשים ובזהותם, ולכן אין פגיעה בפרטיות האזרחים.

 

מזרחי לא השלים עם קביעת בית המשפט המחוזי והגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, אשר כאמור נדחתה.

 

השופט ג'ורג' קרא דחה את בקשת רשות הערעור וקבע, כי מבלי להכריע בשאלת הסמכות ואופן השימוש בה, אין עילה להתערב בקביעות בית המשפט המחוזי כי אין פגיעה בפרטיות, וגם לו יש פגיעה בפרטיות, היא מידתית ולתכלית ראויה.

את המדינה ייצגה בהליך עו"ד נורית טביב-מזרחי מהמחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה. בביהמ"ש המחוזי נוהל התיק ע"י עו"ד אתי לוי מהתביעה העירונית של עיריית ת"א.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר