פסק דין תקדימי: "דו"ח חניה בת"א על בסיס מצלמת רחוב - לא חוקי"

בית המשפט קבע כי מצלמות רחוב בתל אביב לא ישמשו לצרכי אכיפה • השופט: "מדובר בסיטואציה דמוית האח הגדול של אורוול" • העירייה: נערער על ההחלטה

מצלמות בתל אביב // צילום: יהושע יוסף

עיריית תל אביב אינה מוסמכת להפעיל מצלמות המתעדות את הנעשה ברחוב לשם אכיפת דו"חות. כך פסק היום (ראשון) באופן תקדימי השופט איתי הרמלין בבית המשפט לעניינים מקומיים בעיר. 

בית המשפט המקומי זיכה את דוד מזרחי, שקיבל דו"ח חניה מהעירייה על עבירה של חניה כפולה. הוא תועד לפני שלוש שנים כשהוא חונה ברחוב יפת ביפו, על ידי מצלמות אבטחה של עיריית תל אביב שתיעדו את האזור. 

מזרחי ערער כנגד העירייה - הליך שנמשך כמה שנים - וטען כי העירייה לא מוסמכת לאכוף את חוקי החניה באמצעות מצלמות שמותקנות ברחובות העיר. מזרחי הצליח להוכיח כי שימוש במצלמות המותקנות על בניינים ובמצלמות רחוב לטובת דו"חות חניה הוא למעשה פגיעה בפרטיות. 

השופט כתב בהכרעת הדין המזכה כי ההסכמה שניתנה לעירייה להפעלת המצלמות היא רק לעניין של נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית. השופט הסביר כי לנוכח פגיעת מצלמות הווידאו בפרטיות של העוברים ושבים ברחוב, יש צורך בהסכמה מפורשת של הכנסת כדי להפעילן לצורך אחר: אכיפת עבירות חניה.

"הצבת רמקול ברחוב לכריזה מרחוק לנהגים חונים היושבים במכוניתם תדגיש את העובדה שמדובר בסיטואציה דמויות האח הגדול האורווליאני", פסק השופט הרמלין, "הואיל וכוונתי שהעירייה לא היתה מוסמכת להפעיל מצלמות וידאו המתעדות את הנעשה ברחוב בשם אכיפת דיני החניה, פסלתי את הראיות שנאספו נגד הנאשם. הואיל והנאשם עצמו הכחיש כי ביצע את העבירה שבה הואשם, החלטתי לזכותו בהיעדר ראיות קבילות המוכיחות את אשמתו".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר כי העירייה תערער על ההחלטה. כמו כן, בשיחה עם "ישראל היום" ובתגובתם הרשמית ניסו בעירייה לערפל את ההתייחסות לכך שאכן הדו"ח ניתן כתוצאה מצילום במצלמות אבטחה שמותקנות ברחוב.

לדברי העירייה, "מדובר אך ורק במצלמות חניה ייעודיות, ולא במצלמות המשמשות לאכיפת נת"צים או לכל מטרה אחרת. העירייה סבורה כי מצלמות החניה הן כלי חוקי ולגיטימי לאכיפת חניה אסורה, וכמקובל תשקול הגשת ערעור על פסק הדין. ראוי לציין כי הנושא של הגנת הפרטיות עלה בבית המשפט העליון, וכי המדינה בתגובתה הצטרפה לעמדת העירייה, שלפיה האכיפה באמצעות מצלמות החניה חוקית ומבוצעת כדין, ואף הסדירה את הנושא בנוהל. אכיפת החניה בעיר תל אביב־יפו באמצעות מצלמות החניה תימשך כסדרה".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר