הכל עומד להשתנות: מתי נחזור לטוס ואיך זה ייראה?

התגעגעתם? מומחים מעריכים כי חזרתם של המטוסים לאוויר לא עד כדי כך רחוקה • היעדים צפויים להשתנות והחברות יהיו יצירתיות

היינאן הסינית תחזור לישראל כבר בקרוב? // צילום: רויטרס //

בשבועות האחרונים כבר התרגלנו לראות שמיים ריקים כמעט לחלוטין. מטוסי מטען, חילוץ ופה ושם איזו טיסת נוסעים, אלו בעיקר המטוסים שמבקרים בישראל מאז סוף חודש פברואר, התקופה שבה הכתה הקורונה בעצמה באירופה ובצפון אמריקה. הטיסות לסין ולהונג קונג הופסקו כבר אי שם בסוף חודש ינואר-תחילת פברואר ואחת השאלות הגדולות שעולות היא איך יראה עולם התעופה ביום שאחרי?

מומחים מטעם ארגון חברות התעופה הבינלאומי צוטטו בגארדיאן הבריטי כשהם מעריכים שללא סיוע ממשלתי, רק 30 מתוך 700 חברות תעופה יוכלו לשרוד את אתגר הקורונה. בצרפת, אוסטרליה, סינגפור, ארצות הברית, ספרד ועוד שורה ארוכה של מדינות כבר הודיעו כי יתמכו בחברות התעופה שלהן למרות שאינן חברות ממשלתיות. במקביל, ישנן גם כמה חברות שבאופן שגרתי נתמכות בממשלות כמו טורקיש איירליינס, החברות הסיניות ואירופלוט ואלו צפויות להיות חברות התעופה שיצליחו לשרוד את התקופה הקשה. בנוסף, ישנה מגמה של הלאמת חברות ונראה כי לא מעט מדינות וביניהן פורטוגל, איטליה ומדינות נוספות, מתכוונות להלאים את חברות התעופה ובכך לסייע להן להשתקם מהמשבר, בדומה לצעדים שננקטו בענפים אחרים במשבר הכלכלי ב-2008. צעד שכזה יחזיר אותנו הרבה זמן אחורה, לתקופה שבה חברות התעופה היו שייכות לממשלות ויכול להיות בעייתי ולפגוע בתחרות בין חברות התעופה, אך במצב הנוכחי לא נראה שיש מנוס.

סיוע או סגירה - אל על במצב קשה // צילום: קוקו
סיוע או סגירה - אל על במצב קשה // צילום: קוקו

מה איתנו? נכון לעכשיו משרד האוצר לא מאשר סיוע לאל על וככל שעוברים הימים, לחברת התעופה הישראלית נגמר החמצן ויתכן שכבר בקרוב, אם לא יגיע סיוע ממשלתי, החברה תיסגר. באל על הגישו למשרד האוצר תכנית התייעלות ואף הגישו תכנית מתוקנת, אך כשבבנק דיסקונט ביקשו ממשרד האוצר להיות ערבים לאל על כדי להעניק להם את ההלוואה המדוברת, באוצר סירבו וכך, נוכל למצוא את עצמנו ביום שאחרי המשבר ללא חברת תעופה ישראלית גדולה.

מתי חוזרים לטוס ולאן?

מדובר באחת השאלות שמסקרנות כל חובב טיולים, תעופה או סתם כאלה שחולמים על המעבר בדיוטי פרי. בשיחה עם מומחה התעופה אהרון לפידות הוא מעריך כי, "היעדים הראשונים אליהם נצא יהיו יעדי אסיה, המדינות שהצליחו להתמודד היטב עם אתגר הקורונה וביניהן טייוואן, סינגפור, יפן, הונג קונג ומדינות נוספות. אירופה כנראה תצטרף רק בהמשך וכך גם ארצות הברית, יקח קצת זמן עד שהן יעלו על לוח הטיסות של הנופשים. לפי ההערכות, כבר בעוד כחודשיים נראה את השמיים נפתחים לחלוצים, מהם בעיקר סטודנטים, אנשים שחוזרים לבתים שלהם ואנשי עסקים. הנופשים יצטרפו בהמשך וככל שנתקרב לחיסון כמובן שנראה יותר טיסות, יותר חברות תעופה שחוזרות לארץ ויותר יעדים שיהפכו לרלוונטיים ונכון להיום נחשבים למסוכנים בעקבות המצב הבריאותי שם". 

טוקיו תחליף את מדריד? מפת התיירות צפויה להשתנות // צילום: שמעון יעיש
טוקיו תחליף את מדריד? מפת התיירות צפויה להשתנות // צילום: שמעון יעיש

ארגון חברות התעופה הבינלאומי פרסם נתונים מעניינים על ענף התעופה בישראל ובעולם. לפי הנתונים, בעקבות הקורונה, ישנה ירידה של יותר מתשעה מיליון נוסעים בביקוש לטיסות מישראל ואליה. עוד עולה מהנתונים כי התעופה הישראלית תספוג נזק כלכלי של כ-2.3 מיליארד דולרים ושיותר מ-180 אלף משרות בענף נמצאות בסכנה.

הנזק הכלכלי לעולם התעופה הוא אדיר ואין ספק שאחרי שנצא מהבתים נראה ענף שונה לחלוטין. חברות תעופה רבות כבר מנסות להסתגל למצב. איזיג'ט מציעה טיסות זולות מאוד (18 יורו לאמסטרדם) עם מזוודות בפחות מיורו אחד ותנאי שינוי מאוד גמישים, דלתא לא מאפשרת לרכוש מושבי אמצע וזאת במטרה להקפיד על ריחוק חברתי בטיסה וחברות נוספות מחטאות את המטוסים, מגמישות את תנאי הכרטיסים ובאות לקראת הצרכן והכל, כדי שנחזור לטוס איתן. רבים מהמומחים מעריכים כי נראה גם בדיקות רפואיות לפני עליה לטיסה, צעד שיוכל למזער באופן משמעותי את מקרי ההידבקות במטוסים והעברתם בין מדינות וייתכן כי נראה רעיונות יצירתיים נוספים והכל, כדי שנוכל לחזור ולטוס כמה שיותר מהר.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר