אסון צפית: "מנהל המכינה מנסה להתנער מאחריות"

בדיון טעון בביהמ"ש טען עורך דינו של מנהל מכינת בני ציון כי הפרקליטות מפלה את מרשו • ההורים: "מנסים למשוך זמן"

יובל כאהן, מנהל המכינה בני ציון בעת האסון // צילום: דודו גרינשפן

אסון נחל צפית: בתום דיון טעון במיוחד שהתקיים הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי שבבאר שבע, במסגרת כתב האישום שהוגש נגד יובל כאהן, מנהל המכינה הקדם צבאית בני ציון, והמדריך אביב ברדיצ'ב, טוענות משפחות של הנספים באסון: "הנאשמים מנסים להתחמק מאחריות, יש תחושה שמנסים למרוח את הזמן"   

מהדיון, שאמור היה להיות פרוצדורלי במהותו ולכלול תשובות של הנאשמים לכתב אישום שהוגש נגדם, נעדר מנהל המכינה, יובל כאהן. כאהן עמד בראש בזמן מכינת בני ציון בזמן שהתרחש אסון נחל צפית, לפני כשנתיים, במהלכו נספו תשע נערות ונער שטיילו בנחל צפית מטעם המכינה לאחר ששיטפון פקד את האזור לפני כשנתיים בשיטפון שהתרחש באזור. 

המדריך אביב ברדיצ'ב, היום בדיון //  צילום: דודו גרינשפן 

בא כוחו של הנאשם, עו"ד אורי קורב, טען בדיון כי הפרקליטות נקטה אפליה קשה כלפי מרשו, וכי הגשת אישום נגדו בעבירה המקבילה להריגה מנוגדת למדיניות הפרקליטות במקרים דומים. כמו כן הגיש לבית המשפט טענות מקדמיות על כך שנפלו, לטענתו, פגמים בכתב האישום - ולכן לזכותו של כאהן עומדת טענת "הגנה מן הצדק".   

עו"ד קורב טען בדיון כי הנאשם "נושא ויישא עמו כל חייו תחושות של אחריות פנימית ומצפונית לאסון הנורא". עוד הוסיף כי עם היוודע תחזית החשש משיטפונות, הנחה מרשו פעם אחר פעם את צוות המכינה להימנע ממצב של היקלעות לשיטפון. בנוסף טען כי מסלול נחל צפית נבחר ללא ידיעתו של מנהל המכינה.   

יצוין כי כתב האישום טוען טענה הפוכה משל כאהן ובא כוחו, שאף טען כי בכתב האישום ביקשה הפרקליטות לזרוע "ספקולציות תביעתיות שתפקידן מתמצה בהשחרת פניו של הנאשם". 

דורית ברהום, שאיבדה באסון את בתה מעיין, אמרה לאחר הדיון: "התחושה  שלי קשה, מהניסיון של מנהל המכינה להתנער מאחריותו לאסון. אותי זה החזיר לגן ילדים, הקטע של מי ידבר ראשון ויותר בקול. התחושה אצל הורי הנערים שמתו היא שמנסים למרוח את הזמן, אבל אנחנו נחושים, אותנו זה לא יתיש. בכל דיון אנחנו נהיה פה, ונמחה ונצעק את צעקתנו".   

עופר כהן אביה של רומי כהן ז''ל בת 17.5 שנהרגה באסון נחל צפית, בביהמ"ש היום // צילום: דודו גרינשפן 

שרית אור, שאיבדה את בתה אלה, אמרה: "אני ושאר ההורים עומדים בסיטואציה לא קלה. לא קל לנו. קשה לנו מאוד. הפרקליטים מעלים טענות משפטיות רק כדי למשוך זמן".  

כתב האישום נגד כאהן וברדיצ'ב מייחס להם עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, בשל אחריותם למותם של עשרה תלמידי מכינה ומועמדים ללמוד בה, ופציעתם של שניים מהם, באסון שאירע בחודש אפריל 2018 בנחל צפית.

על פי כתב האישום, למרות סכנת השיטפון הברורה והמיידית אשר הייתה ידועה לנאשמים, ולמרות התרעות חוזרות ונשנות שהגיעו לידיעתם לפני הטיול ובמהלכו מצד גורמים מומחים בנושא סכנת הגשמים והשיטפונות באזור הטיול, הנאשמים לא ביטלו את הטיול שתוכנן באזור ולא מנעו מהחניכים להיכנס לתוך ערוץ הנחל, ובמיוחד לתוך החלק הצר שבו. 

"במעשיהם ובמחדליהם האסורים, גרמו הנאשמים למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים לגיוס, בקלות דעת, וזאת כאשר הם נוטלים סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן", נכתב בכתב האישום. 

בסופו של דבר החליט השופפט אליהו ביתן לדחות את הדיון, לאחר שהסנגורים טענו כי לא קיבלו את כל חומרי החקירה.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר