א.ב. יהושע: לא שולל ראש ממשלה ערבי

בריאיון לגלי צה"ל אמר הסופר א.ב. יהושע כי רעיון שתי המדינות אינו ישים • לדבריו, הדרך היחידה האפשרית היא הכלה של הערבים בישראל באופן הדרגתי, תוך נתינת מעמד של תושבים, ובעתיד - אזרחות

צילום: גדעון מרקוביץ' // "לא צריך לדבר על שלום". א.ב יהושע

הסופר א.ב יהושע התראיין לגלי צה"ל ודיבר על רעיון שתי המדינות, ימין ושמאל והכלת ערבים בישראל. לדבריו, יש להפריד בין שני סוגי עמדות שמאל: "מלכתחילה עשיתי הפרדה ברורה בין דעות יוניות לדעות ניציות ובין שמאל לימין. מבחינה כלכלית וחברתית זה לא אותו דבר. יש בין המתנחלים שדעותיהם הכלכליות הן שמאל, ובשמאל הישראלי יש כלכלית אנשי ימין. בהשקפות העולם הימניות בעולם כולו, בלי קשר לסכסוך שלנו או למוצא האנשים, יש מגמה ימנית שהיא אגואיסטית ומדברת על רווחתו של הפרט על פני הכלל. כמה קשה היה לאובמה להעביר תוכנית בריאות כללית -  יש מאיסה בתפיסת השמאל שעוסקת באחריות לעזור לאחר".

• "הנערים": אין צד צודק, אין צד מנצח

• פייק ניוז: השמועות שאין עליהן מחילה

• מי מתחזה לקרן פלס ואקי אבני?

• שערוריית דמי לובאטו: אימה דווקא בעד

על השאלה להיכן מדינת ישראל הולכת, ענה יהושע כי רעיון שתי המדינות אינו ריאלי: "אני הייתי 50 שנה בעד פתרון שתי המדינות. כשאמרתי זאת היינו קבוצה בודדה ומועטת, ותוך 50 שנה זה הפך להיות קונצנזוס. עכשיו אני, שעמדתי 50 שנה מאחורי הדעה הזו, אומר שהיא בלתי אפשרית יותר. לכן צריך לשנות את המחשבה, ומכאן היכולת לשנות את הקיפאון בישראל בין ניצים ליונים. הניצים אומרים 'אי אפשר לפנות 400 אלף מתנחלים ותראו מה קרה בעזה אחרי ההתנתקות, ולכן צריך לחשוב על משהו מהפכני'. סביב הרעיון שלי יכולה להיות שותפות בין ימין לשמאל, והנושא הזה להכיל את שני הצדדים. לא לדבר על שלום. המילה שלום מטעה. רוב הפעולות של מדינת ישראל חד צדדיות, הקמת המדינה, אזרחות לערביי ישראל, סיפוח ירושלים, נסיגה מעזה. גם כאן צריך לפעול חד צדדית, לתת בהדרגה תושבות לפלשתינים בגדה ומשם לאזרחות, ולהכיל אותם בתוכנו".

כשנשאל האם לא מדובר במדינה דו-לאומית, ענה "אנו כבר מדינה דו-לאומית". 

עוד הוסיף: "אני מדבר על יצירת שותפות. הם לא מהגרים, הם בני המולדת הזו. צריך להכיל אותם. זה יכול להיות 40 או 50 שנה, אני ראיתי ברכה רבה בהצבעה של הערבים בבחירות האחרונות, זה מין חזון שלי. לצערי יהודים לא יגיעו לכאן ויבטיחו רוב יהודי מאסיבי, והפלשתינים לא אחראים לכך. היהודים לא באים לכאן, וזו לא אשמת הערבים".

א.ב. יהושע האשים את הציונות בכישלון בכך שיהודים לא עולים לארץ. לטענתו החזון שלו היה גם "חזון של אלתרמן, עגון, הזז, שמיר, אורי צבי גרינברג, טבנקין היה משותף לימין וגם מתנועת העבודה, זה נבע מהשבר הנורא שיהודים לא באו לכאן אחרי הצהרת בלפור. חצי מיליון יהודים היו יכולים להגיע לפה לפני השואה, ואנו אשמים בזה שהם לא באו. וגם כיום אנו אשמים בזה. יש מחדל רב שנים של יהודים בכל העולם, ולא באים לכאן למרות שהם אומרים 'לשנה הבאה בירושלים'". 

ויכול להיות ראש ממשלה ערבי?

"שופט פלשתיני בשם ג'ורג' קרא שפט את נשיא מדינת ישראל ל-7 שנות מאסר וזה היה טבעי, יש ניצב מוסלמי בקרב מדינת ישראל, צריך להכיל אותם ולאט לאט לשלב אותם במדינה שאין בה אפרטהייד. זה לא כיבוש, זה אפרטהייד - וזה מרעיל את המערכות".

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

• דנה נגד הכתבת: האמת על הסרטון הוויראלי

• מירי מיכאלי: "הוא נופף מולי בסכין"

• זילות השואה? הקעקוע החדש של טיגן

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר