1984: עוד יישמע שירי בארץ ישראל

רצף ההצלחות הישראלי נקטע, מאחר ששוב התקיימה התחרות בערב יום הזיכרון • האם הלהיט "בללייקה" אכן נכתב עבור אירוויזיון 1984?

 תאריך הגמר: 5 במאי 1984

העיר המארחת: לוקסמבורג, לוקסמבורג

מספר המדינות המשתתפות: 19

הנציג הישראלי: לא השתתפנו

מקום ראשון: שוודיה

הרייס, "Diggi-Loo Diggi-Ley"

לאחר שנתיים מאוד מוצלחות, כאשר גם באירוויזיון 1982 וגם ב-1983 הגיעה מדינת ישראל למקום השני, רצף ההצלחות נקטע בשנת 1984, מאחר ששוב נקבע שהאירוויזיון יתקיים בערב יום הזיכרון. גם הפעם, כמובן, ישראל בחרה שלא להשתתף.

עד היום קיימת שמועה על כך שהשיר שהיה אמור לייצג אותנו באותה תחרות הוא השיר "בללייקה" של אילנית שנכתב כמחווה ליהודי ברית המועצות, שבאותה שנה עוד היו כלואים מאחורי מסך הברזל, אבל השמועה אינה נכונה. השיר אמנם אמור היה להישלח לקדם, אבל לבסוף הוחלט להוציא אותו לרדיו באופן עצמאי.

המפיק שלמה צח מספר: "באותם ימים הייתה עלייה גדולה מרוסיה, ניגשתי ליורם טהרלב ולקובי אושרת ואמרתי להם: 'בואו נכתוב על אדם שיושב בבית הסוהר בסיביר ומת לבוא לארץ, יושב עם הבללייקה שלו ושר'. הצעתי לאילנית וליזהר כהן לבצע את השיר ביחד, והם לא היו בעניין".

אם אכן הייתה אילנית נשלחת לאירוויזיון 1984, היא הייתה הישראלית הראשונה שמשתתפת כמבצעת בשלושה אירוויזיונים. מאחר שזה לא קרה, ההישג הזה עדיין שמור לירדנה ארזי, שהשתתפה באירוויזיון 1976 כחלק משליישית "שוקולד מנטה מסטיק", הנחתה את אירוויזיון 1979 ויצגה את ישראל באירוויזיון 1988.

<< עם ישראל חי!

המנצח >>

• פרויקט מיוחד: ישראל באירוויזיון - הסיפורים מאחורי השירים

• ישבור שיא: חשיפה פנומנלית לאירוויזיון

• אירוויזיון פוליטי: האם אירופה תנקום באנגליה?

• לגעת בתהילה: מחזמר שירי אירוויזיון בדרך

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר