לראשונה: תרופה לטיפול תרופתי בדיכאון שלאחר לידה

מנהל המזון והתרופות האמריקני אישר בפעם הראשונה טיפול תרופתי בתופעה • עד כה נעשה שימוש בתרופות נוגדות דיכאון כלליות

דיכאון

לראשונה אושר טיפול תרופתי ייעודי נגד דיכאון אחרי לידה: מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר את התרופה זולרסו (ZULERSSO), הניתנת בעירוי תוך-ורידי למשך 60 שעות כטיפול ייעודי לנשים הסובלות מדיכאון אחרי לידה. החידוש הוא שהשפעת התרופה מתחילה כבר בתום העירוי, זאת בניגוד לתרופות קיימות לטיפול בחרדה.

דיכאון אחרי לידה בצורתו החמורה עלול להיות מסכן חיים. נשים עשויות לחשוב על גרימת נזק לעצמן או לילדן", אמרה ד"ר טיפני פרצ'ון (Farchione) מנהלת חטיבת הפסיכיאטריה במרכז להערכת תרופות ולמחקר ב-FDA. לדבריה, בגלל החשש ששימוש בתרופה יגרום לאובדן הכרה או לירידה חדה בלחץ הדם אצל הנשים, היא תינתן רק בבתי חולים ובמסגרת תוכנית של ה-FDA, תוך ניטור ומעקב להערכת סיכונים והפחתתם.

כיום, נשים שסובלות מדיכאון אחרי לידה מקבלות תרופות נוגדות דיכאון שמתחילות להשפיע תוך שעות מנטילתן. היתרון הגדול של התרופה החדשה שאושרה שהיא מתחילה להשפיע תוך יומיים.

התרופה היא נגזרת של ההורמון פרוגסטרון, שאחראי בין השאר לוויסות מצב הרוח. נשים שאובחנו עם דיכאון אחרי לידה סובלות מירידה משמעותית ברמת הפרוגסטרון בגופן. ההשפעה של התרופה ניכרת מייד לאחר תום העירוי.

התרופה נבדקה בשני מחקרים. 

באחד המחקרים השתתפו נשים עם דיכאון חמור ובאחר דיכאון בינוני לאחר לידה והן הושוו לקבוצת ביקורת שקיבלה פלסבו. התרופה הדגימה שיפור בסימפטומים של דיכאון. השיפור נצפה גם לאחר 30 יום. 

המחיר של התרופה לא זול והיא צפויה לעלות בארצות הברית 20 אלף דולר. עוד לא ידוע אם ומתי הטיפול יוגש לרישום בישראל.

ד"ר סוזנה מוסטובוי, מנהלת מחלקת נשים במרכז בריאות הנפש באר יעקב נס ציונה וחברת איגוד הפסיכיאטריה: "זו פריצת דרך ממשית ורצינית בטיפול בדיכאון אחרי לידה. בכנס בינלאומי שהתקיים לאחרונה הוצגו ממצאים מהמחקרים האלו  וכולנו מאד הרשמנו מתוצאות. בשנים האחרונות עולה השכיחות של דיכאון אחרי לידה, כאשר ההערכה היא ש-25% מהנשים סובלות ממנו. המודעות לנושא עולה ויש איתור של נשים על ידי טיפת חלב, וזה נותן תקווה שנוכל לעזור לנשים בשלב ראשון של דיכאון.

דיכאון אחרי לידה משפיע לא רק על התפקוד של האמא, אלא מיוחד על הקשר בין האם לתינוק ויש לכך השפעות ארוכות טווח. החל מהפרעות התנהגות אצל תינוקות, שינוים במצבי רוח אצל ילדים קטנים ועד לפריצת מחלת נפש בגיל מבוגר יותר, דיכאונות, חרדות והפרעות שונות משום שהקשר עם האמא היה פגום. לכן החשיבות של טיפול שיכול לפעול במהירות ו'להרים' את האמא אחרי לידה כך שהתינוק יקבל חום ואהבה והאמא תהיה שלמה עם עצמה".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר