נפגעי פרעות ה"פרהוד" בעירק לא יוכרו כנפגעי הנאצים

העליון דחה את העתירה של עולים מעירק בנושא • עם זאת, הסכימו נציגי המדינה לאפשר לנפגעי ה"פרהוד" לקבל מענק שנתי עבור 2018

יהודים מעיראק נוחתים בארץ // צילום: באדיבות שלמה הלל ואתר חיל האוויר

בית המשפט העליון דחה היום (ראשון) עתירה של עולים ותיקים מעיראק שחיו בבגדד בזמן פרעות ה"פרהוד"  להשוות את מעמדם לניצלי שואה. החלטת בית המשפט קובעת  כי יוצאי עיראק לא יקבלו פיצויים לפי חוק נפגעי הנאצים. לפני הגשת העתירה דחתה הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר את פניית המבקשים מאחר שלטענתה לא עמדו בדרישות החוק. 

פרעות ה"פרהוד" נערכו באוכלוסייה היהודית בבגדד, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, יוני 1941. בפרעות נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000. הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדד.

בית המשפט העליון הסביר בהחלטתו כי חוק נכי רדיפות הנאצים קובע שהזכאות לפיצויים  תינתן רק למי שיכול היה לקבל פיצוי מממשלת גרמניה בהתאם לחוק הפיצויים הגרמני, שנחקק בשנות החמישים. הלכה למעשה, החוק הגרמני ראה לנגד עיניו את מי שנפגעו בשטח "הרייך הגרמני", ואת העוולות שנגרמו באופן ישיר על ידי גרמניה הנאצית או אנשיה. בהתאם לכך, שורטטו גם גבולות תחולתו של החוק הגרמני. לנוכח התנאי הטריטוריאלי של החוק הגרמני, ומאחר שאירועי ה"פרהוד" בוצעו ללא ספק מחוץ לתחומי "הרייך הגרמני", הזכאות לפיצוי הייתה תלויה בהוכחה שהאירועים התרחשו במדינה "גרורה" של גרמניה הנאצית, או לחלופין שמדובר היה במעשים של "שלילת חירות" שבוצעו באופן ממוסד על-ידי גורמים עיראקיים. בית המשפט העליון אימץ את קביעות ועדות העררים ובית המשפט המחוזי כי אלו לא היו פני הדברים בעיראק.

עם זאת, בית המשפט העליון הדגיש כי באפשרות הכנסת או הממשלה להרחיב את היקף הפיצוי בדרך של תיקון החוק או בהחלטה מינהלית, וזאת בדומה לחוקים והחלטות שהתקבלו בעבר והעניקו פיצוי נוסף מעבר לאמור בחוק נכי רדיפות הנאצים. בית המשפט העליון עמד על כך שמאורעות ה"פרהוד" בעיראק הם כתם שחור בהיסטוריה היהודית האנושית, יש להם מקום חשוב בזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי, וכי כאבם של המערערים היה לנגד עיניו. עוד ציין בית המשפט כי הרדיפות של יהודים גם מחוץ לתחומי הרייך הגרמני ועיראק בכלל זה, הושפעו מן התעמולה האנטי-יהודית ולגרמניה הנאצית הייתה מעורבות בכך. אולם, כל עוד תנאי הזכאות הקבועים בחוק אינם מתקיימים, אין מנוס מדחיית הערעורים..

בהמלצת בית המשפט העליון, הסכימו נציגי המדינה לאפשר לנפגעי ה"פרהוד" לקבל מענק שנתי עבור שנת 2018 במסגרת החלטה מינהלית שניתנה בעניינם. כמו כן, ואף שהערעורים נדחו, הורה בית המשפט העליון על השבת ההוצאות שנפסקו לזכותם של נפגעי ה"פרהוד" בוועדת העררים בחיפה בסך של 215,000 שקלים.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר