הטרדה מינית: מהמציאות - לבמה

מחזה שכתבה מיכל אקרמן על הטרדה מינית שחוותה, הפך לסרט "סדקים" שיעלה בסוף השבוע בקולנוע • הבמאי אריק לובצקי: "היה לנו חשוב להרחיק את המקום של השיפוטיות ולייצר שיח אמיתי"

צילום: תומר אסייג // שמואל וילוז'ני וצופית גרנט ב"סדקים"

בסוף השבוע יעלה בבתי הקולנוע סרט ישראלי חדש בשם "סדקים", שעוסק באחד הנושאים החמים ביותר בשנה האחרונה: הטרדה מינית.

העלילה מגוללת את סיפורו של עודד, חוקר ואיש אקדמיה (שמואל וילוז'ני). ביום שבו הוא עתיד לקבל את פרס דן דוד היוקרתי, מוזמן עודד לחקירה במשטרה, שם מתברר לו שנועה (ליאת אקטע), דוקטורנטית שעבדה אצלו, מאשימה אותו בהטרדה מינית. את אשתו של עודד מגלמת צופית גרנט. 

הסרט מנסה לבחון את הסוגיה מתי קשר אינטימי הופך להטרדה מינית או לאונס, ומעלה שאלות על מותר ואסור בקשר של יחסי מרות. את התסריט כתבה מיכל אקרמן והבמאי הוא אריק לובצקי ("תפוחים מן המדבר", "מסע הטבעת").

 • משפחת קורבן הפיגוע בברקן נגד סלע

 • סלע יצאה נגד רגב, נתניהו הצטרף

 • גל גדות מתייצבת לצד רותם סלע

 • "אפסים": שפיטה מגיבה לסערת רותם סלע

"מיכל התסריטאית חוותה בעצמה הטרדה מינית, והיה לי מעניין לעשות את הסרט בשיתוף פעולה עם אישה שהוטרדה בעצמה", אומר לובצקי. "רצינו לתת לצופה חווית צפייה שבה מוצגת בפניו המציאות בצורה רחבה, עם הרבה נקודות ראייה. רצינו להתעסק בחולשות אנושיות ולא ב'רעים' ו'טובים'. מצד אחד שכרון הכוח של הפרופסור, מצד שני המציאות של המתלוננת שמודה שהיה ביניהם קשר רומנטי. האמת היא לא שחור או לבן כי בתחום הזה יש המון אפור. היה לנו חשוב להרחיק את המקום של השיפוטיות ולייצר שיח אמיתי".

הסרט הזה התחיל בעצם ממחזה.

"נכון, מיכל כתבה מחזה ועושה הדרכות בכל הארץ כבר שנים בסוגיה של הטרדות מיניות. המחזה היה הבסיס לתסריט והוספנו עוד מימדים, כמו העניין המשפחתי והילדים שלו שנכנסו בהמשך. רציתי להציג גם את האנשים מסביב, אלה שנכווים מהפרשות האלה בצורה עוצמתית ואף אחד לא חושב עליהם".

נעזרתם בגורמי חוק כדי לייצר סיטואציות אמינות?

"בהחלט. ליוו אותנו בתהליך עורכי דין ואנשי משטרה כדי לייצר אמינות בצורה חד משמעית".

הסרט יוצא בעידן ה־Me too. זה נותן משמעות נוספת לסרט?

"Me too נוצר כדבר מאוד חשוב, כי באמת מישהו היה צריך לעורר את כל העניין הזה של נשים שחוו הטרדות. אבל אני נגד ללכת לקיצוניות, וזה גם מה שמיכל אומרת. איפה שיש הקצנה - אי אפשר לנהל שיח ולפתור באמת דברים. איפה שיש הקשבה - אפשר לפתור דברים יותר בקלות. אני חושב שזה סרט מאוד חשוב לשיח ולנקודת המבט".

בחרת ליצור דמות של אישה שתומכת בבעלה למרות שהיא מבינה שהוא ביצע עבירה. 

"נכון. לא היה ברור לנו שאישתו תישאר שם, אבל הגרעין המשפחתי בסופו של דבר הכריע את הכף. אני חושב שהיא לא רואה בו אנס או סוטה אלא אדם שהיה עיוור למה שקורה עם הנשים סביבו".

ובכל זאת, היה פה מעשה פלילי של ניצול יחסי מרות. 

"חד משמעית. אבל מעבר לניצול יחסי המרות, אלה היו שני אנשים שנסחפו לקשר אינטימי. אלה יחסים שכנראה יש ועוד יהיו כי אין מה לעשות, לפעמים בעבודה אנשים מכירים ומתאהבים גם כשהם ביחסי מרות. אלה חלק מהחולשות האנושיות שהסרט עוסק בהן".

 • רוצים להישאר מעודכנים? בואו לאינסטגרם

 • מצביעי ימין: יש להשקיע יותר באירוויזיון

 • אירוויזיון 2019: האמנים שיגיעו לישראל

 • קוראי "ישראל היום" קבעו: לא משלמים על האירוויזיון

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר