חתן פרס הנובל ממשיך להסתבך בגלל גזענות

תאריו של פרופסור ווטסון נשללו ממנו לאחר התבטאויות בעייתיות בסרט חדש • הוא פוטר בעבר לאחר שטען כי "גנים גורמים להבדלים בין לבנים לשחורים"

פרופסור ג'יימס ווטסון, פוטר בגלל גזענות // צילום: איי.אף.פי

מעבדות Cold Spring Harbor , שבראשן עמד הביולוג פרופסור ג'יימס ווטסון, חתן פרס לפיזיולוגיה ולרפואה בשנת 1962, נישלו אותו מכל תארי הכבוד שקיבל מהמוסד, בתגובה להערות גזעניות שהשמיע בסרט דוקומנטרי ששודר בתחילת החודש.

הגנטיקאי בן ה-90, איבד את משרתו במעבדה הניו יורקית עוד בשנת 2007, לאחר שהשמיע דעות גזעניות. אולם בסרט הדוקומנטרי החדש של הטלוויזיה הציבורית PBS חזר ווטסון ואמר כי דעותיו על הקשר בין אינטליגנציה לגזע לא השתנו מאז. 

העילה לפיטוריו בשנת 2007 הייתה האמירה שהוא אינו רואה עתיד טוב לאפריקה, שכן "המדיניות הסוציאלית שלנו מתבססת על העובדה שהאינטליגנציה שלהם היא כמו שלנו – כאשר כל המבחנים אומרים שלא כך". בהמשך לקביעה כי הוא קיווה שכולם יהיו שווים, אמר כי "אנשים שצריכים לטפל בעובדים שחורי עור, מגלים שזה לא נכון". בסרט החדש ששודר החודש אומר פרופסור ווטסון, כי הגנים גורמים להבדל בין שחורי עור ללבנים בממוצע במבחני אינטליגנציה.

"דעותי על הקשר בין אינטליגנציה לגזע לא השתנו", פרופסור ווטסון // צילום ארכיון: אי.פי.איי

המעבדות הגדירו את ההתבטאויות כחסרות טעם, וכאלו שאינן נתמכות על ידי המדע, ואמרו כי הן עומדות בניגוד למכתב ההתנצלות שכתב בשנת 2007 בעקבות התבטאויותיו אז. מרכז המחקר שלל מפרופסור ווטסון שלושה תארי כבוד השמורים לפרופסורים לשעבר עם תרומה משמעותית למוסד. פרופסור ווטסון הפך לדירקטור במעבדות בשנת 1968, התמנה לנשיא המעבדות בשנת 1994 ובשנת 2004 התמנה לנגיד המעבדות. במוסד גם קראו בית ספר על שמו. 

הפרופסור גילה בשנת 1953 יחד עם פרנסיס קריק את המבנה הסלילי של מולקולת ה-DNA במעבדת קוונדיש שבאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה. הישג זה זיכה אותו בפרס נובל יחד עם קריק ומוריס וילקינס. כשחזר לארה"ב לימד פרופ' ווטסון באוניברסיטת הרווארד. לאחר מכן התמנה לנשיא מעבדות Cold Spring Harbor וסייע להפוך את המוסד לאחד המובילים בחקר הגנום ועמד בראש פרויקט הגנום האנושי של ארצות הברית.

בנו של פרופ' ווטסון, רופוס, סיפר אתמול כי אביו מאושפז בבית אבות טיפולי מאז שהיה מעורב בתאונת דרכים באוקטובר האחרון. לדבריו "ההצהרות של אבי מוציאות אותו כגזען וכתומך באפליה, אבל הן רק מייצגות את הפרשנות הצרה שלו לעתיד הגנטיקה".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר