המדינה שהפכה מגיהינום לנס כלכלי

רואנדה, מדינה אפריקנית קטנה ללא מוצא לים, הצליחה להפוך בתוך שני עשורים מזירה של רצח עם ונטישה המונית לאחת הכלכלות הצומחות ביבשת • כך זה קרה

מרצח עם לשגשוג כלכלי, רואנדה // צילום: getty images // מרצח עם לשגשוג כלכלי, רואנדה // צילום: getty images

המונים גדשו את רחובות קיגלי, בירתה של רואנדה, ביום שני, כשהם משתתפים במסיבות רחוב צבעוניות וצופים במופע זיקוקים מרהיב מעל בניין הקונגרסים המפואר שנחנך בבירה השנה. המשטרה המקומית מסרה לעיתון ה"ניו טיימס" במדינה שמדובר באחת החגיגות הפומביות הגדולות שידעה הבירה בתולדותיה. 

על מנת להבין את הלך הרוח האופטימי במדינה, צריך לזכור שברובע קימיהורורה, המקום שבו התכנסו החוגגים השבוע לציין את השנה החדשה. במרכזה של אחת מערי הבירה הבטוחות והנקיות באפריקה, התרחשה שרשרת האירועים שהביאה לרצח העם שגרם למותם של למעלה משמונה מאות אלף בני אדם בתוך פחות מחודש.

פליטים בני טוטסי נמלטים מרצח העם // צילום: רויטרס

קשה לתאר את עומק החורבן שבו הייתה שרויה רואנדה, כשבאביב של שנת 1994 חייליו של הנשיא הנוכחי, פול קגמה, בן קבוצת המיעוט טוטסי, שחררו את המדינה מדי ממשלת בני ההוטו הקיצוניים, ששמו להם למטרה להכחיד את בני הטוטסי וההוטו המתונים. ארבעה מיליון בני אדם נמלטו מהמדינה, התשתיות נהרסו לגמרי ומטעי התה והקפה שהניעו את הכלכלה של המדינה החקלאית הזעירה, חסרת המוצא לים - ננטשו וחדלו לתפקד. 

מפי התהום לגורדי שחקים

כיום, פחות מרבע מאה לאחר שרצח העם הוריד את רואנדה על ברכיה, ניתן רק להתפעל מהמקום שאליו הגיעה המדינה. השנה פורסם על ידי הבנק העולמי כי רואנדה נמצאת במקום ה-29 בעולם, ובמקום הראשון ברשימת המדינות שבהן קל לעשות עסקים ולהשקיע (בעוד ישראל נמצאת במקום ה-41 בטבלה). המשק ברואנדה צמח בשנה בשמונה אחוזים - אחד משיעורי הצמיחה הגבוהים בעולם. 

מפחונים לגורדי שחקים; קיגלי בירת רואנדה // צילום: getty images

ב-25 השנים שחלפו מאז רצח העם, עמלו הנשיא קגמה וממשלתו על בניית תשתיות חשמל, מים זורמים וכבישים, שאפשרו לתעשייה זעירה ובינונית להיכנס למדינה. השנה הודיעה פולקסווגן על פתיחת מפעל הרכבה לכלי רכב בפאתי הבירה, שצפוי להעסיק אלפי בני אדם. שדה התעופה הבינלאומי החדש של קיגאלי, שצפוי להיות מהגדולים במזרח אפריקה, נבנה בימים אלו וצפוי לתת דחיפה אדירה לסקטור היצרני ולתיירות במדינה. 

מדינה כפרית והררית; נוף טיפוסי ברואנדה // צילום: getty images

הבירה קיגלי זכתה גם היא למתיחת פנים. מערך תחבורה ציבורית של אוטובוסים עירוניים גדולים, מדרכות, תאורה וגינות נאות צצו בעיר שבעבר סבלה מביוב ברחובות וכבישים מעפר דחוס. גורדי שחקים החליפו את שכונות הפחונים שנבנו בחיפזון, על מנת לשכן את הפליטים ששבו הביתה לאחר רצח העם, ומסעדות, בתי מלון ומועדוני לילה החליפו את צוותי הסיוע של האו"ם שקבעו בעיר את מושבם. 

כשהישראלים יגלו את רואנדה

רואנדה, אחת המדינות הצפופות והכפריות באפריקה, שלא נהנית משפע של משאבי טבע זמינים, פונה יותר ויותר לתיירות על מנת לספק תעסוקה ולהכניס מטבע זר לכלכלתה. 

רואנדה מתהדרת בכל המרכיבים המסורתיים של יעד תיירות אפריקני. הפארק הלאומי של הרי וירונגה הוא אחד המקומות הבודדים בעולם שמאפשרים מפגש בלתי אמצעי עם גורילות הרים בשטח המחיה הטבעי שלהם, ושמורת הספארי באקגרה נחשבת לטובות במזרח היבשת.  

מפגש עם גורילות הרים בפארק וירונגה // צילום: getty images

אך בנוסף למסלול המוכר של ספארי וביקור בכפרים נידחים, רואנדה גם פונה למטיילים האנינים והאמידים יותר. בשנים החולפות נפתחו כמה אתרי נופש יוקרתיים, הממוקמים במקומות קסומים כמו בתוך יערות גשם גבוהים, בלב מטעי תה או על חופיו של אגם קיוו. טיפולי ספא, מטבח עילי משובח ובריכה פרטית מחוץ לחדר הן רק חלק ממה שיש למוסדות התיירות החדשים במדינה להציע.

היחסים מתחממים, ראש הממשלה נתניהו ונשיא רואנדה קגאמה // צילום: רויטרס

לאור ההתקרבות הפוליטית בין ישראל ורואנדה, הוכרז בחודש שעבר על כינון מערך טיסות ישירות בין ישראל לרואנדה, באמצעות חברת התעופה הלאומית של רואנדה, דבר שיקל על תיירים ישראלים לגלות את פלאי הטבע, התרבות העשירה ואת הנופים הקסומים של המדינה שזכתה לכינוי "ארץ אלף הגבעות". 

לא הכל מושלם

בעוד הנס הכלכלי של רואנדה הולך ונחשף בעולם, שמקבל בספקנות כל בדל של חדשות טובות מאפריקה, קשה להתעלם גם מהבעיות ומהאתגרים שניצבים בפני המדינה.

ביקורת קשה נמתחה על נשיא המדינה, פול קגמאה, על דיכוי של מפלגות האופוזיציה ועיתונאים המבקרים את השלטון. קגמה מגיב לביקורת לאט ובקצב שנראה לו נכון, ואִפשר השנה השתתפות מוגבלת של מפלגות האופוזיציה בפרלמנט. 2,100 מתנגדי השלטון שוחררו מהכלא, בהן האישה שהפכה לקול של האופוזיציה במדינה, אינגביר אומוהוזה.

שחרור פעילת האופוזיציה, דיאנה רווינגארה, מהכלא // צילום: איי.אף.פי

גם צילו של העבר ממשיך לרדוף את רואנדה, גם אם במדיה פחותה בהרבה מבעבר. בחודש שעבר נהרגו שני חיילים מצבא רואנדה במתקפה ששיגרו פעילי הוטו קיצוניים מקונגו השכנה. אנשי המיליציות התבצרו מעבר לגבולה המערבי של המדינה והם ניזונים מאותה תעמולה אלימה שהביאה לרצח העם בשנות התשעים. גם היחסים עם בורונדי מדרום הגיעו לשפל, ומנהיגי המדינות הביעו דאגה מההידרדרות ביחסים. 

רואנדה ניצב בצומת דרכים בין אתגרים, סכנות קשות והזדמנויות כלכליות. בנוף המשתנה תמידית של מזרח אפריקה קיימות מגמות לכאן ולכאן, והתדמית של אפריקה כמקום אומלל, מונוכרומטי הזקוק תמידית לסיוע חיצוני - הולכת ונסדקת גם במערב. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר