המוזיאון היהודי בברלין // צילום: אי. פי. איי

תומכי BDS ישראלים מתגייסים לעזרת ״המוזיאון היהודי״ בברלין

עשרות אמנים ישראלים שחלקם תומך ב-BDS, יוצאים נגד בקשת ממשלת ישראל מגרמניה לא לתמוך בגופים אנטי-ישראלים • "המוזיאון היהודי" שאינו שייך לקהילה היהודית, הציג לאחרונה תערוכה בה הודגש הנרטיב המוסלמי של ירושלים על זה היהודי

63 אמנים ישראלים, ביניהם אומנים התומכים בתנועת ה-BDS ושחתמו בעבר על עצומות אנטי ישראליות, מפרסמים קריאה לרשויות ולציבור בגרמניה לא להיכנע לדרישה של ממשלת ישראל לקצץ את המימון ל״מוזיאון היהודי״ בברלין בשל מעורבותו בפעילות אנטי-ישראלית.

 

המכתב, עליו חתומים בין היתר הקולנוענים אודי אלוני ואבי מוגרבי המעורבים בפעילות חרם נגד ישראל, וכן חתני פרס ישראל לאומנות דוד טרטקובר (שאחת מיצירותיו מוצגת ב״מוזיאון היהודי״ בברלין) ומיכה אולמן, פורסם ביומון השמאל הגרמני ״טאגסצייטונג״. זאת, לאחר שכלי תקשורת גרמניים דיווחו בהרחבה בימים האחרונים על פניה של ממשלת ישראל לממשלת גרמניה, בה ביקשה ישראל להפסיק את התמיכה בארגונים המעודדים את פעילות תנועת החרם האנטישמית, BDS, או מעורבים בפעילות אנטי-ישראלית.

 

ככל הידוע, עניין ״המוזיאון היהודי״ תפס מקום שולי ביותר בפנייה הישראלית. אך, גורמים ממשלתיים רשמיים בברלין, המבקשים לדחות את הפנייה הישראלית על הסף, נתלים בעניין המוזיאון כדי להציג את המהלך הישראלי כהתערבות בענייניה הפנימיים של גרמניה. ״המוזיאון היהודי״, שאינו שייך לקהילה היהודית הגרמנית אלא ממומן ע״י ממשלת גרמניה ועיריית ברלין, הזמין פעילי BDS לאירועים שערך וארגן לאחרונה, ביניהם גם תערוכה זמנית על ירושלים, שהדגישה את הנרטיב הערבי-מוסלמי של תולדות העיר על פני זה היהודי-ציוני.

 

במכתב הפומבי החריף של האמנים הישראלים נכתב: ״למדנו בהלם שראש הממשלה והממשלה שלנו דורשים מממשלת גרמניה להפסיק את תמיכתה ב׳מוזיאון היהודי׳ בברלין בגלל תערוכה מיוחדת על ירושלים, שמוצגת באופן מטעה כמתארת בעיקר את הנרטיב המוסלמי-פלשתיני. אנחנו דוחים את המאמצים הללו לצמצם את חופש הביטוי האומנותי. זה חלק ממערכה כוללת של ממשלות פופוליסטיות וימניות קיצוניות בעולם כולו, שמנוהלת במטרה להגביל את מרחב התמרון של המחשבה הביקורתית, ואם ניתן להשתיקה בכלל".

 

אוכל יהודי? מיצג ב"מוזיאון היהודי" בברלין // צילום: אי. פי. איי

 

האמנים הישראלים כותבים עוד: "בשנים האחרונות חווינו בישראל מאמצים רבים של הממשלה בשיתוף עם מפלגות פופוליסטיות וימניות קיצוניות, להגביל את מרחבי הביטוי האמנותי ואת השיח הפלורליסטי הביקורתי. שיטות הפעולה של המערכה הזו באות לידי ביטוי בהצגת חשיבה פוליטית אחרת של אמנים, קוראטורים, אינטלקטואלים ואנשים אחרים כבלתי לגיטימית וכ'גיס חמישי', וקיצוץ מימון למוסדות ומרחבים ציבוריים בהם באים מתבטאים קולות חריגים. אנחנו עקרונית נגד כל סוג של צנזורה פוליטית נגד אנשים פרטיים או מוסדות, שנותנים מרחב לביקורת על המדיניות הישראלית".

 

"ההשפעה המרתיעה של האיומים הללו הוא הרס הויכוח המתורבת בחברה פתוחה. אנחנו קוראים לממשלה, לפרלמנט, לתקשורת ולדעת הקהל בגרמניה להתנגד לדרישה המוגזמת הזו (של ממשלת ישראל) ולהישמר מפני פעולתה של ממשלת ישראל ובעלי בריתה האנטי-ליברליים להפצת התרבות המזיקה הזו של פחד וצנזורה במישורים דמוקרטיים אחרים״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו