הקומבינה הפרטית של רופא העיניים הבכיר

ביה"ח שיבא הגיש תלונה יוצאת דופן נגד אחד מבכיריו • "ניתח יום בשבוע בבית חולים פרטי - בלי שביקש אישור" • עורכת דינו: "טעות טכנית"

בית חולים שיבא // צילום: קוקו

פרשה חדשה של תלונה על רפואה פרטית שנעשית על חשבון חשש לפגיעה ברפואה הציבורית: הנהלת ביה"ח הממשלתי שיבא בתל השומר, ביה"ח הגדול והמרכזי בישראל, הגישה לנציבות שירות המדינה תלונה יוצאת דופן נגד פרופ' גיא בן סימון, מנהל מכון לפלסטיקה של ארובת העין ומבכירי רופאי העיניים בארץ. 

התלונה הוגשה על כך שבמשך כארבע שנים ניתח פרופ' בן סימון יום בשבוע, באופן קבוע, בשעות הבוקר באופן פרטי בבית חולים פרטי בגוש דן - באותן השעות שאמורות להיות שעות העבודה הכוללות את הטיפולים והניתוחים של הרופאים הבכירים בכל בתי החולים הציבוריים .

על פי התלונה, הנחשפת כאן לראשונה, כל זאת קרה בלי שפרופ' סימון ביקש וקיבל אישור לכך מהנהלת ביה"ח, ואולם הנהלת בית החולים אומרת שאפילו אם פרופ' בן סימון היה מבקש אישור, "אין ספק שבקשתו היתה נתקלת בסירוב מוצדק". על פי התלונה, בחלק מהשנים פרופ' בן סימון אמנם קיבל אישור מיוחד לעבודה במשרה לא מלאה בגלל סיבות משפחתיות, ואולם הוא לא הודיע לביה"ח כי ביום הקבוע (יום שני) שהוא נעדר באישור מהמחלקה, הוא עושה זאת בכוונה כדי לנהל פרקטיקה פרטית בשעות הבוקר.

"פגיעה חמורה באמון"

הנהלת ביה"ח כתבה בתלונתה כי "קיימת בעיה ערכית־נורמטיבית קשה בהתנהלותו של פרופ' בן סימון שאינה עולה בקנה מידה אחד עם התנהגות המצופה ממנהל בכיר, בוודאי ממועמד לניהול מחלקה...", והדגישה כי מדובר ב"פגיעה חמורה באמון". עוד כתבה כי פרופ' יצחק קרייס, מנהל בית החולים, כבר "הבהיר כי הוא רואה בחומרה רבה את כל זאת, והובהר כי יש כאן פגיעה ערכית חמורה בנורמות ההתנהגות המצופות מרופא בכיר... לא ייתכן שרופא בכיר מנהל פרקטיקה פרטית בשעות העבודה הרגילות של המחלקה. איזה מעמד ערכי יש למנהל שנוהג כך מול רופאיו ועובדיו?" 

את התלונה העביר אבי ברוך, סגן מנהל ביה"ח למשאבי אנוש, לגיא בן דוד, הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה, ועל פיה בבדיקה שנערכה כחלק מההכנות למכרז לניהול המחלקה, התגלה כי פרופ' בן סימון "נעדר באופן קבוע יום בשבוע מהעבודה בשעות הפעילות, ועלו גם ליקויים רבים בדו"חות הנוכחות שלו באופן מתמשך". הפרשה החדשה מסעירה בימים אלה את ראשי הממסד הרפואי, מאחר שהיא גם קשורה למכרז המתנהל בימים אלה על ניהול מחלקת העיניים בשיבא, בעקבות פרישתו לגמלאות של פרופ' יוסף מויסייב, מנהל המחלקה. פרופ' בן סימון הוא המועמד היחיד שניגש למכרז על ניהול המחלקה, וכעת הנהלת ביה"ח ביקשה ממנו בצעד חסר תקדים להסיר את מועמדותו או לפחות להסכים לדחות את המכרז שנקבע ל־25 בנובמבר.

בד בבד, עוד בתחילת ספטמבר הועברה גם למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, תלונה אנונימית שחתומה על ידי מי שמכנים את עצמם "רופאים ישרים שעובדים קשה כדי להצליח מבתי החולים איכילוב, שיבא, וולפסון ומאיר", שבה הם מעלים טענות על התנהלות חלק מבכירי רופאי העיניים בארץ וכן טענות על ההתנהלות של חלק מהמכרזים שהיו בשבועות האחרונים לניהול חלק ממחלקות עיניים בכמה מבתי החולים הציבוריים בארץ.

בעקבות התלונה של בית החולים הועברה גם עצומה יוצאת דופן לנציבות שירות המדינה שעליה חתומים פרופ' מיוסייב, המנהל הפורש מהמחלקה, ועוד כ־50 רופאים בכירים ומתמחים ואחים ואחיות מהמחלקה שקוראים לבחור בו כמנהל החדש של המחלקה "שיכול להצעיד את מכון העיניים בתל השומר אל העשור הבא. אנו משוכנעים שהבעיות הנוגעות להסדרת הפרקטיקה הפרטית נבעו מטעויות טכניות ולא מכשל ערכי". בנוסף, שורה של מנהלי מחלקות עיניים (מבתי החולים אסף הרופא, סורוקה, מאיר, הדסה ורמב"ם) כתבו מכתבי המלצה עם מחמאות ושבחים גדולים ביותר על התאמתו של פרופ' בן סימון לניהול המחלקה.

בתגובה לתלונות כתבה עו"ד אילה הוניגמן, שמייצגת את פרופ' בן סימון, להנהלת ביה"ח כי הוא "העבודה הפרטית לאורך השנים היתה ידועה ומוכרת לכל ונעשתה בידיעת כלל הגורמים הרלוונטיים בביה"ח". עוד היא כתבה שאי הגשת הבקשה לרפואה פרטית "נעשתה בשוגג והיא טעות טכנית בתום לב ואינה מעשה מרמה".

עו"ד הוניגמן מסרה ל"ישראל היום" בתגובה כי "פרופ' בן סימון הוא רופא עיניים בעל שם עולמי. הוא המועמד היחיד במכרז לתפקיד מנהל מחלקת העיניים בשיבא ומועמדותו זוכה לתמיכה מקיר לקיר מצד עמיתיו, וכלל צוות המחלקה. פרופ' בן סימון פעל ופועל לילות כימים למען המחלקה והוא סמוך ובטוח שהניסיונות לפגוע בו, מצד גורמים אינטרסנטיים, לא יישאו פרי והוא ייבחר לשמש מנהל המחלקה כפי שראוי שיהיה".

מנציבות שירות המדינה נמסר כי "הנושא נמצא בטיפול אגף החקירות בנציבות. אגף החקירות אינו נוהג למסור מידע על אודות חקירות מתנהלות". מהמרכז הרפואי שיבא נמסר בתגובה כי "כחלק מהערכות למכרז על תפקיד מנהל מחלקת עיניים, הועברו לנציבות שירות המדינה המסמכים הרלונטיים כנדרש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר