התקשורת הסלולרית, בדיבור, באינטרנט, במסרים מיידיים, הפכה להיות ערוץ הקשר המרכזי של רוב אזרחי מדינת ישראל. הסלולר הפך להיות כלי העבודה המרכזי של רבים, ויש עסקים שאף מתבססים עליו. זהו שירות חיוני, ולכן הרישיון של משרד התקשורת מחייב את מפעילי הסלולר לבצע גיבוי של המערכות ולדאוג לזמינות של 98% מהזמן.
התקלה של פלאפון היא הפרה של שתי המחויבויות האלו, ואי אפשר להפיל את הכשל על "כוח עליון". הנתק התרחש בזמן שדרוג מערכת בסיס הנתונים של החברה, ביום הראשון ללימודים. ילדים והורים, שרצו ליצור קשר אלה עם אלה, לא הצליחו. עסקים המתבססים על קשר סלולרי לא יכלו לתפקד. ולא, בהמשך להודעה של פלאפון מאתמול, לא בכל מקום יש רשת WiFi זמינה. היא לא יכולה לשמש תחליף.
כשל נוסף של פלאפון היה הניסיון להתעלם מהתקלה, או אולי להעלים אותה. ההודעה על התקלה הגיעה לתקשורת באיחור, במשפט לקוני שבו היה רב הנסתר על הגלוי. מי שהיה מנותק גם לא יכול היה לדעת שאי אפשר להתקשר אליו. כדי למנוע תביעה ייצוגית הזדרז מנכ"ל פלאפון להודיע על פיצוי הלקוחות, אך בדרך כלל הפיצוי הוא על שירותי פרימיום, שאם לא רכשנו אותם כנראה איננו זקוקים להם, ולכן הפיצוי יהיה לא רלוונטי לרוב המנויים.
בגין אי העמידה בתנאי הרישיון היה משרד התקשורת יכול להטיל קנס גבוה על החברה, אבל ראוי שכספי הקנס יחולקו בין המנויים שנפגעו, ולא יישארו בקופת המדינה. בכל מקרה, הגיע הזמן שמשרד התקשורת יכפה את תנאי הרישיון של המפעילים, ויגרום לכך שכל הפרה תהיה מאוד לא כדאית. זה יחייב את חברות התקשורת לשמור על רמת תחזוקה הולמת, ולדאוג שמערכות גיבוי יתחילו לפעול דקות, ולא שעות, אחרי שמתרחשת תקלה. בעידן שלנו, אין שום סיבה להשאיר מאות אלפים, ואולי מיליונים, בלי קשר סלולרי במשך שעות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו