"הלב נקרע, היית אמא למטיילים שהדרכת"

הלם בקהילת המטיילים בקולומביה, בעקבות הירצחה של המדריכה שמסרה את חייה כדי להציל ישראלים שנחטפו • הרוצחים - פלג קיצוני שפרש ממחתרת FARC

מוניקה בלנקו עם מטיילים ישראלים

בשבוע שעבר נחשף באתר "ישראל היום" סיפורם של המטיילים הישראלים גלאל יעקב ועומר יפת, שנחטפו על ידי עבריינים קולומביאנים לאחר שביקרו בחווה לגידול מריחואנה בסמוך לעיר קאלי בקולומביה. בסוף השבוע פורסם לראשונה באתר "ישראל היום" כי כוחות המשטרה בקולומביה מצאו את גופתה של המדריכה מוניקה בלנקו, שהייתה עם יפת ויעקב במהלך כל שעות הדרמה בלב הג'ונגל בקולומביה. מאז, המטיילים הישראלים מתקשים להתמודד עם הטראומה שעברו, שנגמרה בצורה כה טראגית עבור בלנקו, שלמעשה מסרה את חייה עבורם, לאחר שביקשה מהחוטפים לקחת אותה במקומם. "אני במצב לא פשוט עכשיו, אני מנסה להבין מה קורה סביבי עם פרסום הדברים", אמר ל"ישראל היום" בסוף השבוע עומר יפת.

"אלה היו רגעי אימה"

כזכור, בשבת שעברה הגיעו יעקב ויפת לחווה לגידול מריחואנה סמוך לקאלי. השניים מספרים כי לא הכירו לפני אותו יום, ונפגשו רק ברכב שלקח אותם לחוות המריחואנה. מדובר בטיול שגרתי למדי באזור זה של קולומביה בקרב תרמילאים מהמערב. בצאתם מהחווה המתין להם חמוש מארגון המחתרת FARC. הוא הוביל אותם באיומי נשק בנסיעה ארוכה לתוך הג'ונגל, שם חיכו להם חמושים נוספים, שדרשו מהם 200 אלף דולרים במזומן בעבור שחרורם. בשיחה עם יעקב ויפת הם סיפרו על הפגישה עם ה"פטרון" של המחתרת. "הוא הגיע עם ג'יפ לבן ונכנס לרכב שלנו", סיפרו. "אלו היו רגעי אימה שרק עכשיו אנחנו מבינים מה עברנו. היינו יכולים למות בלב הג'ונגל, אלו היו שעות ארוכות של חרדה שבסופן התמזל מזלנו ויצאנו משם בחיים".

גלאל בג'ונגל הקולומביאני

 

החטיפה הסתיימה עבור הישראלים לאחר שמדריכתם, מוניקה בלנקו, המוכרת בקרב המטיילים הישראלים, נשארה עם החוטפים. "לא ידענו מה עלה בגורלה, היה לה חיוך שהראה תמיד כאילו הכל בסדר", סיפר גלאל יעקב לאחר החטיפה. עם זאת, בימים שלאחר החטיפה, הוא סירב לדבר על המקרה.

 

מקורבים לשניים ביקשו מכתב "ישראל היום", ש"ניתן להם כמה ימים של שקט" והוסיפו, "הם עברו טראומה והם לא יכולים לספר הכל". גורמים המקורבים לשני המטיילים ומעורים בפרטי המקרה, אומרים כי יתכן שהם ידעו על כך שמוניקה נפגעה עוד טרם פרסום הדברים בתקשורת, ביום חמישי בלילה. 

 

מאז פרסום דבר מותה של בלנקו הספיקו השניים לצאת מאזור הסכנה. בשגרירות הישראלית בבוגוטה מודעים למקרה ונמצאים בקשר עם המטיילים.

 

מי את מוניקה בלנקו?

מוניקה בלנקו, 47, הייתה אימא לילדה שהגיעה לקולומביה מארגנטינה ועבדה כמדריכת טיולים. מאז הפרסום על גילוי גופתה, פרסמו ישראלים רבים את תמונותיהם עמה והביעו צער על מותה. "תודה רבה לך מוניקה על טיול בלתי נשכח, הלב נקרע אנחנו לא מעכלים את זה. היית אמינה, אינטליגנטית והענקת תחושה אימהית למטיילים שלך. אני זוכרת שקנית לנו חטיפים לטיול כדי שיהיה לנו כיף", כתבה רחלי איסאקוב בקבוצת "מוצ'ילר - מרכז ודרום אמריקה" בפייסבוק.

מוניקה בלנקו

 

על פי חקירת משטרת קולומביה, מוניקה נורתה שש פעמים באמצעות נשק חם. גופתה נמצאה ביער לא רחוק מאזור החטיפה. ככל הנראה רוצחיה הם בדלנים ממחתרת ה-FARC  - ארגון טרור שנלחם בממסד הקולומביאני במשך עשרות שנים. לפני כשנתיים חתם הארגון על הפסקת הלוחמה, אך פעילים שיצאו מהארגון וסירבו להסכם עם הממשלה - המשיכו בפעולות עברייניות מחתרתית, והם אלו שאחראים על חטיפת הישראלים ורציחתה של בלנקו.

האם החוטפים חיפשו תיירים ישראלים?

קולומביה הפכה בחודשים האחרונים למקום שבו חשים המטיילים הישראלים תחושת עוינות. בשיחות עם מטיילים ישראלים שהגיעו למדינה הם מספרים על קשיים להיכנס למדינה, על בקשות הזויות מצד הרשויות בקולומביה, ועל יחס עוין מהאוכלוסייה המקומית. "כשהגענו לשדה התעופה דיברו אלינו בגסות כשראו את הדרכון הישראלי. ביטלו לנו את אישור הכניסה ולא הסבירו למה. החזירו אותנו חזרה לאקוודור, וכששאלנו את נציגת חברת התעופה למה זה קרה היא ענתה שזה בגלל שיש לנו דרכון ישראלי", מספרת ירדן נבון, ישראלית המטיילת בדרום אמריקה.

עמר יפת בקולומביה

 

"הכל תלוי במצב הרוח של הפקידים, באתי עם כל המסמכים הדרושים ושלחו אותי בטיסה חזרה מקולומביה", כותב יונתן חן. חן ונבון הם רק שניים מתוך מטיילים ישראלים רבים שסורבו להיכנס למדינה ושטוענים ליחס עוין מצד הרשויות בקולומביה, וחלק מהתושבים. בהתייחס לחטיפה עצמה, לא ברור אם חברי ה-FARC  שחטפו את יעקב ויפת ביצעו את המעשה בגלל היותם ישראלים, או שרק חיפשו תיירים זרים עם ארנק תפוח, בלי קשר למוצאם. כך או כך, לתיירים הישראלים בקולומביה מומלץ לפקוח עיניים, ולהיזהר.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר