"חוק ישראל היום": לכו בעקבות הכסף

לאחר שנים של גרירת רגליים, הגיע היועמ"ש להחלטה המתבקשת על חידוש החקירה • המחשבה שח"כים השתמשו בחוק כדי לקבל טובות הנאה מדאיגה • דעה

צילום: גדעון מרקוביץ' // מו"ל ידיעות אחרונות, ארנון (נוני) מוזס

אין זה מקובל לברך "שהחיינו" על פתיחת חקירת משטרה. אולם ללא ספק, לאחר שנים של שיהוי וגרירת רגליים, הגיע היועץ המשפטי לממשלה להחלטה הכרחית ומתבקשת. לחקור פרשייה חמורה ביותר, לכאורה, שבה שרת משפטים לשעבר וחברי כנסת גויסו על ידי בעלי העיתון "ידיעות אחרונות", כדי לקדם אינטרסים כלכליים.

המחשבה שחברי כנסת השתמשו בכוח החקיקה שניתן להם, כדי לקדם טובות הנאה פרטיות, מדאיגה ומעוררת מחשבות נוגות על מעמד הכנסת והדמוקרטיה הישראלית. אשר על כן, לחקירה ולתוצאותיה יהיו השלכות מרחיקות לכת על אמון הציבור בכנסת.

הצלחת העיתון "ישראל היום" פגעה קשות בתפוצת "ידיעות אחרונות" והסבה לבעלי העיתון נזקים כלכליים כבדים. כדי להבטיח את רווחי העיתון, גויסו חברי כנסת ויזמו את "הצעת החוק לקידום ולהגנת העיתונות הכתובה בישראל, תשע"ד 2014" , בין היוזמים היו איתן כבל כפעיל מרכזי, רוברט אילטוב, אלעזר שטרן, אריאל אטיאס ואחרים.

רשימה שאיננה מכבדת את הנמנים עמה. מקבץ מציעים ממפלגות שונות ומהשקפות עולם מגוונות יצרו קואליציה תמוהה של שעבוד והתרפסות לבעלי עיתון. הצעת החוק הזכירה משטרים אפלים במזרח אירופה, בולשביקים בעיקרם, שרצו לשלוט במידע ובתודעה באמצעות הגבלת כלי תקשורת מתחרים.

המציעים טענו, מתוך חוסר הערכה לתבונת הציבור, שמטרת הצעת החוק להגן על חופש הביטוי. בל נטעה, הצעת החוק לא באה להגן על חופש הביטוי והתחרות בין העיתונים, מטרת ההצעה היתה אחת: להחזיר לעיתון "ידיעות אחרונות" את המיליונים שהוא הפסיד בעקבות כניסת "ישראל היום" לזירה.

המשטרה תצטרך כעת לבדוק ביסודיות - האם היתה תמורה שניתנה לכאורה למציעי החוק? האם כותרות מפרכסות, צילומים מפרגנים ומאמרים מחמיאים, שניתנו בפועל, יכולים לגבש עבירה של שוחד? יש עניין ציבורי לברר את פשר השימוש שעשתה שרת המשפטים, ציפי לבני, בחוות דעת שסופקה ומומנה על ידי "ידיעות אחרונות", ושעמדה בניגוד לדעת היועץ המשפטי לממשלה.

בלחצם של גורמים מוכרים וידועים בתקשורת, הושקעו שעות עבודה וכספים אדירים בחקר הפרשה המכונה תיק 2000. היתה אי סבירות קיצונית בהתמקדות בתיק 2000 מבלי לבחון היבטים נוספים ומשמעותיים שנוגעים להתנהלות תקשורת ופוליטיקאים. יש לקוות כעת שהדברים כולם יתבררו, שהרי כולם שווים בפני החוק, גם כאלה שהתקשורת רוצה ביקרם.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר