מה הסיפור שלך?

יזמים כבר לא מוכרים "פתרונות דיור", אלא מנסים להשתלב בסיפור חייהם של הלקוחות הפוטנציאליים ומציעים דירות לחובבי מוזיקה, לחובבי בישול ודירות עם מתחמים מיוחדים לילדים • כי לכל מוצר כיום יש גם אמירה משלו

בית השאנטי בנגב. תחקיר מטריד

מוצרי הצריכה הבסיסיים נועדו במקור לענות על צורך; בהמשך הם החלו להציע גם נוחות ויופי ולבסוף הם משתדרגים להתאמה ספציפית לקהלי יעד, או מה שאנחנו מכנים – לקונספט מסוים, תפיסת עולם או אמירה. 

כך גם שוק הדירות. זה החל כ"פתרונות דיור" והמשיך לנוחות ואפילו יוקרה, אבל כיום אנחנו מודעים גם לתפיסת העולם העומדת מאחורי מיזם המגורים. יש מי שמתחבר לתפיסה הטכנולוגית של המיזמים המשווקים לנו "בית חכם", יש מי שכתפיסה שואף לגור ב"בית ירוק" וכדומה. 

הוותיקים שבנו יכולים לומר שזו לא לגמרי מגמה חדשה, ולהזכיר לנו, למשל, את סגנון הבאוהאוס. אלא שזה סיפור אחר לגמרי. הבאוהאוס הונע מתוך התפיסה של המתכננים והצורך של המדינה לבנות את גרמניה במהירות אחרי מלחמת העולם הראשונה. היו עוד סגנונות רבים שהוכתבו לשוק מסיבות שונות, אבל אנחנו מדברים על תכנון המתאים עצמו לתפיסת חיים של פלח שוק מסוים.

כך, למשל, תוכלו למצוא לעצמכם דירה במתחם דירות מוזיקה; במתחם דירות אירוח, הנבנות סביב הטבע; או דירה במתחם ספורט וכושר. יש מי שרואה את הדמיון הלא מפתיע בין תוכניות טלוויזיה פופולריות לבין בחירת נושאי הקונספט. 

האדריכלת רחל פללר, שותפה בכירה במשרד יסקי מור סיון, מספרת כי "במבנים עם קונספט שיווקי שנועד למתג את הפרויקט, יש נוכחות משמעותית של השיווק והיזם - הם הרבה יותר מעורבים בתכנון כי הרעיון מגיע מצידם, אך כמובן שהאדריכלים משתלבים כבר בתחילת התהליך. לאדריכלים יש ניסיון קודם בבניית הקונספט, ולכן חשוב שהדיאלוג הזה בין יוזמי הרעיון לבין המתכננים יחל בשלב מוקדם ככל האפשר. מבנים כאלה מאוד אופייניים לעולם המגורים, אך אפשר למצוא את התפיסה הזו בתחום העסקי ביתר שאת. 

"עיצוב מבנה עם קונספט נותן עוד מימד שאנחנו מתייחסים אליו בשלבי התכנון. זה דורש התייחסות לכל פרט במבנה עצמו - לחללים בו, כגון דירות, ולמאפיינים נוספים של המבנה. סוג כזה של מיתוג דורש העמקה, הבנה רחבה יותר ולמידה של הנושאים. המגמה בשנים האחרונות של מבנים מסוג זה תפסה תאוצה מאוד גדולה. הכל נובע מכך שיש מבחר גדול והיזם רוצה לבדל את עצמו. לכן, לדעתי, המגמה הזו רק תלך ותתרחב", אומרת פללר.

 

צילום: קוקו

לדבריה, "כל אחד רוצה להיכנס לאיזשהו סיפור קיים של הלקוחות הפוטנציאליים. בעיניי יש למבנים כאלה ערך מוסף ללקוח, וגם לי כאשת מקצוע, כי כשמתכננים פרויקט כזה אני רואה סיפור קצת יותר רחב, שמאוד ממקד אותי בחשיבה המקצועית".

 

בנייה מוזיקלית

ואם כבר מתחמי קונספט, למה לא ללכת על מוזיקה? נדמה שהקונספטים נבחרים לעיתים לפי תוכניות ריאליטי מצליחות. הרעיון במתחם שכזה הוא לקחת את הרעיון המרכזי, אותה תשוקה של הלקוח, ולבנות את הכל סביב זה, החל מהדירה הפרטית ועד למתחמים המשותפים של הבניין בכלל והמתחם בפרט. 

חברת פרי נדל"ן משיקה ברמלה את פרויקט המגורים "פרי מלודי", שהוא מתחם נדל"ן המיועד לחובבי המוזיקה שבנו, אשר במסגרתו ייבנו שישה בניינים המאכלסים כ־180 יחידות דיור במיקום מרכזי ברמלה, קרוב לתחנת רכבת ולצירי תנועה מרכזיים.

 

מתחם "פרי מלודי" ברמלה. אפשר להתאמן בנגינה גם בלילה

כל בניין יכיל חדרי מוזיקה איכותיים המאובזרים בכל נגינה שונים ומגוונים ובמערכות הגברה, מחופים בקירות אקוסטיים, בדיוק כמו שמתוכננים חדרי הקלטות באולפנים של חברות המוזיקה, וזאת כדי לספק חוויית מוסיקה ופנאי מרבית, ובד בבד לשמור על השקט בבניין לטובת הדיירים. כדי להקפיד על כל זה, את תהליך הבנייה מלווה מהנדס אקוסטי.

ליאור ברדוגו, מנכ"ל פרי נדל"ן, מספר כי "בקרב הדיירים שלנו בפרויקטים השונים זיהינו צורך אדיר בחדרי פנאי המוקדשים למוזיקה. מדובר בתחביב שאהוב גם על ילדים וגם על מבוגרים, והם משקיעים שעות רבות באימונים. באמצעות חדרי המוזיקה המושקעים הדיירים יכולים, למשל, לשכור מורה פרטי לנגינה לילדים, ובכך לחסוך את הלוגיסטיקה הכרוכה בהסעת הילד לחוגים ברחבי העיר. כמו כן, בחדר המוזיקה אפשר לנגן ולהתאמן בכל שעה, כך שמדובר בנוחות מקסימלית לנגנים שלא יכולים להתאמן בביתם בלילה או בשעות המנוחה".

יתרון נוסף שמהווה ערך מוסף הוא האפשרות לאינטראקציה אמיתית בין אנשים ולא רק מול המסכים - כלומר השימוש בחדרי המוזיקה יאפשר לדיירי הבניין גם לפתח תחביב מהנה וגם לבלות זמן איכות עם חברים.

 

מבשלים לכם דירה

אז אם כבר ריאליטי, ואם כבר תחום עולה כמטאור בקרב הציבור הרחב על כל גיליו - הבישול הוא תחביב טעים במיוחד. תוכניות המציאות הרבות והפיכת שפים מובילים לסלבס הפכו בשנים האחרונות את תחום הבישול פופולרי וחוצה מגזרים בישראל. הביטוי של האהבה לובש צורות של אלפי עסקים קטנים וגדולים, שהוקמו בשנים האחרונות כדי לענות על הצורך העולה של אוכל טעים ומיוחד. 

ובדיוק בגלל זה החליטו בקרסו נדל"ן להרים את הכפפה (כפפת הבישול, כמובן...) ולבנות מתחם שכולו לאוהבי הבישול והאירוח. הפרויקט נקרא על שמו של הטעם החמישי "אומאמי", והוא כולל 742 יח"ד ב־6 מגדלים בני 31 קומות ובהם מגוון רחב של דירות 3, 4, 5 חדרים, מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים. הפרויקט תוכנן על ידי משרד האדריכלים יסקי מור סיון יחד עם אדריכלית הפנים קארן ראובני ולימור לניאדו־תירוש, שפית ומומחית לבישול ולאירוח ביתי.

סקרים שנערכו בשנים האחרונות (על ידי מכון מחקר רושניק), הראו שבכ־80% ממשקי הבית לפחות אחד מבני המשפחה הבוגרים אוהב לבשל ולארח. כמו כן, מרבית רוכשי הדירות משדרגים את המטבח ויותר ממחציתם מרגישים שהמטבח הוא החלל החשוב ביותר בבית. 

את המידע אספה החברה אחרי עבודת מחקר שנועדה להבין במה בדיוק הלקוח מעוניין. מנכ"ל קרסו נדל"ן דן פרנס מספר כי "לאחר מחקרים וראיונות עם רוכשי דירות ועם גורמי מקצוע, הבנו שעלינו להשקיע כבר מהיום הראשון בתכנון החללים בדירה שבהם הם מבלים את רוב שעות היממה ובהם הם משקיעים את מרב כספם בעת ביצוע שינויים אצל הקבלן. בפרויקט הזה, בשונה מפרויקטי נדל"ן אחרים שלנו, התחלנו לתכנן את המטבחים והחללים הציבוריים בדירה, במקביל לתכנון המגדל ולעיצוב פנים הדירות".

המטבחים תוכננו לפרטי פרטים, תוך שמירה על איזון בין פרקטיות לבין אסתטיקה ועיצוב, רובם ככולם משלבים ארונות גבוהים ונמוכים, מדפים, מגירות עם פרזול ברמה גבוהה ומגוון פתרונות שיאפשרו מקסימום נוחות וגמישות בעבודת המטבח. נוסף על כך, בכל המטבחים מתוכנן אי עבודה עם הכנה לכיריים, במרפסות תותקן גינת תבלינים הכוללת מערכת השקיה מובנית ובקר השקיה ממוחשב, וכן יותקנו נקודות מים וגז. כדי להשלים את צורכי חובבי הבישול והאירוח, לכל דירה יוצמד מחסן דירתי ולרוכשים יוענקו שוברים לרכישת מקפיא בנפח של 150 ליטר. 

 

שלוש, ארבע - לעבודה

קונספט נוסף שתופס תאוצה בימים אלו הוא חללי העבודה - מדובר במתחם המציע משרדים להשכרה. כל חלל מציע שירותים מעט שונים, אך העיקרון זהה - מתן מענה לכלל הצרכים המשרדיים. היתרון העיקרי: עלות השכרת משרד בחלל כזה, עם כל שירותיו, נמוכה יותר מעלות שכירת משרד בבניין אקראי. 

AYEKA הוא קומפלקס חדשני בעולם מרחבי העבודה, המשתרע על פני מרחב גדול של כ־2,000 מ"ר בתל אביב, בבעלות היזמית שרון חן. המתחם עוצב על ידי האדריכל מיכי סתר (שעיצב בעבר את משרדי גוגל, פייסבוק ופייבר). 

החברה מאמינה לא רק במתן פתרונות טכניים, אלא גם ביצירת קהילה חברתית של כל מקבלי השירות. שירותים נוספים שהחברה מציעה במתחם כוללים בריכת שחייה, חדרי ישיבות מאובזרים, פאטיו, אולפן צילום וטלוויזיה, חדר הקרנה, חדר כושר ומלתחות. 

 

מתחם AYEKA בתל אביב. פעם בחודשיים נערכת פעילות ספיד־דייטינג, שמשדכת בין משקיעים ליזמים // צילום: קוקו

כמו כן, זוהי קהילה משפיעה המחברת ויוצרת קשרים בין יזמים, ידע, טכנולוגיה, תרבות ואמנות. חן אומרת כי היא מאמינה שעל החברה לספק ליווי עסקי ומנטורינג לחברות היושבות בו. בהתאם לכך, פעם בחודשיים נערכת פעילות ספיד־דייטינג בין משקיעים לחברות סטארט־אפ כדי לייצר קשרי עבודה ולהעלות את ערך הזמן עבור העובדים. החברה אינה מסתפקת רק בחיבור עסקי, אלא גם דואגת לפתח את הצד היצירתי בלקוחותיה ומקיימת סדנאות כתיבה וצילום, מפגשי אמן ותערוכות שונות.

החברה גם השיקה לאחרונה את תוכנית הבריאות שלה "Well B" - תוכנית שלדבריה משלבת את מיטב המדריכים, המאמנים, המטפלים והמרצים ומטרתה לדאוג לרמות החיוניות, המוטיבציה, הבריאות, האנרגיה והגישה של קהילת העובדים במשרדי החברה.

התוכנית מציעה ללקוחות הרשת שיעורי ספורט מכל התחומים: החל ביוגה, ריצה ועד שיאצו וקבוצות כדורסל. יתרה מכך, הלקוחות יכולים ליהנות משלל הרצאות, סדנאות, ליווי של תזונאי, בניית מתכונים אישיים ובריאים, קביעת יעדים ובר בריאות.

 

נווה מדבר

מבני קונספט לא חייבים להיות בהכרח מסחריים, ודוגמה מצוינת לזה היא "בית השאנטי במדבר", אואזיס קטן בתוך הג'ונגל של החיים שיזמה מריומה בן יוסף ונחנך ב־2009. מדובר בכפר טיפולי שהוקם על פי מודל בית השאנטי בתל אביב ומטרתו להעניק מענה לבעיית הנוער בדרום ולהרחיב את כלי הטיפול של בית השאנטי. כיום חיים באזור הדרום כ־112,000 בני נוער בגילי 21-14, מהם 28,000 מוגדרים בסיכון גבוה. 

הכפר מהווה מודל ראשון מסוגו בישראל ובעולם ומעניק בכל שנה מענה ל־1,000 בני נוער בסיכון מכל רחבי הארץ, בדגש על אזור הדרום. הפרויקט ממוקם על כביש 40, באמצע הדרך בין שדה בוקר למצפה רמון, ושטחו 540 דונם, מתוכם 150 דונם בנוי. שוהים בו בכל זמן נתון בין 35 ל־50 בני נוער בגילי 21-14, אשר נאלצו לעזוב את בתיהם בשל אלימות פיזית, מילולית, מינית או נפשית, התעללות, הזנחה ועוד.

המדבר והטבע מהווים מוטיבים מרכזיים בשיטות הטיפול המוצעות לבני הנוער והמקום נגיש לבתי ספר, לבתי חולים, לשירותים קהילתיים ואפילו למקומות תעסוקה עבור בני הנוער. בבניית הכפר הושם דגש רב על בנייה ירוקה, שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, מיחזור מים ואפשרות לשימוש בחשמל סולארי.

 

בית השאנטי בנגב

מריומה בן יוסף מספרת כי "כשאתה בונה משהו לנוער במצוקה, אתה צריך לחשוב על הנוער ולא על עצמך כמעצב. מה שהנחה אותי זו המחשבה מה ייתן לילדים האלו להרגיש שעוטפים אותם בחיבוקים ושתהיה סביבם אנרגיה של אופטימיות. 

"העיצוב הוא מאוד אסתטי, צבעוני ושמח - שילוב צבעים עם המקום. רציתי לעצב מקום שלא ירגישו בו כמו במוסד, מקום שצבע של חיים וחיות עוטף אותו". מריומה מחייכת וממשיכה: "היה לי חשוב מאוד להכניס מים כחלק מהעיצוב כי מים מסמלים חיים, במיוחד במדבר שהיה כולו אדמת לס ואבנים. בכל מקום בכפר יש מים".

בכפר פזורות נקודות קסומות המשלימות את הקונספט הטיפולי של מריומה - חוות סוסים ופינת חי טיפולית ו"אוהל אברהם אבינו" (תרומת קרן הידידות), שבו מתקיימות הרצאות ואשר נועד להזכיר כל הזמן מאיפה באת ולאן אתה הולך. 

במקום גם מרכז הידרותרפי שדרך טיפולים בו מחברים חזרה את הילדים שננטשו לרחם; גינת ירק מניבה וירוקה שאותה מטפחים הילדים עצמם, כמו את "גן שניאור חשין" הקסום, המספק מקום להופעות המכניסות כסף לכפר ושאותו תרמה משפחת חשין לזכר בנם שנהרג בתאונת דרכים; מרכז ספורט עם מגרש כדורגל שנתרם על ידי יענק'לה שחר וקבוצת מאיר, וגם הוא משופע בצבעים ונראה יותר כמו מיצג סביבתי ולא מגרש כדורגל. יש גם "שביל בחירה בחיים", שכולו מוקף תעלות מים וצמחי מרפא, ונכנס בדלת של הכפר עד לבית הילדים.

"שנים נלחמתי שהמקומות שלנו ייראו מאוד יפים, מיוחדים, צבעוניים ואסתטים - הכל כדי לכבד את הילדים, גם ככה הם מרגישים כקורבן ומסכנים", משתפת מריומה, "החדרים מאוד מושקעים, יש בהם מצעים יפים, כריות פזורות, שטיח קטן לפני המיטה. צריך להבין שמרבית הילדים שנמצאים זמן רב אצלנו אלו ילדים שננטשו על ידי ההורים שלהם - ההורים שלהם חיים ולא רוצים אותם, אז אם אתה לא נותן להם להרגיש מקום בטוח של משפחה ובית אחרי כל מה שהם עברו, פיספסת את הקטע הטיפולי".

הכפר שם דגש על מעורבות בתוכניות חברתיות, על חיבור לקהילת הדרום המתפתחת, וכן על תרומה חזרה לקהילה. 

 

מתחם "רמות בעיר" פעילות לשעות אחר הצהריים לילדים 

ואם כבר חיי קהילה, קבוצת "יובלים" של היזם איציק ברוך וישראל לוי נדל"ן, לקחה את זה צעד נוסף ובנו מתחם שהקונספט שלו הוא חיי משפחה. ה־"FamilyClub" לא מציע רק שיתוף בתשתיות בלבד, אלא תשתיות עם תוכן המותאמות לצרכים של הקהל הישראלי ולסגנון החיים בארץ - כלומר קומפלקס מגורים המותאם לאורח החיים וצרכי המשפחה וכולל פארק, משחקים, חוגים, פעילויות וחברה, לילדים ולמבוגרים. למעשה, כל מה שצריך כדי לאפשר לילדים להיות עצמאיים ולשחרר מעט את ההורים, נמצא ממש כמה קומות למטה.

 

בלי הסעות ותיאומים

אליאב מימון, מנכ"ל חברת "רמות בעיר" אומר כי "זיהינו שקהל היעד של הפרויקט שלנו הוא משפחות עם ילדים, ולכן ניסינו לחשוב איך לתת מענה לצרכים שלהן. אחד הנושאים שמעסיקים הורים צעירים הוא תפעול לוחות הזמנים של ילדים בגילים שונים בשעות אחר הצהריים - שבהן הורים רבים מוצאים את עצמם מפעילים מערך לוגיסטי הכולל הסעות ותיאומים. הבנו שתכנון חכם יותר באזור המגורים יכול להקל מאוד על ההורים, ואכן הפרויקט שלנו מציע מערך של חללי פעילות ושל חוגים שיופעלו בשעות אלו. למעשה מדובר במועדון הדיירים האקסקלוסיבי הייחודי והראשון מסוגו בישראל. שינוי כזה באורחות החיים משפיע לא רק על לוחות הזמנים, אלא גם על איכות החיים של הדיירים".

לדבריו, "האני מאמין של הפרויקט הוא חשיבה מערכתית לצרכי המשפחה – שעות סיפור, הפעלות לילדים, חדר משחקים לפעוטות, תכניות למבוגרים, הרצאות, חדר כושר פעיל, בית קפה, חוגים ופעילויות בתוך המתחם. והכל בסביבה עירונית, אך בטוחה לילדים, ומעל פארק ירוק פרטי, מאובזר ורחב ידיים המציע מגוון פעילויות ותוכן לקהילת הדיירים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר