סין: המומיה השמורה בעולם נחשפת

שין ג'ווי אמנם מתה לפני יותר מאלפיים שנה בתקופת שושלת האן אך גופתה נשמרה במצב טוב • אפילו שיער ראשה וריסיה שרדו את השנים • לאחרונה הוצג מחזמר לכבודה

שין ג'ווי // צילום: מתוך טוויטר // שין ג'ווי // צילום: מתוך טוויטר

שמרה על מראה טוב כל השנים האלה: שין ג'ווי הסינית מתה לפני 2,100 שנים לערך, אך למרות כל הזמן הרב שחלף מאז, היא נחשבת למומיה השמורה ביותר שהתגלתה אי פעם. ריסיה ושיער ראשה נשמרו, עורה נשאר רך, וידיה ורגליה עדיין גמישות וניתן לכופף אותן.

שין ג'ווי, או בכינויה, "הליידי של דאי", חייתה בתקופת שושלת האן והייתה אשתו של שליט מקומי. לפני שמתה היא סבלה מבעיות בריאות שונות, ביניהן, בעיות לב ולחץ דם גבוה. קברה התגלה במקרה בשנת 1971 על ידי פועלים שחיפשו מקום צל על גבעה בעיר צ'אנגשה במחוז יונאן שבמרכז סין. מאז, מדענים חוקרים את גופתה.

שין ג'ווי // צילום: מתוך טוויטר
שין ג'ווי // צילום: מתוך טוויטר

שין ג'ווי // צילום: מתוך טוויטר

 

עוד באתר:

נשות הכותל: "מבצעים בנו חיפוש גופני לא חוקי"החוזה של "מהפכה במטבח" נחשף"בגלל משרד הבריאות - אנשים נדבקים ב־HIV"

המדענים נדהמו לגלות כמה טוב נשמר גופה במשך השנים, כשכל איבריה הפנימיים במקום ודם שרד בעורקים. היא ככל הנראה מתה בגיל 50, ייתכן שבגלל בעיות לב, אך עדיין קיים מסתורין לגבי נסיבות מותה, עד כדי כך שנכתב עליה מחזה בסין. המחזה, שמו "יופייה של שושלת האן" מספר על סיפור אהבתם של "הליידי  של דאי" (שין ג'ווי) ובעלה לי קאנג. המחזה מוצג בצ'אנגשה.

כך נראתה בחייה לפי השחזור // צילום: מתוך טוויטר
כך נראתה בחייה לפי השחזור // צילום: מתוך טוויטר

כך נראתה בחייה, לפי השחזור // צילום: מתוך טוויטר

המדענים שחקרו את גופתה מאמינים כי אורח חייה הראוותניים הובילו ככל הנראה למחלת לב ולמותה. הם אף ביצעו שחזור כיצד נראתה בחייה. לאחר מותה ג'ווי נקברה ונעטפה ביותר מעשרים שכבות של בד משי, ובתוך ארבעה ארונות קבורה אטומים לגמרי, וכך נשמרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר