שינויים במשקל ועייפות: 9 סימנים לדיכאון

תחושת ריקנות, קושי לחוות הנאה, הפרעות בשינה ועוד • הסימנים לכך שאתם זקוקים לעזרה מקצועית

שינויים בתיאבון ועייפות. הסימנים לכך שאתם בדיכאון, צילום: gettyimages

 בימינו, המונח "דיכאון" מושרש בתוך השפה היומיומית, וכמעט בכל שיחה שנייה ניתן לשמוע מישהו אומר בחצי הלצה "איזה דיכאון"... במקרים רבים, הכוונה לביטוי חוסר שביעות רצון ממצב קיים, או דכדוך נקודתי. לעומת השימוש הקליל במונח בקרב הציבור, דיכאון הוא למעשה אבחנה רפואית רצינית, המעידה על מצב פסיכולוגי בעל השלכות משמעותיות על הבריאות, ויש לטפל בו. מהו דיכאון, מהם הסימנים שבעזרתם ניתן לזהותו, ולמי פונים כדי לקבל עזרה מקצועית? 

מהו דיכאון?

דיכאון נמנה עם התופעות הפסיכולוגיות הנפוצות ביותר במאה שלנו. לפחות אחד מתוך עשרה אנשים בעולם לוקים בדיכאון במהלך חייהם. דיכאון מאופיין במצב רוח ירוד ו/או קושי לחוות הנאה, המופיעים רוב היום, כמעט כל יום, בתקופה הנמשכת לפחות שבועיים. דיכאון יכול להתאפיין בדרגות שונות של משך ועוצמה. למשל, דיכאון מז'ורי הוא דיכאון עם סימפטומים חמורים הפוגעים ביכולת התפקוד, לעומת דיסטימיה, שהיא מצב כרוני של דיכאון (נמשך שנתיים ומעלה) אך שהסימפטומים בו אינם חמורים. דיכאון שכיח פי שניים בקרב נשים, ויש לו מרכיב גנטי. דיכאון לעיתים מלווה בצריכת חומרים משככים (כמו אלכוהול, משככי כאבים וסמים), בעיקר בקרב גברים. אצל ילדים ומתבגרים דיכאון עלול להתבטא דווקא בעצבנות, תוקפנות וסירוב ללכת לבית הספר ולא בהכרח במצב רוח ירוד. 

9 סימנים שיכולים להעיד על דיכאון

1. אתם חווים מצב רוח ירוד, מלווה בתחושות כמו ריקנות, עצב וחוסר אונים.

2. אתם מתקשים לחוות הנאה ועניין בפעילויות, שנהניתם מהן בעבר.

3. אתם שמים לב לשינויים במשקל ובתיאבון - השמנה או הרזייה ניכרת בזמן קצר.

4. אתם חווים שינויים בשינה - מתקשים להירדם וישנים מעט, או להיפך - מתקשים להתעורר וישנים שעות ארוכות ולא אופייניות. 

5. שינויים בעוררות הפיזיולוגית שלכם - או אי שקט פסיכומוטורי, או האטה בתנועה.

6. אתם חשים עייפות ואובדן אנרגיה.

7. אתם עסוקים רבות בתחושות של חוסר ערך ואשמה.

8. אתם חווים קושי בחשיבה וריכוז. 

9. עולות בכם מחשבות חוזרות על מוות והתאבדות.

• שימו לב לסימנים "דמויי דיכאון": בחיינו יש רגעים רבים שהינם מעציבים, מדכדכים או בהם אנו חשים חוסר אנרגיה. עצם קיום רגש או תחושה שליליים אינם עדות לדיכאון אלא להיותנו אנושיים. יש כמובן גם אירועים בחיים (כמו פטירה של אדם אהוב, קבלת אבחנה מחלה, גירושין, פיטורין וכו'), המצריכים הסתגלות, ויוצרים באופן זמני סימנים "דמויי דיכאון", שהינם תגובה טבעית לאובדן. 

• כאשר אתם חווים חמישה סימנים ומעלה מאלו שמפורטים כאן, כשלפחות אחד מהם הוא מצב רוח ירוד או קושי לחוות הנאה ואלוכאמור, מתקיימים במשך רוב היום למשך תקופה של לפחות שבועיים וגורמים למצוקה ופגיעה בתפקוד חברתי ותעסוקתי, כדאי לפנות לעזרה מקצועית כדי לאבחן האם מדובר בדיכאון, ולקבל טיפול מתאים. 

למי פונים לקבל עזרה מקצועית?

חשוב מאוד לטפל בדיכאון, כי יש לו השפעות שליליות על הבריאות הנפשית והפיזית. לכן, אם אתם חושדים שאתם סובלים מדיכאון, מומלץ לפנות לרופא המשפחה, לפסיכולוג או לפסיכיאטר על מנת להשלים את האבחון ולקבל טיפול מתאים: הפנייה לטיפול פסיכולוגי מתאים, טיפול תרופתי נוגד דיכאון, או שילוב בין השניים. בכל מקרה, חשוב לשלול קיומה של מחלה גופנית, שעלולה לגרום לסימנים של דיכאון (כמו למשל חסר בויטמנים, תפקוד בלוטת התריס ועוד).

עדי כהן, פסיכולוגית רפואית, 'המרפאה הפסיכולוגית' – מרפאה של פסיכולוגים רפואיים מומחים ומתמחים העובדים ברפואה ראשונית.  לאתר המרפאה  

דיאטה, אופנה, מתכונים ועוד המון דברים מעניינים - עכשיו במדור הלייף סטייל! 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר