עצוב מאוד: בתוך כשבוע – נשר שביעי נמצא מת לאחר שהורעל בדרום

על פי החשד, הנשר שנשא את השם T54 מת לאחר שאכל מאותו פגר חיה שטופלה בוולטרן, תרופה קטלנית עבור נשרים • בכך, הוא מצטרף לארבעה נשרים בוגרים ולשני גוזלים שנמצאו לאחרונה מתים

פגר של נשר שנמצא בסמוך לירוחם, לאחר שהורעל. צילום: גיל לפידות - רשות הטבע והגנים

נשר נוסף נמצא היום (ראשון) ללא רוח חיים במצוקי הקינון במדבר יהודה (נחל ערוגות ונחל חולד), ובכך הפך לנשר השביעי מאז 6 במרץ שנמצא מת באזור, לאחר שככל הנראה הורעל גם הוא.

על פי החשד, הנשר, הנקרא T54, מת כתוצאה מאכילה של אותו פגר חיה שטופלה בתרופה וולטרן (דיקלופנאק), הקטלנית לנשרים. בשבוע שעבר נמצאו מתים ארבעה נשרים בוגרים ושני גוזלים.

T54 לא שידר באמצעות המשדר שמחובר לגופו מזה 10 ימים, והיה חשד כי נפגע גם הוא באירוע ההרעלה ליד ירוחם. הנשר בן ה-8, אשר מאז בקע לעולם נמצא במעקב צמוד של רשות הטבע והגנים, ככל הנראה מת כבר ב-5 במרץ, אך בשל מיקומו לא נוצר קשר סלולרי עם המשרד שלו. הפגר שלו נמצא לאחר שטורפים ככל הנראה הזיזו את גופתו, שנמצא למרגלות מצוק הקינון, למקום עם קליטה – מה שהביא לכך שהמשדר שידר את הבשורה המרה על מות הנשר.

פגר הנשר שנמצא בסמוך לירוחם, לאחר שהורעל, צילום: גיל לפידות - רשות הטבע והגנים

אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים: "אנחנו נמצאים באירוע מתגלגל בשל אופי הפגיעה של התרופה, שהשפעותיה באות לידי ביטוי רחוק ממקום החשיפה לרעל. יש עוד מספר נשרים ממושדרים שהיו בנקודה שבה אנו יודעים שהיה פגר, שלפי הממצאים בנתיחה שבוצעה במכון הווטרינרי ניתן לקבוע כי טופל בחומרים שמסוכנים למי שניזון ממנו. אנו עדיין לא יודעים כמה נשרים שאינם ממושדרים היו גם כן בנקודה. המקרה הזה עצוב וכואב במיוחד כשאנו יודעים שכל הנשרים הללו נמצאו בגיל שבו היו יכולים להעמיד צאצאים".

לדברי רשות הטבע והגנים, קיימת תוכנית לטיפול ולמניעת הרעלת נשרים שאושרה בכנסת בספטמבר האחרון, אך התקציב שלה, העומד על 28 מיליון שקלים, טרם הועבר. הנשר המקראי נמצא בסכנת הכחדה חמורה, ואוכלוסיית הנשרים הקיימת בישראל מונה פחות מ-190 פרטים, כך שכל פרט שאובד מהווה מכה אנושה למאמצי שיקום האוכלוסייה המקומית.

בשנת 2021 אירע אירוע הרעלה גדול ומשמעותי שפגע באוכלוסיית הנשרים בדרום הארץ, שבו נמצאו 14 נשרים מתים בנחל קינה ובנחל כמריר. אז, ההרעלה בוצעה משימוש לא חוקי בזרחן אורגני, כנראה כנגד כלבים משוטטים או תנים.

נשרים בחי בר כרמל (ארכיון9, צילום: יניב כהן - רשות הטבע והגנים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר