המדריך לבחירת חוגים לילדים

זה לא תמיד פשוט לבחור חוגים לילדים - בעיקר אם הילדים בעצמם לא יודעים באיזה חוג הם מעוניינים.. החדשות הטובות הן, שברוב המקרים, קיימת אפשרות להגיע לשיעור ניסיון בחוגים הרלוונטיים - מה שיאפשר לילד כמו גם להורים, לבחון ולבחור את החוג בצורה שהינה מושכלת יותר. אם גם אתם מצויים לקראת בחירת חוגי ילדים, להלן מספר טיפים אשר יסייעו לכם במטרה/

, צילום: Pexels

בשיתוף סמינר הקיבוצים

התחשבות בתחביבים של הילד
בחירת חוג לילד אמורה להתבצע בשיתוף עם הילד (בעיקר במידה ומדובר בילד בגיל שכבר יש לו דעה משלו בנושא). לרוב, כדאי לבחור בחוגים הקרובים לעולמו של הילד ולתחביביו – כך שאם הילד חובב ציור, כדאי אולי לחפש לו חוג אמנות, במידה והילד אוהב ספורט כדאי לחפש לו חוג ספורטיבי וכיוצא בזה.
כמובן, שאם המטרה שמעבר לתחביב הקיים החוג יפתח צוהר לפתח תחביב נוסף, ההמלצה תהיה לרשום אותו לחוג נוסף (במידה וזה מתאפשר כמובן). 

הערך המוסף אותו מבקשים להשיג
חוגים טומנים בחובם לרוב לא מעט ערכים מוספים ובין היתר: הרצון שהילד יעסוק בפעילות גופנית וייהנה מכל היתרונות אשר טמונים בפעילות גופנית. הרצון שהילד ילמד משהו חדש – לדוגמא, חוג אנגלית, חוג תכנות ועוד.. הרצון לפעילות אשר תפתח את הביטחון העצמי של הילד ועוד..
כמובן, שלצד הערכים המוספים, חשוב לשים דגש גם על מידת ההנאה של הילד מהחוג – כי כידוע, במידה והילד לא ייהנה בחוג, הוא "יעשה טובה" שהוא יגיע למפגשים, הוא לא ייתן את המקסימום ולא תהיה לו כל מוטיבציה להתקדם בחוג – והרי המטרה תהיה שהוא גם ייהנה מהחוג.

נושאים חברתיים
יש לא מעט הורים אשר יעדיפו לשלוח את הילד לחוג ביחד עם חברים – מה שיכול לתרום לחיים החברתיים שלו – כאשר, במקרים רבים, החוג מהווה גם הזדמנות לבלות יחד עם החברים לפני החוג ו/או לאחריו.
אם הנושאים החברתיים חשובים לכם או לילד שלכם, ההמלצה היא לבדוק מול ההורים של החברים שלו, לאיזה חוגים הם הולכים ולנסות לבדוק אם אחד מאותם החוגים יתאים גם לילד שלכם – כאן חשוב לציין שעם כל הכבוד לנושאים החברתיים, ההמלצה היא לא לשלוח ילד לחוג רק על סמך הנושא הזה, מכיוון שעם לדוגמא כל החברים הכי טובים של הילד בחוג כדוגל והילד לא אוהב או מתחבר לכדורגל, הרשמה לחוג כדורגל עלולה לפגוע בביטחון של הילד והעובדה שהחברים שלו בחוג, יכולה להוות במקרה כזה דווקא כחסרון ולא כיתרון.

הפרטים הטכניים
בהליך בחירת חוג, ההמלצה היא לשים דגש גם על פרטים טכניים שונים, אשר יכולים להשפיע על מידת ההתאמה של החוג לילד ובין היתר על הפרמטרים הבאים:

  • מתי החוג מתקיים – והאם מועדי החוג משתלבים עם לוחות הזמנים הן של הילדים והן שלכם (בכל זאת, אתם אלו שאמורים להביא אותם לשם).
  • מחיר – טווח המחירים של חוגי ילדים הינו רחב במיוחד ומושפע מלא מעט פרמטרים. כדאי לוודא, שהמחיר לא עובר את התקציב אותו אתם מבקשים להקצות עבור המטרה.
  • מי המדריך – כדאי לוודא שמדריך החוג הינו איש מקצוע מנוסה, הן בנושא/ תוכן החוג והן בהדרכה עצמה.
  • גודל הקבוצות – ההמלצה היא לבחור בחוג כאשר המפגשים מתקיימים בקבוצות שהינן יחסית קטנות – מה שיבטיח יחס אישי לכל תלמיד.

אחד מהיתרונות המרכזיים בכל מה שקשור לנושא של חינוך בלתי פורמאלי, על כל הפעילויות והחוגים אותם הוא מציע, טמון ביכולת של כל אחד לקבל את ההחלטות הנכונות ולבצע את הבחירות הטובות ביותר עבור הילד. ההמלצה היא כמובן לעשות שימוש בכל הכלים אשר יאפשרו לבחור בסופו של דבר את החוג האופטימאלי עבור הילד.  

בשיתוף סמינר הקיבוצים

כדאי להכיר