"המפתח לשוק העבודה העתידי הוא מעבר ממקצועות - למיומנויות". כיצד תתאימו עצמכם למעגל העבודה ה"חדש"? | צילום: GettyImages

לוקחים אתכם צעד אחד קדימה

מהייטק ועד פרסום בפייסבוק - מגוון קורסים שישיבו אתכם למעגל העבודה

בשיתוף שירות התעסוקה

שוק העבודה עובר תהליכי שינוי והופך יותר ויותר דיגיטלי. מדובר בשינויים משמעותיים, אפילו דרמטיים, עד שחוקרי תעסוקה רבים גורסים כי 14% מהמקצועות המוכרים לנו לא ישרדו את המעבר לשוק העתידי, ו־32% מבין המקצועות ישתנו עד לבלי היכר.

"אחרי משבר הקורונה", מבהיר ד"ר גל זהר, מנהל מחלקת המחקר והמדיניות של שירות התעסוקה, "כשעוד ועוד חברות הפכו את העבודה מרחוק לדבר שבשגרה, שוק העבודה העתידי למעשה כבר כאן".

מוקדם לשרטט את מקצועות העתיד בצורה ברורה, אולם ד"ר אופיר פינטו, סמנכ"ל התכנון והמחקר של השירות, מבהיר כי "ברור לנו שהתנאי ההכרחי למעבר מיטבי של ישראל לשוק העבודה העתידי הוא בהעברת המיקוד ממקצועות - למיומנויות". לדבריו, בשוק דינמי היכולת לעבור ממקצוע למקצוע קריטית, ולכן חשוב לטפח מיומנויות רכות שיאפשרו מוביליות. "כישורים דיגיטליים, שליטה בשפת המדינה ובאנגלית, כושר ביטוי, חשיבה כמותית, יצירתיות, ביקורתיות ופתרון בעיות בסביבה מורכבת - זה הבסיס ההכרחי לכל עובד בשוק העתידי", מבהירים השניים, "מי שלא יחזק את המיומנויות הרכות, שניתן לניידן ממקצוע למקצוע, לא ישרוד את המעבר לכלכלת העתיד".

את התובנה הזאת הפנימו בשירות התעסוקה והטמיעו בתהליכי העבודה עוד קודם למשבר הקורונה, וביתר שאת במהלכו ואחריו. כביטוי לכך, חברו בשירות למגמות המאפיינות שירותי תעסוקה אחרים במדינות ה־OECD, במסגרתן ממפה השירות את מיומנויות דורשי העבודה, בוחן את התאמתן לדרישות השוק העתידי, מפנה אותם למסלולי השיפור הנדרשים ומעמיד בפניהם שורת קורסים, סדנאות והכשרות שנועדו לשפר, לחזק ולהתאים את מיומנויות העבודה לשוק המשתנה.

מאז פרוץ המשבר, ובצילם של שלושה סגרים, העמיד שירות התעסוקה שורה ארוכה של תוכניות ופעילויות שתכליתן שיפור וחיזוק מיומנויות דורשי העבודה. בתקופה זו הופנו יותר ממאה אלף דורשי עבודה לאימונים אישיים, רובם מהפריפריה הצפונית והדרומית. מעבר לכך, מעמיד השירות שורה של קורסים לאוריינות דיגיטלית, חיזוק מיומנויות רכות ושיפור כישורי שפה - מרביתם זמינים במקוון באתר השירות והפכו לפופולריים בשנה החולפת.
ב־2020 לבדה, וכתוצאה מהפנייה אקטיבית של דורשי העבודה על ידי השירות, נרשמו 2.3 מיליון כניסות לאתר שירות התעסוקה לצורך לימודי קורסים מקוונים לחיזוק כישורים דיגיטליים, שפה ומיומנויות רכות. כ־391 אלף כניסות נרשמו לקורס "אקסל למתחילים", כ־262 אלף ל"אנגלית עסקית", כ־180 אלף ל"פוטושופ למתחילים", כ־180 אלף ל"WordPress", יותר מ־155 אלף ל"הצבת והשגת יעדים", כ־155 אלף ל"פרסום ממומן בפייסבוק" ו־126 אלף כניסות לקורס "אקסל למתקדמים" - עלייה של אלפי אחוזים בהשוואה ל־2019, טרום הקורונה. "זה בדיוק הזמן", אומרים בשירות התעסוקה, "להצטרף להצלחה ולהעשיר את הידע באמצעות מגוון קורסים דיגיטליים באתר שלנו".

בנוסף למגוון הזה, מעמיד השירות עשרות קורסים - מקוונים ופרונטליים - להכשרה למקצועות ההיי־טק בשיתוף עם גופים ממשלתיים, עסקיים ואזרחיים. תכליתם של קורסים אלו, מעבר לחיזוק מיומנויות, היא שילוב עוד ועוד דורשי עבודה, וממגוון קבוצות באוכלוסייה, בתעשיית ההיי־טק.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה. "השוק העתידי כבר כאן, לא משאירים אף אחד מאחור", צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

איתור חסמים תעסוקתיים והסרתם באמצעות חיזוק מיומנויות הנדרשות לשוק העבודה העתידי, מאפיינים את עבודת השירות בשנים האחרונות, ובין היתר מיושמת השיטה באמצעות "מעגלי תעסוקה". תוכנית זו, שהוקמה ב־2014, מסייעת לדורשי עבודה תובעי הבטחת הכנסה לשוב מיטבית למעגל העבודה, תוך חיזוק היקפי של מיומנויותיהם. תוכנית זו, שהובילה לצמצום מספר תובעי הבטחת ההכנסה מ־120 אלף ב־2014 ל־60 אלף בלבד ערב הקורונה, הורחבה משמעותית מאז פרוץ המשבר ומספר משתתפיה גדל ב־203 אחוזים במהלך 2020 - מ־15,881 ב־2019 ל־32,313. מעבר לכך, יזם השירות גם את תוכנית "תעסוקה פלוס", המסייעת לחיזוק מיומנויות בקרב תובעי הבטחת הכנסה מרובי חסמים.

הדגש בשתי התוכניות, כמו בתוכניות אקטיבציה אחרות של השירות, הוא חיזוק המיומנויות של דורשי העבודה. "משבר הקורונה האיץ תהליכים שהחלו בשנים האחרונות", מבהיר מנכ"ל השירות, רמי גראור, "כך שהשוק העתידי כבר כאן. אנחנו לא משאירים אף אחד מאחור, ומעמידים פתרונות מותאמים אישית לאתגרים של כל דורש עבודה במטרה לאפשר לו השתלבות מיטבית בשוק העבודה - כזו שתסייע לו להתמיד בשוק החדש ולהתקדם בו". 

העתיד כבר כאן

משה ניסים, מנהל מחוז צפון בשירות התעסוקה

ז'אנר המדע הבדיוני, המשרטט את האנושות בעתיד, מלווה אותנו עוד מאמצע המאה הקודמת עם סרטים, עם סדרות ועם ספרים, שנגעו בין היתר גם בעולם התעסוקה והזמינו אותנו להפליג בדמיון על עבודה מהבית ומקצועות נכחדים. מוגבלות הז'אנר העתידני היא בקושי להרגיש אותו, וכתוצאה מכך להיערך אליו או לנהוג בו כמשהו שרלוונטי ליום־יום שלנו.

אלא שעם פרוץ הקורונה השתנה העולם, העתיד הפך ממשי, קונקרטי. "ישיבות מקוונות" ו"דיגיטציית שולחן העבודה" שוב אינם קונספטים אקדמיים אלא מציאות יומיומית, ורבים מאיתנו הם כבר עובדי "העתיד".

משה ניסים, מנהל מחוז צפון בשירות התעסוקה. "יש צורך לחזק יכולות וכישורים לשוק העבודה העתידי", צילום: דוברות שירות התעסוקה

בהקשר התעסוקתי אילצו אותנו השינויים, שחלו ב־18 החודשים האחרונים, להיות מוכנים. נכון, עדיין לא כולנו "עובדי העתיד" ורבים טרם חזרו למעגל העבודה, אבל כמעט כולנו כן חווינו משהו מהעתיד - קיימנו את ליל הסדר בזום, ובדרך זו גם למדנו, חגגנו יום הולדת, קיימנו דייטים ועוד. למדנו, תוך כדי תנועה, לחוות ולהרגיש משהו מעולם העבודה העתידי, וכתוצאה מכך העתיד כבר לא רחוק ולא זר לנו.

מה שנותר הוא להפוך את התהליך שהחל בכורח של מקרה, לתהליך מנוהל, מכוון ומקצועי - לחזק את היכולות, את הכישורים ואת המיומנויות שלנו לשוק העבודה "העתידי". דווקא כעת עומדת בפנינו הזדמנות להתחדשות בשוק העבודה הישראלי. אם שוק העבודה "העתידי" כבר כאן - נבוא גם אנחנו לקראתו ביתר שאת, ועם נכונות ומוכנות. שירות התעסוקה פועל להשבה מיטבית של דורשי העבודה למעגל העבודה, מסייע ומדרבן אותם להתמיד ולהתקדם בו. תהליך זה נעשה באמצעות שורה ארוכה של כלים, תוכניות ומסגרות שמסייעות לדורשי העבודה לחזק, לעדכן ולהתאים את כישורי העבודה שלהם ואת מיומנויתיהם לשוק העבודה החדש.

אני קורא לכל אזרח בישראל, בין שהוא עובד ובין שהוא דורש עבודה, ליצור קשר עם לשכת התעסוקה הקרובה לביתו או להיכנס לאתר שלנו וליהנות משורת הקורסים, הסדנאות, האימונים וההכשרות שיש לנו ושיוכלו לסייע לכם להפוך ל"עובד עתיד". אנחנו כאן בשבילכם. עובדינו המסורים והמקצועיים מחכים לכם ב־72 לשכות התעסוקה. יחד נהפוך את המשבר למשבר של לידה והתחדשות.

 

חפשו אותנו ברשת: "בדרך לעבודה", באתר שירות התעסוקה ובאתר וביישומון של "ישראל היום" 

בשיתוף שירות התעסוקה