האקס פקטור של מחוננים - מה בין ילד מחונן לילד מוכשר

לא כל ילד מוכשר הוא בהכרח מחונן. אז מהו אותו אקס פקטור שיש למחוננים? מי מוגדר כמחונן? האם אפשר לטפח מחוננות, והאם בכלל נכון לעשות זאת? הנה התשובות לכל השאלות

, צילום: pixabay

בשיתוף המרכז האקדמי למשפט ולעסקים

הילד שלכם מחונן?

הורים תמיד חושבים שהילד שלהם הוא הכי חכם, יפה, מצחיק ונבון. בלי להיכנס לשאלה אם זה נכון או לא, מדובר על נטייה טבעית לחלוטין שמשותפת לכולנו ויש לה גם ערך אבולוציוני גבוה. למעשה, התפקיד שלנו כהורים הוא להעריך את הילדים שלנו יותר מכל אחד אחר וכך להעניק להם את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי.

הבעיה מתחילה במקרים שבהם האבחנה שלנו כהורים היא לא מדויקת ואף עלולה לפגוע בילד. גם אם הילד מתחיל לדבר בגיל מוקדם, בקיא בחוקי הכפל עוד לפני כיתה א' ושולט בשפות זרות – זה אולי אומר שהוא מאוד מוכשר, אבל לא בטוח שהוא מחונן.

מהי ההגדרה המקצועית?

החדשות הטובות הן שיש הגדרות מקצועיות לילד מחונן ושאפשר להשתמש בהן על מנת לקבל מושג לגבי מצבו של הילד לעומת קבוצת השווים, בני גילו או החברים. נכון שאין הגדרה אחידה, אך במשרד החינוך בישראל למשל מאמצים את הגישה של ועדת ההיגוי לחינוך מחוננים ומשתמשים במונח "מחוננים" עבור כל סוגי ההצטיינות – בתנאי שהם עומדים בקריטריונים מסוימים.

הקריטריונים הרלוונטיים הם רמת יכולת לימוד כללית, יצירתיות ומוטיבציה. לשם השוואה, עד שנות ה-60 של המאה הקודמת נהוג היה לקבוע מיהו ילד מחונן רק לפי מנת משכל – IQ. כיום ההגדרה כאמור משולבת יותר ויש בה מאפיינים של הגדרה כמותית, מה גם שהיא יחסית למקום ולשנתון ולכן סטטיסטית ודינאמית.

מה עושים עם ילד מחונן?

השלבים הבאים שיכולים לעזור להגדיר ילד מחונן קשורים לאופן שבו מטפחים אותו. מצד אחד, יש גישה שאומרת שאין צורך לדחוף את הילד לדברים שהוא לא רוצה לעשות באופן עצמאי. מצד שני, הורים לילדים מחוננים לא תמיד יכולים להישאר מאחור, מה גם שלעיתים קרובות הוא זה שמביע עניין בעוד תחומי לימוד והעשרה.

מבחינה גנטית, מנת המשכל של הילד היא מרכיב מולד ומה שההורים יכולים לעשות זה רק לנסות להתערב כדי להשפיע על ההתפתחות שלו. כך לדוגמא ניתן להתערב ברמה הלימודית, ההתנהגות, החברתית והיצירתית ולהתמקד בפעילות גופנית, פיתוח מוטוריקה ועוד. גם כאן, הורים יכולים לקחת על עצמם את הנושא ולטפח את יכולות הילד עוד לפני שהוא מגיע אל מערכת החינוך הפורמלית.

לסיכום, כל ילד הוא עולם ומלואו – אבל לא כל ילד מוכשר הוא גם ילד מחונן. את האבחון הרשמי מבצעים בכיתה ב', אולם הורים שרואים יכולות יוצאות דופן אצל הילדים שלהם יכולים להשתמש במידע שמבוסס על לימודי פסיכולוגיה או פשוט לפגוש בעלי מקצוע שעוסקים בתחום.

בשיתוף המרכז האקדמי למשפט ולעסקים

כדאי להכיר